مرادی: جنبش دانشجویی بر مطالبه گری علمی تمرکز کند

دبیراتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با اشاره به فقدان تحرک علمی مطلوب در بدنه دانشگاهی کشور گفت: بدنه ی علمی دانشگاه دچار روزمرگی و رکود علمی شده است که بخشی از آن به عدم نوآوری علمی اساتید دانشگاه و بخش دیگر به عدم مطالبه گری علمی جنبش دانشجویی برمی گردد.

پیام مرادی دبیراتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ گفت: بحث مطالبه گری پیرامون رشد علمی دانشگاه های کشور در واقع از 2 سال قبل در دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان با حضور فرهادی، وزیر وقت وزارت علوم مجددا مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت. از آن زمان مبحث رشد علمی به شکل برجسته تری وارد ادبیات جنبش دانشجویی به خصوص انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه گری تخصصی و علمی باید در اولویت گفتمان دانشجویی قرار گیرد، سطوح این مطالبه گری را اینگونه بیان کرد: مطالبه گری علمی می تواند از طریق؛ برگزاری جلسات با مسئولان وزات علوم و دانشگاهی، جذب و تقویت بدنه نخبگانی تشکل های دانشجویی، تقویت ادبیات کُنشگری و رسانه ای اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی، برگزاری نشست ها، کرسی های آزاد اندیشی، سلسله جلسات سیر مطالعاتی با موضوعات علمی و... صورت گیرد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه مسائل علمی مدت هاست در اولویت جریان دانشجویی قرار ندارد، علت اصلی را اینگونه بیان کرد: بخش اصلی هویت جریان دانشجویی از ابتدا پیوند خورده است با حاکمیت در تعریف آرمان خواهی، برای همین است که جریان دانشجویی متمرکز بر آرمان های جامعه بدون قید و شرط است اما متاسفانه این آرمان ها را در بیشتر در عرصه مسایل سیاسی و اقتصادی می بیند. البته نقش آفرینی سیاسی نیز در جذب دانشجویان برای کار در حوزه سیاسی بی تاثیر نیست و فعالین دانشجویی ابتدا به ساکن به سوی مسائل علمی نمی روند و این امر نیازمند ترغیب جنبش دانشجویی است.

مرادی افزود: بدنه ی علمی دانشگاه دچار روزمرگی و رکود علمی شده است، بخشی از آن به عدم نوآوری علمی اساتید دانشگاه و بخش دیگری به عدم توجه به نظام ارزیابی اساتید برمی گردد.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با تاکید بر اینکه تشکل های دانشجویی نقش پررنگی در مطالبه گری از دانشگاه ها پیرامون رشد علمی دارند، تاکید کرد: نبود نظام مسائل علمی در راستای نیازهای کشور به شدت احساس می شود و ما به عنوان نماینده بخشی از دانشجویان از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه در سطح سیاست گذاری می خواهیم مشکل را حل نموده و تعیین اولویت های علمی نیازهای کشور در تمامی سطوح را در نظر بگیرند تا شاهد ناکارآمدی بخش اعظمی از پایان نامه ها نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977616

وب گردی

وب گردی