در ماه محرم  هدف فقط گریاندن نباشد/ محرم بهترین فرصت برای فعالیت‌های فرهنگی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ماه محرم را فرصت مغتنمی برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی دانست و به اولویت‌های مُبلغان و سخنرانان در این ایام پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی ادارات اوقاف سراسر کشور اظهار کرد: ماه محرم فرصت مغتنمی برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی است.


امامزادگان ظرفیتی مناسب برای فعالیتهای فرهنگی
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مناسبی را در اختیار داریم و آن بقاع متبرکه و امامزادگان هستند، تصریح کرد: در این دو ماه که هم مناسبت های فرهنگی و هم مناسبت های انقلابی داریم، باید کاری جدید و نو را آغاز کنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه گریه برای امام حسین (ع) فضیلت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: تمامی هدف سخنرانان نباید گرفتن اشک از مخاطب و مستمع باشد اما متاسفانه ما عمدتا بر روی همین موضوع تاکید داریم.


گریه بر امام حسین (ع) مقدمه حاکمیت اسلام
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تاکید کرد: گریه مقدمه‌ای برای حاکمیت دین و اسلام است بنابراین باید در این ایام اهداف امام حسین (ع) به‌خوبی تبیین شود.
وی با تاکید بر مطرح کردن ضرورت امر به معروف و نهی از منکر و اینکه از سوی مُبلغان و فعالان فرهنگی تصریح کرد: حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در بالاترین سطح امر به معروف و نهی از منکر را انجام دادند.


استفاده از سیره امام حسین (ع) برای ایستادگی در مقابل دشمنان
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بالاترین منکر ظلم ظالم است که امام حسین (ع) ایستاد و این منکر را از بین برد و ما هم باید از همین رویه برای ایستادگی و استقامت در مقابل دشمنان نظام استفاده کنیم.


زیر سوال رفتن بهترین فعالیت‌ها با عدم توجه به ارزش‌های اخلاقی


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی بیان ارزش‌های اخلاقی و دینی را مهم برشمرد و گفت: امام حسین (ع) در همان میدان جنگ ارزش‌های اخلاقی و دینی رعایت و به دیگران هم توصیه می‌کند و این رفتار در مقابل مخالفان و دشمنان نِمود پیدا می‌کند بنابراین ما هم باید از این رفتار در مقابل همه استفاده کنیم؛ اگر بهترین فعالیت‌ها را هم داشته باشیم با عدم توجه به این ارزش ها از بین می‌رود.
وی درباره محتوای مطالب ارائه شده توسط مُبلغان در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) تاکید کرد: محتوا نباید سست و بی اساس باشد؛ سخنران، مداح و مجموعه فرهنگی این نوع محتوا را ترویج ندهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای برنامه‌های عزاداری در حدود شرعی مهم خواند و افزود: متاسفانه دیده شده در برخی امامزادگان و بقاع متبرکه در موقع نماز، عزاداری هنوز ادامه دارد و نماز جماعت خوانده نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره اینکه اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا موضوعیت دارد، گفت: این دو ماه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آثارش را در جامعه ببینیم.


ضرورت توجه به کیفیت محتوای ارائه شده توسط مُبلغان
وی با بیان اینکه پرداختن به آمار و ارقام مورد نظر ما نیست و هدف محتوای فرهنگی و آثار آن است، تصریح کرد: ضمن توجه به کمیت به کیفیت فعالیتهای فرهنگی هم توجه ویژه شود؛ نباید از کمیت غافل شد اما اصل بر کیفیت فعالیتها است.
لزوم استفاده از فضای مجازی در فعالیت‌های فرهنگی
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ارتباط مستمر با زائران بقاع متبرکه گفت: تکثیر بروشور، کتاب و ... خوب است اما باید به فضای مجازی در فعالیتهای فرهنگی توجه ویژه شود؛ باید از این فضای سنتی عبور شود، نباید به‌طور کلی از این فضا خارج شویم اما باید به‌خوبی از بستر فضای مجازی بهره‌برداری شود.


ضرورت اداره کردن مردمی بقاع متبرکه و امامزادگان
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی بر ضرورت اداره کردن مردمی بقاع متبرکه و امامزادگان تاکید کرد و افزود: ما نمی‌خواهیم امامزادگان دولتی اداره شوند و باید توسط مردم، هیئت امنا و خدام افتخاری اداره شوند؛ تجربه ثابت کرده در هر جایی کار دست مردم بوده، موفق بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه امام راحل سخت‌ترین و بالاترین مسئولیت که جنگ تحمیلی بود را به مردم واگذار کرد، خاطرنشان کرد: هیچ یک از سختی‌های جنگ تحمیلی در امامزادگان وجود ندارد اما نمی‌دانم چرا کار به مردم واگذار نمی‌شود؛ اوقاف باید نقش ناظر را داشته باشد و کار به مردم یعنی هیئت امنا سپرده شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مشاوره یک جایگاه تخصصی است، گفت: باید نسبت به برپایی خیمه‌های معرفت توجه ویژه شود و از روحانیون متدین استفاده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به حفظ مسائل نظافتی و بهداشتی و امنیتی در امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام محرم تاکید کرد: بازرسی‌ها از بقاع متبرکه بدون اطلاع قبلی باشد تا ضعف‌ها به خوبی نمایان شود.
وی درباره اجرای امینانه نیت واقفان خاطرنشان کرد: هر موقع خدمت مقام معظم رهبری رسیده‌ایم، ایشان بر اجرای امینانه نیات واقفان تاکید داشته‌اند؛ این امر در تمام سال و مخصوصا ماه محرم مهم و ضروری است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه حُسن اجرا را بسیار مهم دانست و گفت: نخستین اقدام در حُسن اجرا قناعت و صرفه‌جویی است و دوم اینکه مردم مطلع شوند که موقوفات به مردم خدمت کرده است.


ارزش بالای اجرای نیت واقفان در وضعیت بد اقتصادی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به وجود 807 نوع نیت وقف در کشور تاکید کرد: در این وضعیت بد اقتصادی، اجرای نیت واقفان هرچند کم، بسیار با ارزش است و می‌تواند مشکلات مردم را حل کند؛ به جای حرف زدن باید مشکلی از مردم حل شود.
وی مشارکت خیران را مهم دانست و یادآور شد: در همین طرح مهر تحصیلی علاوه بر اجرای نیات واقفان برای دانش‌آموزان بی بضاعت با اطلاع‌رسانی مناسب، خیران هم پای کار آمدند و در این کار خیرخواهانه سهیم شدند.


انتهای پیام/

کد خبر: 968686

وب گردی

وب گردی