از دست دادن فولات، غیرقابل جبران است

تحقیقات نشان می دهد که کمبود فولات برای یکبار در بدن باعث ایجاد آسیبی می شود که قابل جبران نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند که مطالعات نشان می دهد کمبود فولات در بدن بیشتر از آنکه تصور می شد باعث ایجاد مشکلات مرتبط با تقسیم سلولی و تکثیر « دی ان ای » می گردد.

آسیب های ناشی از کمبود فولات در افراد غیرقابل برگشت است؛ به همین علت محققان افراد را تشویق می کنند تا از سطح فولات موجود در خون خود آگاهی داشته باشند.

فولات نوعی ویتامین B است که برای مثال در بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی، قارچ و میوه هایی مانند موز و خربزه وجود دارد. اداره بهداشت دانمارک توصیه کرده که زنان باردار و زنانی که می‌خواهند باردار شوند روزانه مکمل اسید فولیک را مصرف کنند اما «لینگ لیو» که در بخش کوروموزمی دانشگاه کپنهاگ در حال تحقیق است اظهار داشت که نه تنها زنان باردار بلکه همه افراد باید بر روی این ویتامین تمرکز کنند.

مشکل کمبود فولات این است که کروموزوم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و هنگامی که یک سلول کروموزوم یا بخشی از آن را از دست دهد دیگر نمی تواند آن را جبران کند، به این معنا که هنگامی که تقسیم سلولی اشتباه پیش رود، نمی‌توانید آن را با مصرف زیاد اسید فولیک حل کنید و هنگامی که آسیب انجام می شود، غیر قابل بازگشت است.

بنابراین، لازم است تا بدانیم چه میزان از فولات در خون لازم است. هنگامی که ما این دانش را داشته باشیم، می توانیم تعیین کنیم که آیا فرد نیاز به مکمل اسید فولیک دارد تا مطمئن شویم که سطح آن در خون به اندازه کافی بالا است تا سلول ها دی ان ای را با موفقیت تولید کند. از روی نمونه های خونی می توان در مورد میزان مورد نیاز فولات تصمیم گرفت.

محققان سال‌هاست که کمبود فولات را با بیماری روانی، زوال عقل مرتبط با سن و تغییر شکل مغز، مرتبط دانسته اند اما علت این مسئله که آیا کمبود فولات به طور مستقیم باعث اختلالات می شود یا اختلالات ناشی کمبود فولات هستند ناشناخته بود.

برای پاسخ به این سوالات دانشمندان لنفوسیت ها را که یک نوع از گلوبول‌های سفید خون هستند مورد مطالعه قرار دادند.

محققان بخشی از ژنوم FRAXA که حاوی یک توالی(کد ژنتیکی) به اصطلاح CGG است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و مشاهده کردند که کمبود فولات باعث اختلالات در ارتباط با تقسیم سلولی، میتوز، به ویژه در سلول های با دنباله CGG غیرطبیعی و طولانی می گردد .

محققان همچنین متوجه شدند که کل کروموزوم X در موارد مواجهه طولانی مدت با کمبود فولات، ناپایدار است.

مطالعات نشان داد که کمبود فولات باعث آسیب های جدی کروموزومی می گردد. این مسئله باعث می شود که سلول های دختر مقدار اشتباهی از دی ان ای را به ارث ببرند و پس از تقسیم سلولی برخی یا کل کروموزوم ها را از دست بدهند. این تحقیق نشان می دهد که چرا کمبود فولات با بیماری هایی مثل ناباروری، اختلالات روانشناختی و سرطان مرتبط است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991705

وب گردی

وب گردی