برهم صالح برای معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا به واشنگتن می‌رود

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق می‌گوید به احتمال زیاد رئیس جمهوری این کشور برای معاف شدن بغداد از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا به این کشور سفر کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق به احتمال زیاد طی روزهای آینده به ایالات متحده آمریکا سفر خواهد کرد.

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق به خبرگزاری «معلومه» این کشور گفت که دولت عراق قصد دارد یک هیأتی رسمی به ریاست برهم صالح را به آمریکا جهت بررسی معافیت‌های تحریمی این کشور اعزام کند.

«عامر الفایز»، عضو این کمیسیون گفت: «عراق به دلیل داشتن مرزهای طولانی با ایران و همکاری دوجانبه بین بغداد و تهران در بخش انرژی و تبادلات تجاری نیم‌تواند به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند باشد».

او با بیان اینکه «دولت عراق به دنبال حفظ روابط خود با واشنگتن و تهران در آن واحد است»، تصریح کرد که بغداد اجازه نخواهد داد وارد درگیری‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی شده و روابط بین‌المللی و اقتصادی او با سایر کشورها در معرض خطر قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در مورد موعد سفر رئیس جمهوری این کشور به آمریکا نیز احتمال داد که سفر برهم صالح بعد از تکمیل کابینه و تصویب بودجه دولت فدرال عراق باشد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 993493

وب گردی

وب گردی