فیروز آبادی: ساختار مدیریت کشور باید از الگوهای متنوع تبعیت کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی‌ گفت: ساختار مدیریت کشور باید از الگوهای متنوع تبعیت کند. در مرکز ملی فضای مجازی‌ معتقدیم در موضوعات کشور مانند سلامت، نظام ترکیبی از استاندارد‌سازی و توصیه‌ها را با مشارکت ذی‌نفعان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی صبح امروز در سالن همایش‌های صدا‌ و سیما برگزار شد.

دکتر سید ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی‌ در این مراسم گفت: فضای مجازی برآمده از ارتباطات است. در فضای مجازی اتصالات از نوع شبکه ای است و شکل اجتماعی شبکه ای بر شئونات اقتصادی، اجتماعی و سایر‌ حوزه ها تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: تا به امروز هیچ وقت و تا این حد تکنولوژی جنبه اجتماعی نداشته است. به گونه ای که اقتصاد پلت فرمی نیز به نوعی اقتصاد اجتماعی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی‌ گفت: در‌حال حاضر با قدرت تعامل شبکه ها با یکدیگر مواجه هستیم، در حال حاضر پلت فرم ها برای ما هنجار سازی می کنند و پس از آن تبدیل به ارزش می شوند و در‌ نهایت این ارزش ها بر ما حکمرانی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: در‌ حوزه سیاسی بحث جامعه مطرح می شود؛ اما باید قدرت نرم در کنار قدرت سخت در مباحث حاکمیتی و حوزه سیاسی مد نظر قرار داده شود.

فیروز آبادی بیان کرد: در فضای مجازی کنونی که در دنیا با سرعت در حال پیشروی بوده و سرعت تحولات بسیار بالا است. بسیاری از‌ تکنولوژی ها با عمری ۵ سال ایجاد و از بین می روند. همچنین در فضای مجازی مسئله هویت حل نشده است و همه ارتباطات در گمنامی صورت می گیرد و نوعی کدری‌ در شفافیت آن وجود دارد.

وی افزود: ما باید در نظام حکمرانی‌ مسئله هویت و گمنامی‌ را در فضای مجازی مدنظر‌ قرار دهیم. در فضای مجازی بحث امنیت به عمد در‌‌ دوره ای حل نشده است؛ زیرا حکمرانی فضای مجازی در بیرون از‌ مرزها مبتنی بر حکمرانی اینترنت است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی‌ گفت: حوزه اجتماعی نیز‌ در نظام شبکه ای شکل خاص خود را پیدا کرده است، همچنین مشارکت اجتماعی در عدم کفایت مشروعیت سیستم های نمایندگی به طور‌ جدی مطرح می شود.

وی ادامه داد: مبحث بعدی حضور‌ طرد‌شدگان در فضای مجازی است، در‌چنین حوزه ای بحث شکاف‌ دیجیتالی مطرح می‌شود و ما با چندین هزار عضو‌ فعال مواجه هستیم که باید به آن توجه کرد.

فیروزآبادی‌ افزود: آمریکایی‌ها در حوزه فضای مجازی به دنبال حاکمیت هستند و در سندشان به این اشاره می شود که اینترنت منجر می شود آمریکا آقا بالاسر همه باشد، برای حفظ حکمرانی اینترنتی ما باید از قدرت سخت استفاده کنیم. ما باید از نظام بینالمللی آنها تبعیت نکنیم، بلکه باید خودمان اتحاد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ساختار مدیریت کشور باید از الگوهای متنوع تبعیت کند. در مرکز ملی فضای مجازی‌ معتقدیم در موضوعات کشور مانند سلامت و...، نظام ترکیبی از استاندارد سازی و توصیه ها را با مشارکت ذی نفعان داشته باشیم. دانشگاه های ما باید در‌ نظم چند ذی‌نفعی‌ توسعه و گسترش یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994978

وب گردی

وب گردی