سیاست «به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن» سایپا موفق شد

دو روز پیش سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، قیمت‌های جدید خود را اعلام کرد. البته کسی هم انتظار نداشت قیمت‌ها ثابت بماند و یا خدای ناکرده کاهش پیدا کند؛ اما نکته حیرت‌انگیز آن است کمتر از 24 ساعت بعد از اعلام افزایش قیمت، نارنجی‌پوش‌ها طرح پیش‌فروش خود را استارت زدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ انگار همین دیروز بود که مدیران سایپا با عجزولابه از تحریم‌های ناجوانمردانه فغان می‌کردند و خود را به این در و آن در می‌زدند که هزاران هزار خودرو کف کارخانه‌ها مانده چون قطعه نداریم. حالا یک‌شبه، تمام قطعات اصلی و فرعی از آسمان نازل شد و مدیرعامل مثلاً جدی سایپا دستور آغاز پیش‌فروش را صادر کرد. چه نمایش دل‌خراش و چه تراژدی اسفباری بود تحویل پراید به‌جای ساندرو. البته شرکت هنوز هم درباره تولید پراید 111 هاچ‌بک «مشکلات متعددی» دارد. به نظر می‌رسد افزایش قیمت این محصول آن‌ها را هنوز راضی نکرده است.

ماراتن افزایش قیمت شروع شد

پس از مدت‌ها انتظار قیمت جدید محصولات سایپا رسماً اعلام شد. خودروهای سایپا حداقل افزایش قیمتی 30 درصدی را تجربه کرده‌اند. قیمت جدید محصولات سایپا به افزایش قیمت حداقل 30 درصدی اشاره می‌کند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کیا سراتو 1600 آپشنال است که افزایشی برابر با 87.6 درصد را تجربه کرده است. با مقایسه قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ایران‌خودرو افزایش کمتری را برای خودروهای خود در نظر گرفته است. قیمت پراید در محدوده 29 میلیون تومان است. در حقیقت به نظر می‌رسد سایپا تلاش کرده قیمت جدید پراید را پایین‌تر از 30 میلیون تومان نگه دارد. لازم به ذکر است؛ پراید نزدیک به 10 سال پیش (و نه 100 سال پیش) قیمتی نزدیک به 7 میلیون تومان داشت!

موتور پارس‌خودرو ناگهان روشن شد

هم‌زمان با سایپا، زیرمجموعه بزرگ این شرکت یعنی پارس‌خودرو هم قیمت‌های جدید خود را اعلام کرد. قیمت خودروهای پارس‌خودرو افزایش چشمگیری در مقایسه با گذشته پیدا کرده است. قیمت جدید محصولات پارس‌خودرو در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است. برای مثال پارس تندر که پیش‌ از این با قیمت 48,260,000 تومان به فروش می‌رسیده است، هم‌اکنون قیمتی برابر با 84 میلیون تومان دارد. افزایش قیمت خودروهای پارس‌خودرو نزدیک به 100 درصد است که فشار زیادی را به خریداران وارد می‌کند. به نظر می‌رسد پارس‌خودرو تصمیم گرفته قیمت‌های جدید را یکسان با بازار اعلام کند و یا شاید آن‌ها را 5 درصد کمتر از بازار در نظر گرفته است!

بلاتکلیفیم؛ قیمت‌ها را زود اعلام کنید

درست قبل از اعلام قیمت‌های جدید سایپا، 17 دی‌ماه بود که محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا گفت: قیمت خودروها هرچه زودتر باید اعلام شود که مردم و خودروسازان از بلاتکلیفی در بیایند، ما از مردم برای اینکه مجبوریم از گزینه‌های دیگر برای جایگزینی خودرو استفاده کنیم و محصول دیگری به آن‌ها تحویل دهیم عذرخواهی می‌کنیم. البته مدیرعامل سایپا این را هم افزود که همه می‌دانیم که شرایطی برای ایران به وجود آمده که همه شرکای خارجی ما از کشور خارج شده‌اند؛ بنابراین باید به خودروسازان هم حق داد که قدری تأخیر در تحویل خودروهایشان به وجود بیاید و خودروسازان در زمینه ارائه محصول به بازار با محدودیت‌هایی مواجه شوند.

