رقابت 12 تیم ربات‌های ROV از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور

​دبیر بخش «ربات‌هاى زیردریایى» چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت»، از رقابت 12 تیم از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های مختلف کشور در چهارمین جشنواره ملى «دریا مسیر پیشرفت» خبر داد.

حاتم قاسم‌زاده، دبیر بخش «ربات‌هاى زیردریایى» چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کارکرد ربات‌های ROV گفت: ربات‌هاى زیردریایىROV گونه‌اى از ربات‌هاى زیرآب محسوب مى‌شوند که توانایى نفوذ در اعماق بسیار زیاد و انجام مأموریت‌هاى دشوار را دارند.

وی افزود: این قابلیت‌ها با داشتن تجهیزاتى نظیر بازوهاى رباتیک و سیستم سونار تقویت شده و امکان انجام وظایف به‌جاى غواص‌ها را در زیر آب مقدور می‌سازد.

سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی ربات های زیر دریایی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه داد: کاربرد این ربات‌ها در حوزه‌‎هاى صنعت نفت و گاز، بنادر و کشتیرانى، نظامى، محیط‌زیست و امداد و نجات بوده و به‌طور کلى کشورهایى که داراى خطوط ساحلى، بنادر و صنایع نفت و گاز هستند، از مصرف‌کنندگان این سیستم‌ها محسوب مى‌شوند.

وی اضافه کرد: ایران در حوزه دانش رباتیک زیرآب، در مراحل ابتدایى قرار دارد؛ اما با وجود پتانسیل بالاى بهره‌بردارى از این سیستم در کشور و وجود نیروى متخصص خیلى سریع می‌توان شکاف تکنولوژیک و عقب‌ماندگى در این حوزه را جبران کرد.

دبیر بخش «ربات‌هاى زیردریایى» چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت ادامه داد: در حال‌حاضر تعداد زیادى از دانشگاه‌هاى آزاد اسلامی و دولتى با تشخیص ضرورت و اهمیت این مورد به تشکیل تیم‌هاى تحقیق و توسعه در بخش ربات‌هاى زیرآب اقدام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مسابقات ربات‌هاى زیردریایى دانشجویى ROV جشنواره ملى دریا با رویکرد ترویج دانش رباتیک زیرآب در میان دانشجویان و محققان کشور به همت دانشگاه آزاد اسلامى قزوین و حمایت ستاد دریایى معاونت علمى‌و‌فناورى ریاست‌جمهورى برگزار و طى فراخوان‌هاى متعدد از دانشگاه‌هاى سطح کشور دعوت شده تا به این رویداد ملى بپیوندند.

قاسم‌زاده یادآور شد: تیم‌ها پس از درخواست مورد پشتیبانى فنى دبیرخانه مسابقات ربات‌هاى زیردریایى واقع در دانشگاه آزاد قزوین قرار گرفته و دبیر اجرایى دبیرخانه پاسخگوى مسائل و مشکلات تیم‌ها براى حضور در این جشنواره است.

سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی ربات های زیر دریایی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 12 تیم از دانشگاه‌های تهران؛ صنعتى شریف؛ آزاد نجف‌آباد؛ آزاد واحد تهران‌جنوب؛ آزاد اسلامى قزوین؛ آزاد اسلامى شهر رى؛ دولتى شهرضا و مؤسسه‌های خلاقان الفباى پرواز، زرین راه بهاور و آموزشگاه رباتیک پویا، در چهارمین جشنواره ملى دریا مسیر پیشرفت بخش ربات‌هاى زیردریایى ثبت نام کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در این دوره از رقابت‌ها دبیرخانه تصمیم دارد تا به تیم‌هاى شرکت‌کننده در مسابقه، کمک‌هزینه‌اى به منظور تشویق آنان به ادامه مسیر تحقیق و توسعه اهدا کند.
چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در بخش‌های «جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی»، «مسابقات ربات‌های زیردریایی(ROV) »، «مسابقات طراحی و ساخت شناورهای دریایی (RSV)»، «مسابقه ملی ایده‌پردازی دریایی»، «طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «جشنواره دانش‌آموزی دریا»، «نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «رویداد استارت‌آپ دمو اپلیکیشن دریایی» و «رویداد کارآفرینی هوشمندسازی بنادر» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، یکم الی سوم آبان‌ماه اول تا سوم آبان‌ماه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت mitc.isti.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974311

وب گردی

وب گردی