جهانگیری: علم، رمز بقای کشور و نظام است/ جوانان ایرانی می‌توانند در برابر تحریم ها بایستند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه پایدار به کمک توسعه علمی محقق می‌شود، گفت: توسعه پایدار همیشه در کنار توسعه علمی بوده و علم، رمز بقای کشور و نظام است. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ایران را در فضای پر رقابت اکنون نگه دارد، توسعه علمی و در دستور کار قرار دادن آن است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به علوم و فناوری‌های جدید اظهار کرد: در این حوزه نیازمند فعالیت اساسی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: سال‌های گذشته برای گسترش فناوری‌ها و آغاز کار آنها ستادهای مختلفی به وجود آمدند و در آغاز کار رشته‌های دانشگاهی و محققان بسیار کم بودند؛ اما خوشبختانه امروز به دستاوردهای عظیمی دست یافته ایم و استادان خوبی حضور دارند.

وی با بیان اینکه محققان در خارج و داخل کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری از محققان خارجی علاقه مند به فعالیت در ایران هستند و امروز در بخش نانو و بایو دارو به دستاوردهای خوبی دست یافته ایم؛ اما دولت و ملت باید به این حوزه توجه داشته باشند.

جهانگیری درباره سلول‌های بنیادی گفت: این حوزه در سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشته و رونمایی از محصولات مختلف به معنای برداشتن گام‌های بلند است. امسال یک واحد مهم تولیدی سلول‌های بنیادی به وسیله ستاد فرمان امام ایجاد شد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برگزاری این جشنواره‌ها با تعداد قابل توجهی از صاحب نظران پیام روشنی دارد و بر مبنای آن، کشور می‌تواند عقب ماندگی های خود را جبران کند و توسعه یابد.

وی درباره تحرک بیشتر بخش سلول‌های بنیادی گفت: برای آنکه بتوانیم حضور بیشتر مردم را در این بخش داشته باشیم نیازمند سیاست‌گذاری مناسب در برنامه های علمی و دانشی هستیم و موضوع تعیین کننده آن است که بتوانیم از صاحب نظران کمک بگیریم.

جهانگیری ادامه داد: به کمک گفت‌وگو با سیاست‌گذاران می‌توانیم موانع را برداریم و به رشد برسیم. آن چه که بیش از هر موضوع دیگری برای ایران اهمیت دارد توسعه پایدار و موزون و همه جانبه کشور است و هیچ چیزی مهم‌تر از توسعه پایدار برای ایران نیست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه پایدار به کمک توسعه علمی محقق می‌شود، اظهار کرد: توسعه پایدار همیشه در کنار توسعه علمی بوده و علم رمز بقای کشور و نظام است و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ایران را در فضای پر رقابت اکنون نگه دارد، توسعه علمی و در دستور کار قرار دادن آن است.

وی درباره توسعه علمی گفت: رهیافت‌های علمی و حراست از آنها و در خدمت قرار دادنشان برای توست کشور مهم است.

جهانگبری درباره تحریم‌های آمریکا گفت: این تحریم‌های ظالمانه مانع در اختیار قرار گرفتن ابراز برای ملت ایران است و یکی از ظرفیت‌های مناسب برای رهایی از این فرصت و تبدیل آنها به هدف، نیروی انسانی خوب ایران است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: نیروی انسانی و جوانان ایرانی می‌توانند فرصت‌های خوبی خلق کنند و در برابر تحریم ها بایستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موانع پیش روی علمی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم که بسیاری از موانع را برطرف کنیم، این وظیفه دولت است و تمام دستگاه های اجرایی باید با دانشمندان و محققان همکاری داشته باشند تا تمام موانع پیش روی آنها برداشته شود.

جهانگیری خطاب به دانشمندان گفت: از شما می‌خواهم که به عوامل و موانع پیشرفت و رشد توجه کنید و آنها را به دولت بگویید تا برطرفشان کنیم.
وی درباره اقتصاد دانش بنیان گفت: در تمام علوم می‌توانیم با دانش بنیان کردن کارها، نهادهای مولد و مروج را ایجاد کنیم و ایده محققان را به کمک سرمایه گذاران تبدیل به کارهای بزرگ کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستاورد جوانان گفت: اینکه دستاورد جوانان به وسیله‌ای حیاتی تبدیل می‌شود به معنای آن است که می‌توانیم از سرمایه‌ها استفاده کنیم و سوق دادن سرمایه‌ها به فرصت در شرایط کنونی به معنای عبور از تحریم است.

وی گفت: دولت به طور جدی و اصولی به این موضوع رسیده است که با تحرک بخشی به آموزش و پژوهش می‌تواند توسعه علمی مناسبی داشته باشد و اکنون توسعه علم و فناوری در بالاترین سطح قرار دارد و به اراده جدی تبدیل شده است.

جهانگیری درباره توسعه علم و فناوری گفت: ما به دنبال توسعه علم بی اخلاقی و تجاوز طلبانه نیستیم و در حوزه هسته‌ای دیدیم که به ناحق ایران را محکوم کردند و سازمان های بین المللی این موضوع را رد کردند و به توسعه صلح آمیز آن اشاره کردند.

وی ادامه داد: برای توسعه علم و فناوری از تمام حوزه‌ها استفاده می‌کنیم و می‌توانیم با نهادهای علمی جهت پیش برد اهداف خود همکاری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 978268

وب گردی

وب گردی