البته ما هنوز ضرر می‌دهیم

یک روز بعد از افزایش قیمت‌ها بود که سروش به ضرورت آزادسازی قیمت خودروها و تعیین قیمت مطابق نرخ روز اشاره کرد و افزود: نظام قیمت‌گذاری دستوری، سالیانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان می‌کند که پیامد آن «تأثیر منفی بر ساختار شرکت‌های خودروساز و کیفیت محصولات تولیدی» است. وی پیش‌تر گفته بود، مقایسه قیمت خودرو، آپارتمان و سکه بهار آزادی در سالیان گذشته نشان از کاهشی بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نکته‌ای که همواره مورد غفلت بعضی از کارشناسان و افکار عمومی قرار گرفته است.

وای از کمبود قطعات

24 ساعت بعد از افزایش قیمت سایپا،‌ مدیرعامل این شرکت که حالا خیالش از بابت قیمت‌ها راحت شده بود، با زبانی نرم تبدیل به کارشناس صنعت خودرو شد و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: محدودیت‌هایی نظیر افزایش قیمت محصولات و دشواری در تأمین آن‌ها از مواردی است که باعث وقفه در تولید و عرضه خودروها و در نهایت تأخیر در تحویل محصولات این شرکت شده است. مدیرعامل سایپا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در برابر این پرسش که زمانی‌که تصمیم برای پیش‌فروش خودرو گرفته می‌شود باید فکر قطعات و تمام جوانب آن را کرد و سپس متعهد شد؛ اما چرا این روش پیش گرفته می‌شود، پاسخ داد: بر اساس روال جاری تولیدی که شرکت‌ها داشتند تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل به طور منطقی طبق برنامه پیش‌بینی و عمل شد و شرکت‌ها نیز به تعهدات خود عمل کردند. آنچه باعث وقفه در تولید و تحویل شد، محدودیت‌هایی بود که به تولید شوک وارد کرده و منجر شد کاهش تولید و در نهایت تأخیر در تحویل خودروها ایجاد شود.

تحریم‌ها ظالمانه و رنو بد است!

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه بازدید از نمایشگاه خودرو تهران گفته بود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌هایی در قطعه‌سازی کشور ایجاد شده و برهمین اساس تاکید ما روی تولید خودروهایی است که عمق ساخت داخل بیشتری دارند و لذا با همکاری قطعه‌سازان کشور و همکارانم در گروه سایپا در تلاشیم تا پلتفرم‌های گروه ایکس 100 و ایکس 200 را توسعه دهیم و پاسخ گوی نیاز بازار باشیم. سروش ضمن عذرخواهی بابت تأخیر در تحویل خودروهای گروه رنو گفت: شرکت رنو در تعهد خود خلف وعده کرده است و بر همین اساس در تأمین قطعات با مشکل روبرو هستیم و این محدودیتی که برای کشور و خارج از اراده خودروسازان ایجاد شده قطعاً با درک متقابل تمامی مشتریان، به نحو مطلوب رفع خواهد شد. البته به دنبال روش‌هایی هستیم که بر اساس آن مشتریان بتوانند با بهترین جایگزینی محصول و البته بر اساس توان تولید به شرایط خوبی دست یابند.

