به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هدف اساسی از انجام پژوهش، تعیین نیازمندیهای آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. تعیین نیازهای آموزشی گروههای چهارگانه (علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم فنی و مهندسی)، تعیین نیازهای آموزشی مرتبههای علمی مختلف اعم از مربی آموزشیار، مربی استادیار، دانشیار و استاد و تعیین نیازهای آموزشی هر گروه همراه با رتبه اعضای هیئت علمی همان گروه، از سوالات تحقیق این پژوهش هستند.
با استفاده از روش تحقیق زمینهیابی، نسبت به تنظیم دو پرسشنامه از طریق دلفی (یک روش یا تکنیک ارتباطیساختمند است که در اصل به منظور پیشگویی سامانمند و تعاملی با تکیه برهماندیشی خبرگان ابداع شده و توسعه پیدا کرده است) اقدام و پرسشنامه اولیه برای ۱۰۰ نفر نمونه از اعضای هیئت علمی که معرف جامعه بودند ارسال شد. در این پرسشنامه از یک سوال باز پاسخ استفاده شده و از افراد خواسته شد نیازهای آموزشی اعضا هیئت علمی را بدون توجه به گرایش و تخصص حداقل در پنج ردیف نام ببرند.
پس از ارسال ۱۰۰ پرسشنامه به گروههای چهارگانه (هر گروه ۲۵ نفر) تعداد ۹۱ پرسشنامه و اصل است. ماحصل این پرسشنامه حاوی ۲۰ سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ تهیه و پس از ارسال پرسشنامه به کل جامعه ۶۱۰ نفر قریب به ۲۳۳ پرسشنامه تکمیل شده، عودت داده شد.
تحلیل اطلاعات توسط نرمافزار SPSS انجام شد و برخی از نتایج به شرح ذیل به دست آمد: اولویت نیازهای آموزشی گروههای علوم پایه، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم فنی و مهندسی دست یافتن به شبکههای اطلاعرسانی E-MAIL ,INTERNET مشخص شده است.
اولویت نیازهای آموزشی گروه علوم انسانی، روش تدریس با تاکید بر آموزش دانشگاهی و استفاده از شبکه اطلاعرسانی INTERNET به منظور تحقیق و پژوهشهای علمی تعیین شده است.
اولویت نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی در مرتبههای مختلف علمی آشنا شدن با شبکههای اطلاع رسانی E- MAIL;INTERNET مشخص شده است.
این پژوهش با عنوان «بررسی نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد» توسط غلامرضا محمدزاده شریف نوشته شده و استاد راهنمای وی در این تحقیق، حسینعلی کوهستانی، عضو هیئت علمی گروه علم مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.
انتهای پیام/