اوج همدلی و خدمت‌رسانی از علوم‌و‌تحقیقات تا روستای سیل‌زده سیدعباس

جهادگران دانشگاه آزاد اسلامی که از روزهای ابتدایی وقوع سیل در کنار هموطنان خود به ارائه خدمت مشغول‌ هستند، بعد از گذشت یک ماه همچنان در روستاهای محروم مناطق سیل زده برای بازگشت آرامش به خانه‌های مردم استان خوزستان تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی که همزمان با شروع سیل در استان های خوزستان، لرستان و گلستان به دستور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی شروع به کار کرده است، همچنان در مناطق سیل زده جنوب کشور فعالیت دارد و مسئولیت پاکسازی و خروج آب در برخی از روستاهای استان خوزستان را بر عهده گرفته است.

روستای «سید عباس» در شهرستان شوش جزو روستاهایی بود که بر اثر سیلاب متحمل خسارات فراوانی شد و آثار آن تا بدین لحظه ادامه دارد؛ البته حضور نیروهای جهادی ازجمله سپاه، بسیج و ارتش تا حد بسیار زیادی مشکلات موجود در سید عباس را حل کرده؛ اما برخی مشکلات همانند بوی نامطبوع حاصل از آب راکد، اختلال در تردد و همچنین مشکلات فاضلاب و گنداب معضلات زیادی را برای مردم روستا ایجاد کرده است.

به همین منظور قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی که حضور فعالی را در استان خوزستان داشته است، اردوگاهی را در این روستا ایجاد کرد تا بتواند سهمی را در کاهش آلام و مشکلات مردم روستایی داشته باشد.

عصر روز نهم اردیبهشت طی بازدیدی که از روستای سید عباس داشتیم؛ نیروهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد را مشاهده کردیم که با عزمی راسخ و تلاش مضاعف در حال خدمت رسانی به مردم هستند؛ برخی از مردم اما از عدم حضور مسئولان دولتی و وعده و وعیدهای آن ها گله‌مندند. پیرمردی با لهجه ای زیبا می گفت که شماره تلفن یکی از مسئولان را طی بازدیدی که از روستا انجام داده بود گرفته است که از این طریق مشکلات را پیگیری کند؛ اما هرچه زنگ‌ می زند او‌ پاسخگو نیست.

در این بازدید ۲ ساعته متوجه شدیم که مشکل اصلی روستا راکد ماندن آب در مسیرهای تردد و ورودی خانه‌هاست؛ این موضوع بوی نامطبوعی را در منطقه ایجاد کرده و محل مناسبی را برای جولان حشرات موزی و بیماری های عفونی فراهم کرده است. لذا نیروهای جهادی دانشگاه آزاد خروج آب از منطقه از طریق پمپ و آهک پاشی نقاطی که تبدیل به گل و لای شده بود را بر عهده گرفته اند.

به سراغ چند تن از نیروهای خدمت رسان دانشگاه آزاد رفتیم؛ تلاششان ستودنی بود به طوری که حتی زمانی برای گفت‌و‌گو کردن با ما نداشتند‌. ماشین آلات سنگین دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بابکت، تراکتور و کمپرسی در منطقه حضور داشتند تا مسیر عبور و مرور مردم روستا را هموار کنند. با چندین تن از نیروها گفت و گو داشتیم؛ بعضی از آن ها از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران آمده بودند و بنا بر گفته خودشان نزدیک به ۱ ماه است به خانه نرفته اند.

آن ها ۱۸ فروردین ماه به مناطق سیل زده پلدختر در استان لرستان اعزام شده بودند و پس از تکمیل مشکلات عمرانی آن منطقه، به استان خوزستان آمده اند.

درباره حس و حالشان از این که در حال خدمت رسانی به مردم هستند پرسیدیم؛ با وجود خستگی ناشی از کار اما می خندیدند و از این که در دمای ۴۰ درجه ای سید عباس مشغول خدمت رسانی هستند حس خوبی داشتند. آن ها معتقد بودند که اگر دانشگاه آزاد اسلامی قرارگاه جهادی تاسیس نمی‌کرد، باز هم برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده می آمدند.


به سراغ انصاری جانشین اردوگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در روستای سید عباس شهرستان شوش رفتیم و از او اقدامات اجرایی و عملیاتی نیروهای جهادی اردوگاه را پیگیری کردیم.

وی در این باره گفت: پس از فروکش کردن سیل در روستای سید عباس، اقدامات امدادی را به سرعت در منطقه شروع کردیم. ما سعی کردیم که در دو بخش به مردم روستا خدمت رسانی کنیم؛ یک بخش موضوعات پزشکی بود که تیم پزشکی را به منطقه اعزام کردیم و خداروشکر از اقدامات آن ها بسیار راضی بودیم. بخش دیگر پاکسازی روستا بود که در حال حاضر ماشین آلات ما مشغول پاکسازی آلودگی های ناشی از حجم عظیم سیل هستند.

انصاری درباره تعداد ماشین آلات حاضر در روستای سید عباس اظهار کرد: در حال حاضر ۲ کمپرسی، ۱ بابکت و ۱ لودر مشغول پاکسازی منطقه هستند؛ نزدیک به ۷ نفر از کادر دانشگاه آزاد اسلامی و ۲۰ نفر نیروی جهادی از بسیج دانشجویی نیز مشغول خدمت رسانی به مردم روستایی هستند.

او گفت نزدیک به ۳ روز است نیروهای جهادی دانشگاه آزاد در سید عباس حضور دارند و کار پاکسازی جوی‌ها را برعهده گرفته اند.

انصاری همچنین تاکید کرد به یاری خدا تا ۳ روز آینده پاکسازی منطقه به پایان خواهد رسید و مشکلات مردم روستایی در این حوزه برطرف خواهد شد.

نیروهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به ۱ ماه است که در مناطق سیل زده لرستان و خوزستان حضور دارند و در کنار نیروهای سپاهی، بسیجی و ارتشی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند؛ حضور دانشگاهی که وظیفه اصلی آن رشد علمی و تربیت نیروی انسانی متفکر است در کنار سایر نهادها برای خدمت رسانی به مردم، به نوبه خود امری ستودنی محسوب می شود و از مسئولیت پذیری اجتماعی این دانشگاه حکایت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003766

وب گردی

وب گردی