سالار آملی: 22 درصد دانشگاه های ایران در زمره‌ دانشگاه های برتر جهان قرار دارند

قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم، گفت: بر اساس رتبه بندی های جهانی، بالغ بر 22 درصد دانشگاه های ایران در زمره دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. همچنین 18 درصد دانشگاه های ایران در مقطع تحصیلات تکمیلی برتر شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجمع عمومی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد. دکتر حسین سالار آملی قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم در این مراسم گفت: باعث افتخار من است که در خصوص علم و توسعه کشورهای اسلامی در میان شما هستم و با شما سخن می گویم.

وی ادامه داد: حدود 40 سال قبل در عرصه توسعه پایدار به اهمیت علم و فناوری پی بردیم که در راس آن، موضوع منابع انسانی حائز اهمیت بود. پس از آن سیاست گذاری خارجی عرصه علم و فناوری و تدوین راهبردها حائز اهمیت بود. ما بدون حمایت اعضا نمی توانستیم به این سطح همکاری دست پیدا کنیم.

قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم گفت: بالغ بر 5 میلیون دانشجو در ایران هستند که یک میلیون نفر از آن ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. بر اساس رتبه بندی های جهانی، بالغ بر 22 درصد دانشگاه های ایران در دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. همچنین 18 درصد دانشگاه های ایران در مقطع تحصیلات تکمیلی برتر شناخته شدند.

وی اضافه کرد: 1.5 درصد از پژوهش های دنیا توسط ایران تولید شده و یک درصد مقالات پر استناد از کشور ما است.

سالار آملی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه علم و فناوری چندین ماهواره به فضا فرستاده شده است؛ همچنین در عرصه فناوری با هدف اقتصادی کردن آنها فعالیت داشتیم و حدود ۲ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت علوم در آینده گفت: اقتصادی کردن و تجاری سازی تحقیقات و پژوهش، انتقال دانش و علم، همچنین ایجاد پل بین دانشگاه و صنعت از اولویت های مهم به شمار می رود.

قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی کمتر از یک درصد تولید ناخالص خود را در راه تحقیق و توسعه صرف می‌کند این در حالی است که این رقم برای کشورهای چین و ژاپن حدود ۳ درصد است.

وی تاکید کرد: بین‌المللی کردن آموزش عالی از جمله سیاست‌های وزارت علوم به شمار می رود.

سالار آملی بیان کرد: همکاری با کشورهای اسلامی برای ما بسیار مهم است و باید علم در اختیار سایر کشورها قرار گیرد، زمانی که در زمینه همکاری بین المللی صحبت می شود، رسیدن به این مهم در مدت یک یا دو ماه به وقوع نمی‌پیوندد و برای تحقق آن باید صبور باشیم. همکاری علمی در سطح بین المللی شامل کشورهای مختلفی می شود که قوانین متفاوتی دارند. باید قوانین در این راستا منعطف باشد تا بتوان این همکاری را ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970732

وب گردی

وب گردی