ضرورت به‌کارگیری نخبگان دانشگاهی در چرخه رونق تولید

تنها راه برون‌رفت از رکود اقتصادی و رونق تولید، حمایت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ست که بتوان آن‌ها را به سمت شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ سوق داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رونق تولید یعنی این که فضای کسب و کار و محصول تولیدی قابلیت عرضه و رقابت داشته باشد تا مصرف کننده با اقبال از کالای تولیدی استفاده کند. وقتی این بحث مطرح می شود؛ قاعدتا باید کیفیت محصول را مدنظر قرار داد تا کالای تولید با محصول مشابه خارجی رقابت کند. محصولی می تواند رقابت کند که روز به روز ارتقا پیدا کند؛ یعنی کالای تولیدی امروز نسبت به دیروز متفاوت باشد. برای این‌که تفاوت و ارتقای کیفیت عملیاتی شود؛ حتما حضور افراد فرهیخته و نخبه و صاحب دانش در شرکت های تولیدی باید پررنگ باشد. در این راستا داشتن واحد آرندی یا واحد تحقیق و توسعه ضروری است تا بتوانند شرایط تولید را روز به روز ارتقا داده و محصول رقابتی را به مرحله صادرات رساند. لذا تولید محصول زمانی پایدار و قابل عرضه به بازارهای بین المللی است که بتوان شرایط را برای این بخش مهیا کرد تا در کنار ارتقای کیفیت محصول بستر اشتغال‌زایی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم کرد.

تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی و رونق تولید، حمایت از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بتوان آنها را به سمت شرکت های دانش‌بنیان و استارت‌آپی سوق داد. علاوه براین باید زیرساخت‌های تولید را تقویت کرد. در این صورت است که مردم رغبت و تمایل بیشتری برای مصرف کالای ایرانی سوق پیدا می‌کنند. در حال حاضر شرایط تولیدی در کشور سنتی بوده؛ این در حالی است که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به سمت تکنولوژی های نوین و دانش روز حرکت کرده‌اند. بنابراین نباید در تولید محصول به روش سنتی متکی بود باید به سوی دانش و فناوری های نوین حرکت کرد؛ چرا که در این صورت شرکت های تولیدی نمی توانند به سمت رقابتی شدن حرکت کنند و یا محصول با کیفیت ارائه دهند. خیلی از محصولات تولیدی گذشته و حال ما تغییر و توسعه ندارند، اینها محصولی نیستند که دوباره فرآیند تغییر و توسعه داشته باشند و این باعث می‌شود که خود به خود از گردونه رقابت حذف شوند.

در این چند سال اخیر فضای کسب و کار تغییر یافته است. امیدواریم که با استفاده از تکنولوژی‌های روز به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنیم.

ما در معاونت علمی و فناوری بیش از 140 نوع حمایت را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ پیش‌بینی کردیم. جایی که احساس شده از شرکت‌ها حمایت کردیم. این حمایت ها شامل ارائه تسهیلات، گمرک، بیمه و مالیات حتی امریه سربازی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است. لذا این مسائل باعث می شود که هزینه تمام شده کاهش پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری*

انتهای پیام/

کد خبر: 1007536

وب گردی

وب گردی