دستاوردهای مبارزه با تروریسم از بین می رود؟

با وجود تلاش ها برخی از کشورهای غربی، عربی و ترکیه برای تعویق عملیات بازپس گیری استان استراتژیک «ادلب»،دولت سوریه همچنان در ادامه سیاست و راهبرد «گام به گام» خود برای پاکسازی کامل این استان و سپس کنترل دوباره منطقه نظامی «التنف» تلاش می کند.

از مارس 2011 تاکنون سوریه به میدان مداخله و بحران سازی برخی از کشورهای غربی، عربی و ترکیه تبدیل شده است. آنان سودای ساقط سازی دولت مرکزی این کشور، از بین بردن حاکمیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و جداسازی دمشق از محور مقاومت و روسیه را در سر داشته و دارند و در این راستا با صرف هزینه های هنگفت مالی، نظامی، سیاسی، ایجاد ده ها و سازمان تروریستی و نیابتی و اجیر کردن میزان نامعلومی نیروی انسانی این کشور را به میدان جنگی بی سابقه و خشونتی باورناپذیر تبدیل کردند. از دل همین تلاش های غربی- عربی سازمان های مخوف تروریستی همچون «داعش» و «جبهه النصره» سر درآوردند. آنان در ابتدا توانستند با ماشین جنگی بزرگ خود بخش های بزرگی از سوریه را به کنترل درآورند و خطوط دفاعی ارتش سوریه نیز یک پس از دیگری در مقابل تهاجم بی رحمانه تروریست ها و حامیان آنان سقوط کرد اما معادله شکست های اولیه دولت سوریه بعدها با سازماندهی دوباره ارتش این کشور، همکاری و حمایت همه جانبه محور مقاومت و سپس ورود نظامی روسیه در 30 سپتامبر 2015 به نفع دمشق تغییر کرد.

آغاز راهبرد گام به گام

با تغییر موازنه قوا و حمایت های مسکو - تهران از دولت مشروع سوریه، این کشور راهبرد گام به گام و مرحله به مرحله خود، برای بازپس گیری مناطق و استان های تحت کنترل تروریست ها را آغاز کرد. اگرچه آنان در ابتدا امنیت استان های همجوار دریای مدیترانه یعنی «لاذقیه»، «طرطوس» و همچنین شهر دمشق را به طور کامل تامین کردند. براساس این راهبرد گام به گام، ابتدا و در 27 مارس 2016 بخش های بزرگی از استان «حمص» به ویژه شهر «پالمیرا» از دست تروریست های داعش خارج شد و در چارچوب همین عملیات، تا اندازه زیادی محور مواصلاتی شمال و جنوب سوریه که تروریست ها از آن به عنوان مسیر نقل و انتقال تجهیزات و نیرو از آن استفاده می کردند، قطع شد. سپس حمله به بزرگترین استان سوریه در شمال کشور آغاز و در روز 22 دسامبر 2016 با حمایت مستقیم محور مقاومت و ارتش روسیه شهر «حلب» از گروه های تروریستی پاکسازی شد. پس از پایان پاکسازی بخش های بزرگی از شمال سوریه، عملیات های شرق این کشور و کنترل استان «دیرالزور» نیز به بخشی از برنامه اتاق عملیات جنگی ارتش سوریه تبدیل شد. در 5 نوامبر 2017 شهر دیرالزور نیز از کنترل نیروهای داعش خارج شد و مرز بین المللی سوریه با عراق پس از شش سال دوباره به آغوش حاکمیت دمشق بازگشت. عملیات های ارتش سوریه سپس با کنترل و نابودی کامل تروریست ها در «ریف دمشق» به ویژه در شهر «غوطه شرقی» ادامه پیدا کرد و در 12 آپریل 2018 نیروهای وابسته به عربستان برای همیشه از این منطقه مهم دمشق پس رانده شدند. سپس عملیات بزرگ و همه جانبه بازپس گیری استان های جنوب سوریه یعنی «درعا»، «السویدا» و «قنیطره» آغاز شد و در 31 جولای ارتش سوریه پایان این کمپین بزرگ نظامی را اعلام کرد. اما در این میان یک نکته مهم و بنیادین وجود دارد در تمامی این پیشروی های گام به گام کشورهای غربی و عربی مخالف هرگونه پیشروی ارتش دولت مرکزی سوریه بوده اند. یعنی در تمامی این عملیات ها مراکز تصمیم گیری غرب نهایت تلاش خود را برای منصرف سازی دمشق از این عملیات ها به کار گرفتند این امر به ویژه در پاکسازی ریف دمشق و استان های جنوبی سوریه، خود را به خوبی نشان داد و کشورهای غربی و اسرائیل از تمامی کارت های خود در این راستا استفاده کردند، اگرچه راه به جایی نیز نبردند.

