جسارتِ سرمایه‌گذاری!

کاغذ سفید کم‌کم از ایده‌ها پُر می‌شود. ایده‌ها پرواز می‌کنند و از ذهن ایده پردازان به آسمان تفکر سرمایه‌گذاران پَر می‌کشند. فرشته‌ی سرمایه‌گذار با مراقبت از ایده آن را پرورش می‌دهد و ایده پردازان به رشد آن مشغول می‌شوند. کم‌کم ایده‌ی رشد یافته که به استارتاپ و شرکتی نوپا تبدیل‌شده است نیاز به تغذیه بیشتری پیدا می‌کند. اینجاست که نیاز به سرمایه‌گذاری جسورانه احساس می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سرمایه‌گذاری جسورانه نوعی از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که نیازمند پذیرفتن خطرات سرمایه‌گذاری است. به همین منظور به آن سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز می‌گویند. این سرمایه‌گذاری از نام Venture Capital گرفته‌شده است که به آن VC (وی سی) نیز می‌گویند.

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا با سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها و شیوه‌های سنتی متفاوت است. در سرمایه‌گذاری سنتی سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در قبال سود به شرکت‌ها اختصاص می‌دادند. با این کار مالک بخشی از شرکت یا متعلقات آن می‌شدند. اما در سرمایه‌گذاری جسورانه سود امری محرز نیست.

در سرمایه‌گذاری جسورانه سرمایه‌گذار قدم در راهی می‌گذارد که خواه به سرمایه بیشتر منجر می‌شود یا نه. این سرمایه گاه در مدت‌زمان کوتاهی رشد پیدا می‌کند و گاه در بازه زمانی طولانی‌مدت شاید ده ساله. از طرفی سرمایه‌گذار نمی‌تواند مدعی مالکیت بخشی از شرکت نوپا یا استارتاپ باشد. چراکه برخی فعالیت‌ها صرفا ایده است یا به شکلی اجرایی خواهد شد که از متعلقات خاصی برخوردار نیست.

مهم‌ترین منبع برای کمک و ادامه فعالیت استارتاپ‌ها از ایده تا تبدیل‌شدن به شرکت نوپا و فناورانه، بهره بردن از سرمایه‌گذاری جسورانه است. سرمایه گذاری‌ای که درنهایت درصورتی‌که ایده موفق باشد، به سوددهی‌ای می‌رسد که در مقایسه با سرمایه‌گذاری سنتی چندین برابر خواهد بود. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری سنتی شاید تنها چند درصد سود نهایی را بتواند تأمین کند.

در قدم‌های نخستین اجرایی کردن ایده‌ها که نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری احساس می‌شود. سرمایه‌گذار می‌تواند افراد نزدیک ایده پرداز و حتی اقوامی باشند که سرمایه کافی در این سرمایه‌گذاری را دارند و با جسارت خطرات آن را می‌پذیرند. به این نوع سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) می‌گویند. درصورتی‌که ایده پا بگیرد، رشد کند و توانایی فعالیت ادامه‌دار در قالب شرکت نوپا را داشته باشد نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری احساس می‌شود که می‌توان آن را از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه تأمین کرد.

سرمایه گذاری جسورانه

سرمایه‌گذاری جسورانه عبارت است از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک و متوسط که از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند و معمولاً از نوآوری‌های فناورانه بهره می‌برند. حضور و فعالیت سرمایه‌گذاری جسورانه در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی به عنوان یکی از ارکان اساسی بازرهای سرمایه در جهان، حقیقتی انکارناپذیر است.

سرمایه‌گذاری جسورانه می‌تواند با مسئولیت محدود (LPs) باشد که تنها به سرمایه‌گذاری می‌انجامد. اما در صورت که سرمایه‌گذاران با این نوع سرمایه‌گذاری موافق نباشند می‌توانند درروشی دیگر در تعیین استراتژی استارتاپ و شرکت موردنظر نیز مشارکت کنند (GPS).

در این صورت سرمایه‌گذاری جسورانه باید از متخصصان مختلفی بهره ببرد تا بتواند به تشخیص درست برسد که کدام استارتاپ و شرکت برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است. در زمان سرمایه‌گذاری نیز متخصصانی آن را همراهی کند که بتواند شرکت نوپا و استارتاپ را راهنمایی کرده و حتی در مدیریت آن همراهی کند. به همین علت سرمایه‌گذاری جسورانه در نوع خود هنر محسوب می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه

از مهم‌ترین مزایای فعالیت این ساختارها در بازار سرمایه و اقتصاد کشور می‌توان به توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اعم از صنعتی و دانش‌بنیان در بازار سرمایه، بهبود ساختار مدیریت و حاکمیت شرکتی بنگاه‌های کوچک و متوسط ذیل مدیریت نهاد سرمایه‌گذاری جسورانه، هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به این ساختارها و افزایش ارزش‌افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع دانش‌بنیان کشور اشاره کرد.

به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همواره از فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حمایت می‌کند. از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه کشور می‌توان به «روش لوتوس پارسیان»، «یکم آرمان آتی»، «توسعه فناوری آرمانی»، «ایده نوتک آشنا» و «یک دانشگاه تهران»؛ «شناسا»، «نوآوران امین»، «پارتیان»، «تکنومان»، «سلامت نوین»، «صدرآوین»، «بازنشستگی»، «تأمین سرمایه بانک مسکن»، «صندوق سرو» اشاره کرد.

صندوق‌هایی که در چند سال گذشته به این عرصه آشناتر شده‌اند و تعداد آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. به‌طوری‌که این روزها کارگزاران مالی کشور در حال پیشی گرفتن در این عرصه و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در استارتاپ ها و شرکت‌های نوپا هستند. شرکت‌ها نیز راه هموارتری را نسبت به گذشته طی می‌کنند و دیگر نیاز نیست با ضمانت‌نامه های مختلف و طی مراحل دشواری به سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کنند. تنها کافی ست بتوانند در قدم نخست ایده خود را اثبات کنند.

اگر هم‌اکنون ایده‌ای در سر شما در حال پرواز است به‌سرعت آن را به روی کاغذ پیاده کنید و راه‌های اجرایی شدنش را دریابید. چنانچه ایده شما اجرایی شده است و در ادامه مسیر نیاز به همراه دارید نیز امروز می‌توانید بیش‌ازپیش برای پیدا کردن سرمایه‌گذاری با جسارت امیدوار باشید. پس دست به‌کار شوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 995462

وب گردی

وب گردی