پژوهش و پژوهشگری، اساس کار دانشگاه‌هاست

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: یکی از راه‌های رسیدن به کمال، آزمون‌های الهی است و انسان‌هایی که به کمال رسیده‌اند آزمون‌های دشواری را تحمل کرده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسرو‌پناه امروز (سه شنبه) در نشست کرسی‌های آزاداندیشی که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد، اظهار داشت: بحث تعقل و تعبد در دین، بحث نوینی است و از تعقل و تعبد معانی مختلفی استنباط شده که می‌توان از تعقل و تعبد تحت عنوان رابطه عقل و دین، عقل و ایمان یا عقل و وحی نام برد.

وی ادامه داد: ما سه دسته انسان داریم؛ انسان‌هایی که زندگی آنها سوداگرانه است و بیشتر به دنبال سود و منفعت هستند، دسته دوم انسان‌های اخلاقی بوده که ارزش‌های اخلاقی همانند عدالت‌ورزی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و سومین گروه انسان‌هایی هستند که زندگی عاشقانه دارند و عشق به خداوند را منشأ زندگی خود قرار داده‌اند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد کرد: یکی از راه‌های رسیدن به کمال آزمون‌های الهی است و انسان‌هایی که به کمال رسیده‌اند آزمون‌های بسیار دشواری را تحمل کرده‌اند.

خسروپناه با بیان این مطلب که عقل‌گرایان سه دسته هستند، خاطرنشان کرد: گروه اول، عقل‌گرایان حداکثری هستند که تمام مسائل خود را باعقل اثبات می‌کنند. گروه دوم، عقل‌گرایان انتقادی هستند که توان اثبات گزاره‌های دینی و تعبدی را ندارند ولی توان ابطال آنها رادارند. گروه سوم، عقل‌گرایانی هستند که تعقل را بر تعبد مقدم دانسته و اعتقاد دارند که عقل، ما را به سمت تعبد و دیانت سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌ فرج الله براتی، رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان دیگر سخنران این همایش بود. وی در این نشست گفت: پژوهش نشانه دانشگاهی بودن است و می‌توان به جرأت گفت که پژوهش و پژوهشگری اساس کار دانشگاه‌هاست.

وی ادامه داد: ما دانشگاهیان باید به پژوهش‌هایی بپردازیم که بر جامعه تأثیرگذار باشد و به تحقیق سمت و سو دهد و یکی از راه‌های جهت‌دار نمودن پژوهش‌ها نظریه‌پردازی‌ است، نظریه‌پردازی‌ها به مقالات سمت و سو داده و در کل مقاله‌نویسی باید حاصل نظریه‌پردازی باشد.

براتی تأکید کرد: نظریه‌پردازی‌ها در تحقیقات دانشگاهی بایستی به ابداع و نوآوری علمی رسیده و در نهایت تجاری‌سازی و تولید علم را ایجاد کند.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان در ادامه گفت: امروزه ما شاهد مقالاتی هستیم که غنای علمی ندارند و شخص مقاله‌نویس هیچ نوآوری در کار پژوهشی خود ندارد و مقاله هایی ارزش علمی دارد که حاصل تحقیق باشد.

براتی یادآور شد: اکثر مقالات و پژوهش‌های انجام‌شده از چندین مقاله جمع‌آوری می‌‌شود و این مقالات نمی‌توانند مشکلات و مسائل جامعه را برطرف کنند.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان در پایان با بیان این مطلب که علم باید تأثیر داشته باشد و به تولید علم بیانجامد گفت: کرسی‌های آزاداندیشی یکی از زیرمجموعه‌های نظریه‌پردازی است و در صورتی فعالیت پژوهشی می‌تواند اثرگذار باشد که موردتوجه قرار گیرد و بتواند موجب توسعه و پیشرفت جامعه شود.

در شروع مراسم، علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با خیرمقدم به مهمانان اظهار کرد: برای توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور باید از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت کنیم؛ چراکه اجرای این برنامه‌ها می‌تواند در نهادینه کردن آزاداندیشی و مطالبه‌گری در دانشگاه‌ها مؤثر باشد.

علی افروس خاطرنشان کرد: زمانی این کرسی‌ها و نشست‌ها می‌تواند مؤثر باشند که به نوآوری علمی و ابداعات جدید پرداخته و موجب غنای علمی در فضاهای دانشگاهی شوند.

وی در ادامه افزود: کرسی‌های آزاداندیشی نباید صرفاً در حوزه‌های فرهنگی باشد بلکه می‌تواند درزمینهٔ تغییرات بنیادی دانشگاه‌ها، به‌خصوص در عرصه‌های آموزشی و پرورشی هم تأثیرگذار باشد.

افروس در پایان گفت: اگر از کرسی‌های آزاداندیشی به‌درستی استفاده شود، الگوهای مناسبی برای گفتگو در محیط دانشگاه هستند و در فضایی آرام و به‌دور از تضاد همه مخاطبان و نقادان دیدگاه‌ها و نظریات خود را مطرح می‌کنند.

گفتنی است؛ نشست کرسی‌های آزاداندیشی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با حضور حجت‌الاسلام‌ عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، حجت‌الاسلام‌ فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان و سایر مسئولان و رؤسای استانی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990210

وب گردی

وب گردی