تداوم سناریوی غرب این بار در ادلب

همزمان با آغاز زمزمه های عملیات بازپس گیری استان مهم و استراتژیک «ادلب» در شمال سوریه، دوباره کشورهای غربی در تلاشی مذبوحانه، سودای منصرف سازی ارتش سوریه را درسر پرورانده اند اما در این مرحله آنان تنها از کارت فشارهای دیپلماتیک و سیاسی و تقویت تروریست ها استفاده نمی کنند بلکه برنامه یک نوع بمباران شیمایی ساختگی را نیز در سر دارند که همچنان از طریق کانال های مختلف رسانه ای بر روی آن مانورهای روانی انجام می دهند. هرچند تاکنون خواب شوم آنان برای مردم و دولت سوریه با اشراف اطلاعاتی و جاسوسی محور مقاومت و دولت روسیه نقش بر آب شده است. در همین راستا در 3 شهریور ۱۳۹۷ سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «یک گروه از شبه‌نظامیان که تحت آموزش گروه موسوم به «زیتون» قرار گرفته اند، ظرف دو روز آینده قصد دارند یک عملیات نجات قربانیان حمله با تسلیحات شیمیایی در ادلب به راه بیندازند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای به نقل از ساکنان محلی اعلام کرد، کارشناسان خارجی انگلیسی زبان وارد شهرک «هبیت» در جنوب منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه شده اند تا یک حمله ساختگی شیمیایی با راکت‌های حاوی گاز کلر انجام دهند. «ایگور کوناشنکوف»، تاکید کرد: «تجهیزات جنگی به همراه مواد سمی احتمالا ظرف روزهای آینده در منطقه «کفرزیتا» در ۶ کیلومتری جنوب هبیت استفاده می‌شود. پس از انجام حملات شیمیایی در سوریه، افرادی در پوشش کلاه سفیدها در بخشی از طرح ضبط فیلم‌های ویدیویی برای رسانه‌های انگلیسی زبان و در خاورمیانه مشارکت می‌کنند.

در همین راستا وزیر خارجه سوریه «ولید معلم» تاکید کرد: «ما در گام آخر برای حل بحران سوریه و آزادسازی کامل اراضی مان از تروریسم هستیم اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از این که طرح هایشان به شکست انجامیده خرسند نیستند و از همین رو قصد حمله ای خارج از شورای امنیت به سوریه به منظور شکست روند سیاسی و کمک به جبهه النصره تروریست را دارند». اکنون ادلب به تنها کورسوی امید تروریست ها و دولت های حامی آنان تبدیل شده است. آنان در تلاش هستند از تمامی اهرم ها و ابزارهای خود برای عدم شروع این عملیات استفاده کنند تا در آینده دستاوردهای هفت سال مبارزه با تروریسم در سوریه خنثی سازند و بار دیگر با تقویت تروریست ها این کشور را به میدان خشونت های تازه و نبردهای خونین تبدیل سازند. حال اگر به مدل و چارچوب راهبردی عملیات ها ارتش سوریه و نیروهای متحد نگاه کنیم آنان از این عملیات منصرف نخواهند شد. اگرچه احتمالا زمان آن جابجا خواهد شد اما بازپس گیری ادلب و سپس برچیدن پایگاه نظامیان آمریکا در منطقه «التنف» در بیابان های استان حمص، آخرین گام نظامی دولت سوریه برای تثبیت موقعیت سابق خود و پایان تروریسم در این کشور خواهد بود.

کد خبر: 967298

وب گردی

وب گردی