اسکن مغز حیوانات در حالت هوشیاری امکان‌پذیر شد

دانشمندان اعلام کردند که امکان اسکن مغز حیوانات بدون بیهوش کردن و در حالت تحرک آنان امکان پذیر شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دنیای فیزیک، دانشمندان در روش‌های قدیمی برای اسکن مغز حیوانات، آنان را بیهوش می کنند که باعث تحریک بسیاری از پارامترهای عصبی می شود. در حال حاضر، محققان آزمایش PET (برش‌نگاری با گسیل پوزیترون) را در حالت بیداری حیوانات و در حال حرکت آنان انجام داده اند.

اسکن PET در تحقیقات برای تصویربرداری مغز حیوانات کوچک به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است.

این روش اجازه می دهد تا هم زمان تصویربرداری مغز و آزمون های رفتاری که دارای پتانسیل بسیار بالایی برای تحقیق هستند، فراهم شود. برای رسیدن به این هدف، دانشمندان یک سیستم شامل یک اتاق مشاهده حساس به حرکت ایجاد کرده اند که با موقعیت سر حیوان در زمینه دید PET مطابقت دارد.

سیستم جدید که میزان اتصال از ترکیبات خاص به گیرنده های دوپامین در مغز را اندازه گیری می کند طی آزمایشات موفق عمل کرد؛ بنابراین، این رویکرد در تحقیقات عصب شناسی می تواند مفید باشد.

برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (Positron Emission Tomography) که به اختصار پِت اسکن گفته می‌شود، روشی نوین است که در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی به ویژه پزشکی هسته‌ای کاربرد پژوهشی و همه‌ روزه فراوانی دارد.

دستگاه متداولی که این روش را جهت تصویربرداری به کار می‌برد پت اسکن نام دارد و متشکل از چند هزار آشکارساز کوچک (از نوع Bismuth Germanium و Leutetium Orthosilicate) است که به صورت انطباقی (Coincidence detection) پرتوهای گاما ۵۱۱keV تولید شده از نابودی جفتی (pair annihilation) الکترون و پوزیترون را از درون بدن بیمار آشکارسازی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991832

وب گردی

وب گردی