تخصیص ارز دانشجویی به دانشجویان خارج نشین، خیانت به جامعه علمی کشور است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تخصیص ارز دولتی به کسانی که برای اهدافی غیر از خدمت به کشور خویش به خارج مهاجرت می کنند، خیانت به جامعه علمی و دانشگاهی کشور محسوب می شود.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: هر چند که دانش جستن در هر جای دنیا کار بسیار ارزشمندی است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که ما دانشگاه های بسیار خوب و معتبری در داخل کشور داریم و در اکثر رشته ها و مقاطع تحصیلی هیچ کمبودی نداریم که دانشجویان ما مجبور شوند برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. جوانان ما باید مسیر تحصیلات و علم آموزی را به درستی انتخاب کنند و هدف و اولویت اساسی برای ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی، خدمت به کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاه های داخلی خودمان باشد.

وی ادامه داد: البته باید تمام شرایط را در نظر گرفت، برای مثال اگر در دانشگاه های کشور ما برخی رشته ها تدریس نمی شوند یا در برخی حوزه ها محدودیت های خاصی وجود دارد؛ اما کشور به این آموزش و فارغ التحصیلان این رشته ها نیاز دارد، می توانیم از طریق بورسیه کردن این دانشجویان به دانشگاه های معتبر خارج از کشور این کمبود را برطرف کنیم و لازم است هم از لحاظ معنوی و هم مادی از این افراد حمایت های کافی به عمل آید.

قمی افزود: داوطلبان اگر شرایط تحصیل در رشته ها و دانشگاه های مورد نظر در کشور خودمان را داشته باشند لزومی به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور ندارند. برخی افراد به دلیل قبول نشدن در دانشگاه های معتبر داخلی تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی که قبول شدن در آن ها بسیار راحت‌تر است را می گیرند و یا به دلیل این که می خواهند در بسیاری از مسائل آزاد تر باشند به این کشورها مهاجرت می کنند و صرفا اسم دانشجو را یدک می کشند و اما در عمل چیزی جز ارز بری برای کشور ندارند.

وی تصریح کرد: داوطلبان ورود به دانشگاه اگر به هر دلیلی تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشند، نباید جلوی آن ها را گرفت؛ اما قطعا لزومی ندارد به آن ها ارز دولتی پرداخت کرد و از تسهیلات ویژه ای که به برخی از دانشجویان خاص بورسیه که واقعا با هدف ارتقای سطح علمی کشور خودمان به خارج از کشور مهاجرت می کنند برخوردار کرد.

قمی در ادامه گفت: نظام دانشگاهی و آموزشی کشور ما در برخی موارد دارای کمبودهایی است و مسئولان باید اولویت بودجه علمی و آموزشی کشور را در راستای ارتقای سطح علمی و امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه های داخلی قرار دهند و شرایط را برای کسانی که به هر نحوی می خواهند به کشور خدمت کنند هموار کنند.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا تخصیص ارز دولتی به کسانی که برای اهدافی غیر از خدمت به کشور خویش به خارج مهاجرت می کنند، خیانت به مردم و جامعه علمی و دانشگاهی کشور محسوب می شود و مسئولین دولتی مربوطه قطعا باید با تفکر و برنامه ریزی بهتری در راستای ارتقای سطح آموزشی و رفاهی نظام علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976490

وب گردی

وب گردی