سطح بندی دانشگاه ها، ابزاری کارآمد برای گام برداشتن به سوی  ارتقاء نظام علمی کشور است

مظفر شریفی مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات بر سر راه نظام رتبه بندی، باید اذعان کرد سطح‌بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل قبول برای گام برداشتن به سوی تحول و ارتقاء نظام علمی کشور است.

در سال های اخیر موضوع رتبه بندی دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی، یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در حوزه مطالعات علم سنجی، آموزش عالی و در واقع توسعه جامعه دانشگاهی ایران و جهان بوده است.

مظفر شریفی مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در ایران طی سال های گذشته موضوع رتبه بندی دانشگاه ها متناسب با نظام آموزش عالی ایران که ممکن است شاخص هایش همگرا با نظام رتبه بندی جهانی نباشد، بیان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقد به طراحی و ارائه شاخص های بومی برای نظام رتبه بندی دانشگاه ها در ایران هستند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نظام رتبه بندی دانشگاه ها کاری بسیار دشوار و چالش‌زاست، گفت: با وجود تمامی مشکلات بر سر راه رتبه بندی، باید اذعان کرد سطح بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل قبول برای گام برداشتن به سوی تحول و ارتقاء نظام علمی کشور است.

وی با اشاره به مدل تحلیل سوات یا ماتریس SWOT بیان کرد: نظام بین المللی رتبه بندی برای دانشگاه های ما می تواند ایجاد فرصت نماید چراکه دانشگاه ها سطح علمی خود را از استادان و دانشجو گرفته تا مقالات بین المللی و برگزاری کنفرانس های علمی بالا می برند تا بتواند در این نظام سهمی شایسته داشته باشند و از سوی دیگر شاخص ها و معیارهای بین المللی ممکن است برخی اوقات با مواضع اسلامی و قانون اساسی و نظام علمی ما تفاوت های داشته باشد که منجر به آسیب رساند به اهداف علمی کشور می گردد.

این مسئول اظهار کرد: جامع بودن یا نبودن دانشگاه ها در ایران متناسب با تنوعی که نظام های رتبه بندی بین المللی دارند می تواند به رتبه دانشگاه ها آسیب وارد کنند.

لازم به ذکر است در حال حاضر نظام رتبه بندی isc توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) و یونی رنک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در دو سطح تخصصی و جامع برای موسسات آموش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه های سراسری صورت می پذیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978527

وب گردی

وب گردی