جزئیات سامانه کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی/ بارگذاری طرح‌ها به صورت مکانیزه انجام می شود

سامانه رصد با اهدافی همچون روال مکانیزه برای طرح‌ها، مشارکت واحد‌های دانشگاهی و حمایت از افراد صاحب‌نظر برای سامانه شناسایی و رصد نظریه‌ها و نوآوری‌های علمی و بومی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حاشیه مراسم سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی از سامانه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی رونمایی شد.

این سامانه به سه زبان، طرح های نظریه پردازی را دریافت می کند و بارگذاری طرح ها به صورت مکانیزه انجام می شود.

این پروژه حاصل همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت فرهنگی - پژوهشگاه علوم اجتماعی وانقلاب دانشگاه آزاد اسلامی به سرانجام رسیده است. دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایجاد سامانه ای متمرکز برای اطلاع رسانی، شناسایی اصحاب نظر و مکانیزه کردن کلیه مراحل طرح نامه ها سامانه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی را رونمایی کرده است.

هدف از رونمایی سامانه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی

شناسایی و رصد نظریه ها و نوآوری های علمی و بومی، مشارکت فعال دانشگاهها و مراکز علمی و مطالعاتی در فرایند نظریه پردازی، ایجاد سامانه یکپارچه و سراسری، شناسایی افراد صاحب نظر در حوزه های مختلف علوم انسانی و معارف دینی، حمایت از اصحاب نظر معاصر و شناسایی گلوگاه های موجود از جمله اهداف ایجاد این سامانه بوده است.

ایجاد پایگاه جامع از پژوهشگران و نظریه پردازان در حوزه های مختلف علوم امسانی و معارف دینی، وضع شناسی امروز جامعه علمی کشور از حیث ظرفیت نظریه پردازی در علوم انسانی و مکانیزه کردن کلیه مراحل ارائه نظر از جمله اهداف اصلی رونمایی این سامانه بوده است.

کاربران اصلی سامانه رصد

واحد های دانشگاهی، شوراهای تخصصی، محققان و پژوهشگران و پایگاه اطلاع رسانی رصد کاربران اصلی سامانه رصد هستند. دریافت، داوری، ارتباط با مجری، اعلام نظر و ارتباط با شورای تخصصی برای برای پیش اجلاسیه و اجلاسیه به عهده واحد های دانشگاهی و شوراهای تخصصی بوده و مدیریت کامل پایگاه برای اخبار و اطلاع رسانی به عهده پایگاه اطلاع رسانی رصد خواهد بود. همچنین محققان و پژوهشگران نیز می توانند از ثبت طرح بر اساس روال بیان شده و مشاهده سیر طرح برای حصول نتیجه از این سامانه استفاده کنند.

امکانات مدیر و اعضای سامانه

مدیریت کامل پایگاه اطلاع رسانی، مدیریت کامل بر اعضای سامانه، گزارش از طرح ها و مراحل آنها، ثبت اخبار، بخش نامه ها و پیام‌ها، شورای تخصصی، واحد های دانشگاهی همکار، کمیته ها و نهاد، پشتیبانی فنی، پشتیبانی از انگلیسی و عربی در ورود اطلاعات از جمله امکانات مدیر سامانه است که در ویرایش و تکمیل اطلاعات دسترسی کامل دارد.

مدیریت کامل اطلاع فردی، مدارج علمی، مقالات، کتب، سوابق آموزشی، اجرائی و پژوهشی، ارسال طرح نامه، دسترسی به اخبار، ارسال پیام برای اعضاء، مشاهده وضعیت طرح و مشاهده شورا تخصصی، واحد های دانشگاهی همکار پشتیبانی فنی از جمله امکانات اعضای سامانه خواهد بود.

نحوه ثبت طرح‌نامه و روند بررسی

برای نحوه ثبت طرح نامه ابتدا باید ثبت زبان نگارش، عنوان و چکیده طرح انجام شود، سپس همکاران طرح مشخص و پاسخ به پرسش های لازم انجام می شوند. در ادامه باید شورا تخصصی تعیین شوند و دانشگاه انتخاب شود.

پس از ثبت طرح نامه، بررسی اولیه طرح نامه در شورای تخصصی صورت می گیرد و پیش اجلاسیه و ارسال نتایج و مستندات به دبیرخانه ارسال خواهد شد. سپس طرح در دانشگاه انتخاب شده بررسی می شود و در نهایت داوران و شورای تخصصی نظر نهایی را اعلام خواهند کرد.

امکانات مدیر شورای تخصصی

دریافت طرح نامه، طرح در جلسه شورا تخصصی، صدور پیش اجلاسیه و اجلاسیه و دریافت مستندات امکانات درنظر گرفته شده برای مدیر شورا تخصصی است.

دریافت طرح نامه ها و مشاهده اطلاعات کامل و مستندات طرح نامه، دریافت طرح نامه ها در شورا تخصصی، تعریف ارزیابان به عنوان داور در سامانه و ارسال طرح نامه، تعیین اطلاعات پیش اجلاسیه در سامانه و اطلاع رسانی به واحد دانشگاهی مجری و دریافت مستندات و صورت جلسات از طریق سامانه از جمله امکانات کلی مدیر شوراست.

چشم انداز سامانه رصد

ایجاد شبکه علمی از محققان این حوزه برای ایجاد بستر ارتباطی سازنده، دریافت طرح نامه از سایرکشورها، ارتباط با سایر سامانه های موجود کشور به ویژه سامانه ترویجی و ایجاد پایگاه کامل و جامع از محققان حوزه علوم انسانی و معارف دینی چشم انداز کلی سامانه رصد است تا بستری برای گسترش در حوزه علوم انسانی در دانشگاه ها باشد.

سامانه به گونه ای طراحی شده است که امکان گسترش زبانها در آن به سادگی ممکن است و در فرمت ابتدایی این سامانه با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی عضو‌گیری می کند و برای گسترش زبان های بیشتر هیچ محدودیتی وجود ندارد.

این سامانه اهدافی همچون روال مکانیزه برای طرح‌ها، مشارکت واحد‌های دانشگاهی و حمایت از افراد صاحب‌نظر برای سامانه شناسایی و رصد نظریه‌ها و نوآوری‌های علمی و بومی را در دستورکار دارد.

در سامانه چشم اندازهایی همچون ارتباط با سامانه‌های دیگر، دریافت طرح‌نامه از سایر کشورها و ایجاد شبکه علمی از محققان نیز درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 999406

وب گردی

وب گردی