به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه با توجه به اینکه استفاده از زیرساخت های ماهواره ای در ارتقا کیفیت زندگی جوامع اهمیت زیادی پیدا کرده است، امسال برای اولین باز و با شکل گرفتن کسب و کار های فضاپایه، جشنواره فاوای وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم به بررسی و معرفی شرکت های برتر این حوزه گرفته است.
بنابراین، طبق تعریف کسب و کار های فضاپایه از دید سازمان فضایی ایران، شرکت هایی که برای تولید محصول و سرویس خود از فناوری و خدمات فضایی استفاده می کنند، از جمله کسب و کار های فضاپایه محسوب می شوند.
در نتیجه، تمام شرکت های حوزه طراحی، توسعه و ساخت فناوری فضایی در سطح سیستم و زیرسیستم شرکت های سنجش از دور و شرکت های مخابراتی استفاده کننده از پهنای باند مخابراتی ماهواره ای و همچنین، شرکت های استفاده کننده از سیستم های موقعیت یابی بین المللی واجد شرایط شرکت در این جشنواره هستند.
شایان ذکر است، کارآفرینان و شرکت هایی که از فناوری و خدمات فضایی در حوزه های کشاورزی، بیمه کشاورزی، نفت و گاز، سلامت، انرژی، مدیریت بلایا، محیط زیست، مدیریت شهری و روستایی و... استفاده می کنند، با شرکت در این جشنواره می توانند به توسعه فعالیت های خود از طریق داده های ماهواره ای بپردازند.
محورهای کسب و کارهای فضاپایه
خدمات و کاربردهای فضایی که منجر به ایجاد کسب وکارهای فضاپایه میشوند شامل سه دسته عمده هستند:
استفاده از سرویس ماهوارههای موقعیت یابی مثل GPS که اساس اکثریت کسب و کارهای مکان پایه است.
استفاده از پهنای باند مخابراتی تامین شده توسط ماهوارههای مخابراتی.
استفاده از تصاویر سطح زمین که با دقت های مختلف توسط ماهوارههای سنجشی تهیه می شوند.
تحقیق، ظراحیف ساخت و تولید فناوریهای فضایی در سطح سیستم و زیر سیستم.
ملاکهای ارزیابی شرکتهای 3 محور کسب و کارهای فضاپایه
شرکتهای سنجشی
ملاک | امتیاز |
پروژههای سنجشی متناسب با نیاز سازمانهای دولتی و نهادهای خصوصی در جهت رفع چالشهای کشور | 20 |
روش جذب پروژه | 10 |
خروجی پروژهها و میزان اثرگذاری قابل اندازه گیری | 15 |
میزان کاهش وابستگی از منابع خارجی | 15 |
ارزش محصول تولید شده | 20 |
حضور در مجامع بین المللی | 5 |
بومی بودن محصول | 5 |
پیچیدگی و فناورانه بودن طرح | 10 |
مجموع | 100 |
ملاک | امتیاز |
پروژههای مخابراتی متناسب با نیاز سازمانهای دولتی و نهادهای خصوصی در جهت رفع چالشهای کشور | 20 |
مجوزها و گواهینامههای اخذ شده | 10 |
خروجی پروژهها و میزان اثرگذاری قابل اندازه گیری | 15 |
میزان کاهش وابستگی از منابع خارجی | 15 |
ارزش محصول تولید شده | 20 |
میزان استفاده از بسترهای بین المللی | 5 |
بومی بودن محصول/طرح | 5 |
پیچیدگی و فناورانه بودن طرح | 10 |
مجموع | 100 |
ملاک | امتیاز |
پروژههای مکان پایه متناسب با نیاز سازمانهای دولتی و نهادهای خصوصی در جهت رفع چالشهای کشور | 20 |
مجوزها و گواهینامههای اخذ شده | 10 |
خروجی پروژهها و میزان اثرگذاری قابل اندازه گیری | 15 |
میزان کاهش وابستگی از منابع خارجی | 15 |
ارزش محصول تولید شده | 20 |
میزان استفاده از دادههای سایر نهادها | 5 |
بومی بودن محصول/طرح | 5 |
پیچیدگی و فناورانه بودن طرح | 10 |
مجموع | 100 |
ملاک | امتیاز |
پروژههای فناوری فضایی متناسب با نیاز سازمانهای دولتی و نهادهای خصوصی در جهت رفع چالشهای کشور | 20 |
سطح بلوغ فناوری Technology Readiness Level | 10 |
خروجی پروژهها و میزان اثرگذاری قابل اندازه گیری | 10 |
میزان کاهش وابستگی از منابع خارجی | 10 |
ارزش محصول تولید شده | 20 |
میزان از نیروهای انسانی متخصص و دانشگاهی | 15 |
بومی بودن محصول/طرح | 5 |
پیچیدگی و فناورانه بودن طرح | 10 |
مجموع | 100 |
انتهای پیام/