وزیر اقتصاد باید با یک فرد کارآمد تعویض شود/ نقطه ضعف کابینه؛ عدم وجود مربی در حوزه اقتصاد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: کرباسیان باید هر چه زودتر جاى خود را به فردى بدهد که در حوزه اقتصاد توانمندتر است و قابلیت ایفاى نقش در کابینه و مسائل اقتصادى را داشته باشد.

سید هادى بهادرى، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به استیضاح کرباسیان، وزیر اقتصاد که روز یکشنبه انجام مى‌شود، اشاره و بیان کرد: علی‌رغم اینکه ما به هیچ وجه نسبت به عملکرد کرباسیان رضایت نداریم؛ اما نمى‌توان گفت که با استیضاح کرباسیان وضعیت موجود در کشور درست مى‌شود زیرا اکثر مسائل ارتباط مستقیمى با استیضاح وزیر اقتصاد ندارد.

او با بیان اینکه هماهنگى تیم اقتصادى و نیز وجود یک لیدر در حوزه اقتصاد از جمله مسائلى است که در کشور از اهمیت بسزایى برخوردار است، افزود: متاسفانه نقطه ضعف موجود در کابینه، عدم وجود مربى در حوزه اقتصاد کشور است، هر کسى کار دلخواه خود را انجام مى‌دهد و سیاست‌هاى موجود در اقتصاد به صورت جسته و گریخته و بى ارتباط با یکدیگر به نظر مى‌رسند که بخشى از این سیاست‌ها مربوط به حوزه مسکن است.

بهادرى اظهار داشت: چیزى که مسلم است عدم وجود یک وزیر اقتصاد کارآمد به عنوان لیدر تیم اقتصادى است زیرا باقى وزارتخانه‌ها به عنوان وزارتخانه خدماتى محسوب مى‌شوند و خیلى پایه‌اى نیستند، حتى وزارت نفت هم به صورت وزارتخانه پایه‌اى تلقى نمى‌شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد باید برنامه ریزى‌هاى لازم براى سیاست‌گذارى و روابط بین وزارتخانه‌هاى اقتصادى، بانک مرکزى و سازمان برنامه و بودجه را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: به نظر مى‌رسد کرباسیان از عهده چنین کارى برنیامده است، البته از همان ابتدا چنین وضعى پیش بینى مى‌شد و مى دانستیم که او نمى‌تواند از عهده این کار سنگین برآید.

او با اشاره به اینکه کرباسیان به لحاظ نظرى در مسائل اقتصادى صاحب نظر نیست، افزود: او به عنوان فردى محسوب نمى‌شود که بتواند لیدرى اقتصاد کشور را در دست بگیرد؛ بنابراین باید هر چه زودتر جاى خود را به فردى بدهد که در حوزه اقتصاد توانمندتر است و قابلیت ایفاى نقش در کابینه و مسائل اقتصادى را داشته باشد.

بهادرى به على طیب نیا، وزیر سابق اقتصاد و دارایى اشاره کرد و گفت: طیب نیا یک سر و گردن بهتر از کرباسیان بود. او اقتصاد را به خوبى متوجه مى‌شد، زمانى که در کابینه صحبت مى‌کرد وزراى دیگر گمان مى‌کردند که از صحبت‌هاى او مى‌توانند در وزارتخانه متبوع خود استفاده کنند و همچنین دیدگاه او در سیاست‌گذارى وزارتخانه‌ها راهگشا بود؛ اما کرباسیان به دلیل اینکه از ابتدا مدیر اجرایى بوده، به عنوان مدیر گمرک یا مدیر سازمان امور مالیاتى مى تواند به خوبى ایفاى نقش کند اما لیدرى اقتصاد کشور بار سنگینى بود که نباید می‌پذیرفت.

او در پایان با اشاره به دیگر وزراى کابینه دولت دوازدهم گفت: تمام وزارتخانه با مشکلات خاصى همراه هستند اما با توجه به وضعیت موجود در کشور فعلا نمى توان به سراغ وزراى دیگر رفت، اکنون مشکل کشور، جان گسیختگى اقتصادى است و طبیعى است که ما بیشترین انتظار را از وزیر اقتصاد داریم که شخص اول اقتصاد کشور است.

کد خبر: 966400

وب گردی

وب گردی