عدم بازاریابی مناسب، بزرگ‌ترین مشکل شرکت های دانش بنیان است

معاون پژوهش و فناوری واحد رشت گفت: عدم بازاریابی مناسب، بزرگ‌ترین مشکل شرکت های دانش بنیان است و باید بین این شرکت‌ها و متخصصانی که در امر بازاریابی و تجاری سازی فعالیت دارند یک همکاری همه جانبه شکل گیرد تا منجر به حمایت از تولید داخلی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهش و فناوری واحد رشت انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر سید مظفر میربرگ کار معاون پژوهش و فناوری واحد رشت در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، 19 واحد فناور و 3 هسته فناور در مرکز رشد واحد رشت داریم که این مرکز در سال 94 شکل گرفته و زمینه فعالیت آن حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بر مبنای مواد طبیعی است و در مجموع دو مرکز رشد و 31 هسته و واحد فناور درسطح استان داریم که در مرحله تبدیل به شرکت دانش بنیان قرار دارند.

وی افزود: تا به امروز تولیدات مختلفی در مرکز رشد داشتیم از جمله تولید تصفیه پساب که یک سیستم پایلوت تصفیه را تولید کردیم و در مرحله تجاری سازی قرار دارد، پایلوت استخراج از ضایعات چای، دستگاه تشخیص خصوصیات کیفیت دانه برنج، دستگاه کنترل دما و رطوبت، دستگاه آبیاری خانگی، دستگاه احضار بی‌سیم که در بیمارستان‌ها کاربرد دارد؛ همچنین یک نیروگاه آبی و خورشیدی را تاسیس کردیم که برق تولید می‌‌کند.

معاون پژوهش و فناوری واحد رشت در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه استان گیلان و کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای خاطر نشان کرد: درحال حاضر، یک قرارداد با شهرداری برای استفاده از نیروگاه آبی و خورشیدی جهت تولید برق منعقد کردیم که مبلغ قرارداد 260 میلیون تومان است. بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌ای اداره می‌شوند و درآمدهای غیرشهریه‌ای را از طرح‌های برون دانشگاهی تامین می‌‌کنیم که با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در همین راستا قراردادهایی منعقد کردیم؛ اما برای تبدیل علم و دانش به صنعت و ثروت یک دوره بلند مدت نیاز است که رسیدن به درآمدزایی از این راه زمان‌بر است.

میربرگ کار تاکید کرد: مراحل دانش بنیان شدن هسته‌های فناور مشکلات بسیاری دارد و قوانین دست و پاگیر موانع بسیاری را برای ثبت و ایجاد این شرکت‌ها به وجود آوردند علاوه بر این، تغییرات بازار ارز مشکلات بسیاری را به وجود آورده و حمایت‌های مالی ضعیفی برای این هسته‌های فناور وجود دارد تا جایی که به یک هسته فن آور در یک واحد 8 میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود که عملا این مبلغ ناچیز کمک چندانی به توسعه هسته‌‌های فناور نخواهد داشت. اگر اختیارات روسای استان‌ها افزایش و بروکراسی ادارای کاهش یابد در کنار حمایت‌های مالی، برای توسعه امور دانش بنیان قطعا مسیر رشد و توسعه کوتاه‌تر شده و سرعت دست یابی به اهداف افزایش می‌‌‌‌‌یابد. برای رسیدن به این مسیر باید توجه بیشتری به امر پژوهش شده و درجایی که محصولات به مرحله تجاری سازی می‌‌رسند به قسمت اقتصاد دانش بنیان انتقال نیافته بلکه پژوهش مسیر تکاملی خود را بیابد.

وی متذکر شد: یکی از بزر‌گ‌ترین معضلات شرکت‌‌های دانش بنیان عدم حمایت مناسب به لحاظ بازار یابی است که بعد از تولید محصول وقتی وارد بازار می‌شوند با اعمال قوانین مناسب‌تر باید توجه بیشتری به این موضوع شود و باید بین این شرکت‌ها و متخصصانی که در امر بازاریابی و تجاری سازی فعالیت دارند یک همکاری همه جانبه شکل گیرد و شرایطی ایجاد شود که این محصولات توسط ارگان‌‌های دولتی خریداری شود که منجر به حمایت از تولید داخلی و پشتیبانی از علم خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد رشت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بهره برداری از شرکت‌های دانش بنیان پرداخت مالیات مربوط به این شرکت‌هاست تا جایی که ممکن است، شرکتی 50 میلیون درآمد داشته باشد و باید 15 میلیون تومان آن را مالیات بپردازد در شرایطی که این شرکت در بیرون از دانشگاه و خارج از قوانین دست و پاگیر می‌‌‌‌تواند به قواعد مالیاتی هم پای‌بند نباشد که رفع این مشکلات نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پس از پیشنهاد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تصویب و کمک یک میلیون تومانی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۱، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پس از تهران، همزمان با ده واحد دانشگاهی دیگر مانند واحدهای دانشگاهی تهران، تبریز، زاهدان، اهواز، کرمان، جیرفت، مشهد، یزد، قائمشهر، شاهرود و رودهن، در تاریخ ۱۳۶۱/۹/۳۰، به ریاست دکتر ابوالقاسم کمالی در رشت آغاز به کار کرد.

در حال حاضر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با داشتن مجموعه‌ای با مساحتی بالغ بر ۵۵۰ هزار متر مربع و بالغ بر ۱۹۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی و دارا بودن آزمایشگاه‌های مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات فوق پیشرفته با زیر بنای بالغ بر ۵۲۰۰ متر مربع در حال آموزش فرزندان این مرز و بوم خواهد بود. همچنین از این واحد دانشگاهی با داشتن بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر دانشجو در ۱۴۱ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، تعداد ۶۰۰۰۰ نفر فارغ‌التحصیل شده که به عنوان مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول خدمت به جامعه اسلامی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977090

وب گردی

وب گردی