خدایی: وجود دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی در تربیت نیروی متخصص ضروری است

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت: وجود دانشگاه‌هایی چون صدا و سیما و فرهنگیان که نیروی متخصص تربیت می کنند در بدنه آموزش عالی امری اجتناب ناپذیر است.

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی در کشور گفت: استقرار بعضی از دستگاه‌های اجرایی که منحصرا در حوزه‌های تخصصی خود نیرو تربیت می‌‌کنند در بدنه آموزش عالی لازم و ضروری است، به عنوان مثال پایداری و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان که به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازد اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اگر یک دستگاه اجرایی برای کل کشور نیرو تربیت کند، منجر به اتلاف منابع و خروج از حوزه تخصصی می شود، به عنوان مثال بعضی از رشته‌های دانشکده صدا و سیما که منحصرا تربیت دانشجو در زمینه‌های فنی و تخصصی دارند از این امر مستثنی شدند.

خدایی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که مورد بحث و تامل در وزارت علوم است تربیت فارغ التحصیلان عام است نه صرفا دوره دیده تخصصی، اگر قرار باشد دانشکده صدا و سیما متخصص در رشته برق تربیت کند این تربیت نیروی انسانی به طور عام را، دانشگاه‌های دیگر هم می توانند انجام دهند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم است و هر آنچه از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم برای پذیرش به سازمان سنجش اعلام شود به طور دقیق و بدون هیچ تغییری در دفترچه انتخاب رشته درج می شود.

گفتنی است، چندی پیش وزیر علوم به حذف رشته‌‌های دانشگاه‌‌های دستگاه‌های اجرایی خاص تاکید کردند و بازگشت بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های تخصصی چون صدا و سیما، قوه قضائیه، وزارت خارجه امسال به طور مقطعی انجام شد و شواهد مبنی بر حذف دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی از سال آینده است.

آنچه مسلم است، امور کلی تمامی این دانشگاه‌‌ها باید به تایید وزارت علوم برسد، از ریاست دانشگاه تا اعضای هیات علمی. همچنین بودجه این دانشگاه از دستگاه‌های اجرایی مربوط تامین خواهد شد؛ بنابراین تاکید وزارت علوم مبنی بر حذف این دانشگاه‌ها از بدنه آموزش عالی جای تامل دارد که قطعا نیازمند توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968577

وب گردی

وب گردی