روز معارفه یادتان نیست؟

23 مهرماه سال جاری بود که محمدرضا سروش مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا با همان تیپ تکنوکرات آمد و پشت میکروفن حرف‌هایی زد که خیلی زود یادش رفت. محمدرضا سروش در مراسم معارفه خود مشکل اصلی را در نظام بنگاه‌داری دانست و تصریح کرد: اگر اقتصاد پویا و توانمندی می‌خواهیم هسته آن در بنگاه است و تا زمانی که مشکلات خود را اداره نکنیم، پیش نخواهیم رفت. او اظهار کرد: ما با نگاه بنگاه اقتصادی در خدمت دوستان خواهیم بود و در این مسیر از کسانی که علاقه‌مند به همکاری باشد دعوت خواهیم کرد چراکه بنده به‌تنهایی نمی‌توانم کار را پیش ببرم. بنده روحیه همکاری دارم و هرکس که علاقه‌مند به همکاری باشد می‌تواند با من کار کند به‌شرط این‌که دنبال کار کردن باشد نه دنبال سیاست‌بازی. آقای سروش فراموش کرده‌اند که اگر همین کمک‌های سیاسی نبود ایشان و شرکت متبوعشان پراید را باید با همان قیمت 20 میلیون تومانی عرضه می‌کردند.

بی‌توجهی به اعتراضات مردمی

اوایل آذرماه سال جاری تعدادی از ثبت‌نام کنندگان خودرو ساندرو که از محصولات گروه سایپا است، امروز مقابل این شرکت تجمع کردند. این تجمع‌کنندگان که تعدادشان به 200 نفر می‌رسید با شعار «سایپا حق ما را پس بده» خواستار احقاق حقوق ازدست‌رفته خود شدند؛ که حدود ظهر با موافقت مدیران شرکت سایپا به داخل ساختمان هدایت شدند. تجمع‌کنندگان مطالبه‌شان این بود که از سال گذشته به دعوت و فراخوان شرکت سایپا مبلغ 26 میلیون تومان پول واریز کرده‌اند؛ اما حالا که تاریخ واگذاری فرا رسیده است گروه سایپا به‌جای خودروی ساندرو به آن‌ها پیشنهاد تحویل گرفتن خودروی پراید را می‌دهد. کمی بعد گروهی از معترضین نیز از سر ناچاری راهی سازمان حمایت شدند و بازهم بعد از آن وقتی مشاهده کردند بازهم صدایشان به‌جایی نمی‌رسد، دست به اعتراض در نمایشگاه خودرو تهران زدند. همه این اعتراضات به لطف «گروهان رسانه‌ای سایپا» یا بازتاب داده نشد و یا محدود و سطحی قلمداد شد. عمده شکایت این افراد این بود که چرا شرکت سایپا خودروی پراید را پیشنهاد می‌کند درحالی‌که خودروهای باکیفیت بالاتر مثل سراتو و چانگان وجود دارد.

خودروهای ناقصی که ناگهان تکمیل شدند

آبان ماه سال جاری بازهم جناب سروش در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 40 هزار خودرو هم‌اکنون در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است، گفت: این تعداد کمتر از 30 هزار دستگاه است. به گفته مدیرعامل سایپا به‌هرحال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تأمین و قیمت تأمین مؤثر است اما بااین‌وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حدی وسع پاسخگو باشند. وی همچنین در مورد خودروی کوییک و اینکه آیا قطعات این خودرو وابسته به واردات است، گفت: هیچ شرکت خودروسازی پیدا نمی‌شود که 1000 درصد قطعات موردنیازش را در داخل کشور تهیه کند به همین دلیل همکاران ما در گروه سایپا با کارخانه‌های خارجی تعامل می‌کنند. وی بیان داشت: پلت فرم کوییک داخلی است اما برخی قطعات آن وارداتی است؛ بنابراین اگر استنباط شده که همه قطعات این خودرو داخلی است استنباط درستی نیست. شاید بد نباشد این جمله که عیناً از سایت سایپا گرفته شده را دوباره بخوانیم: این خودرو (کوییک) که حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است، «به طور کامل توسط مهندسین ایرانی» طراحی گردیده و محصول جدید گروه خودروسازی سایپا است. این محصول در کنار داشتن امکانات و تجهیزات رفاهی مدرن با استانداردهای جهانی تولید می‌گردد!

نویسنده: علی سرمستی امامی

انتهای پیام/

کد خبر: 992869

وب گردی

وب گردی