تولید پلاستیک چندبار مصرف

دانشمندان موفق به تولید نوعی از پلاستیک شدند که در سطح مولکولی شکسته و دوباره به شکل، بافت و رنگ دیگری تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان توانستند یک پلاستیک قابل بازیافت طراحی کنند که می تواند به قسمت‌های مختلف در سطح مولکولی شکسته شود و دوباره به شکل های دیگر، بافت و رنگ به هم متصل شود.

این توع پلاستیک بدون از دست دادن عملکرد و یا کیفیت می‌تواند چندین بار تغییر شکل دهد. این مواد جدید(polydiketoenamine (PDK نامیده می شود. PDK را بر خلاف پلاستیک معمولی که در حال حاضر استفاده می‌شود، فقط با قرار دادن آن در محلول بسیار اسیدی می‌توان به اجزای جداگانه آن تقسیم کرد. این اسید همچنین PDK را از مواد افزودنی شیمیایی جدا می کند.

این یافته بازیافت را وارد مرحله جدیدی می‌کند، زیرا اکثر پلاستیک‌های تنها 20 تا 30 درصد بازیافت می‌شود و بقیه آن‌ها مدفون می‌شوند که صدها سال در طبیعت باقی می‌مانند.

پلاستیک‌ها طیف بسیار وسیعی از مواد پلیمری را تشکیل می‌دهند، به طوری که حدود %۵۶ از کل پلیمرهای صنعتی را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهند. پلاستیک از کلمه یونانی (plastikos) به معنی شکل‌پذیر بودن نشات گرفته‌ است. مصرف پلاستیک به علت سبکی وزن و عدم شکستگی در صنعت بسیار رایج است و چون به ندرت در اثر تجزیه بیولوژیکی و شیمیایی از بین می‌رود یکی از منابع عمده ایجاد زباله می‌باشد.

شروع مصرف پلاستیک به زمان‌های بسیار قدیم، قبل از کشف پلاستیک‌های سنتزی بازمی‌گردد. پیشرفت و رشد صنعت پلاستیک از سال ۱۹۳۲ میلادی بوده‌ است. طی سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۴ اولین پیشرفت‌های صنعتی در مورد پنج پلیمر عمده گرمانرم امروزی یعنی پلی اتیلن (PET) پلی پروپیلن (PP) پلی وینیل کلراید (PVC) پلی استایرن (PS) و پلی متیل متاکریلات (PMMA) روی داده‌ است. از آنجا که پلاستیک قابل تجزیه نیست بازیافت آن از تلاش‌های جهانی است؛ زیرا سالانه ۸ میلیون تن پلاستیک زباله ای به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005169

وب گردی

وب گردی