ارتباط دانشگاه با صنعت زمینه‌ساز رونق تولید در کشور است

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: دانشگاه‌ها در چند سال اخیر در زمینه رونق تولید، اقدامات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی متعددی داشته‌اند؛ اما از امسال قطعا این فعالیت‌ها را از طریق پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری به‌صورت هدفمندتر و جدی تری نسبت به گذشته پیش خواهیم برد.

رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش دانشگاه ها در موضوع رونق تولید، اظهار کرد: نقش دانشگاه ها در این حوزه، بسیار اساسی و با اهمیت است و بخش عمده ای از رشته های مختلف علمی و دانشگاهی می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم در این موضوع تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل اهمیت دانشگاه ها در موضوع رونق تولید این است که تولیدات و محصولات یک کشور زمانی رونق می یابد که قدرت رقابت داشته باشند و این قدرت نیز در شرایطی ایجاد می شود که تولیدات داخلی ما کیفیت مطلوبی داشته باشند.

حب نقی تصریح کرد: اما نکته مهم این است که کیفیت بالای محصولات تولید شده منوط به استفاده کاربردی و حداکثری از علوم مختلف در صنعت و تکنولوژی مورد نظر است که متاسفانه کشور ما در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته است و باید اصلاحات اساسی در این راستا صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر صنعت ما، فناوری ارتقا یافته ای ندارد و صنایع مختلف زمانی ارتقا می یابند که علم و فناوری های کاربردی را در آن ها ساری و جاری سازیم و در واقع این موضوع بیانگر نقش مهم دانشگاه ها در زمینه ارتقای صنعت کشور است.

حب نقی در ادامه گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت نه تنها برای دانشگاه ها بسیار مفید است و باعث پیشرفت سطح علمی و پژوهشی کشور می شود بلکه می تواند کمک شایانی به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و افزایش قدرت رقابت محصولات در کشور کند تا متقاضی بیشتری برای کالاها و محصولات ایرانی ایجاد شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر، این دو بخش مهم از هم جدا هستند؛ زیرا دانشگاه ها مسیر مستقل خود که عمدتا بر مقاله نویسی تمرکز دارد را ادامه می دهند و صنایع مختلف کشور نیز راه تکراری الگو‌برداری از کشورهای غربی را در دستور کار خویش قرار داده اند؛ اما امروز برای رونق تولیدات داخلی لازم است این دو بخش باهم ممزوج شوند و باهم و در کنار هم پیش روند تا به اهداف کلان کشور دست یابند.

حب نقی افزود: البته دانشگاه ها در چند سال اخیر در زمینه رونق تولید اقدامات و فعالیت های علمی و پژوهشی متعددی داشته اند؛ اما از امسال قطعا این فعالیت ها را از طریق پایان نامه های ارشد و دکتری به صورت هدفمندتر و جدی تری نسبت به گذشته پیش خواهیم برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما کالاها و محصولات خود را با کیفیت بیشتری تولید کنیم قطعا رونق چشم گیری در تولیدات داخلی ایجاد خواهد شد، البته مسئولیت دانشگاه ها نیز در این حوزه چندبرابر می شود که در این راستا لازم است با برنامه ها و سیاست های مناسبی از این فرصت ها بهره برده و اهداف کلان علمی و صنعتی کشور را محقق سازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001220

وب گردی

وب گردی