الگوریتم جدید در برابر خبرهای دروغین می ایستد

محققان موفق به طراحی سیستمی مبتنی بر الگوریتم شده اند که می‌تواند به کمک نشانه های زبانی، خبرهای دروغین را در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست وجو تشخیص دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ پژوهشگران توانسته اند الگوریتمی را توسعه دهند که خبرهای دروغین در محیط اینترنت را؛ حتی در بعضی مواقع بهتر از انسان ها شناسایی می کند که این اتفاق می تواند سلاحی برای مبارزه با داستان های جعلی فضای مجازی باشد.

در آزمایشی که توسط این فناوری جدید انجام گرفت، مشخص شد این الگوریتم، جعلی بودن اخبار را در 76 درصد اوقات درست پیش‌بینی می کند. این در حالی است که این رقم برای انسان ها 70 درصد بود. علاوه بر این موضوع، رویکرد تجزیه و تحلیل و زبان این الگوریتم به صورتی طراحی شده که تمامی روش های جدید ساخت اخبار جعلی را نیز شناسایی و بررسی می کند؛ در نتیجه هر چه بیشتر بگذرد، فاصله دقتی بین این دستگاه و انسان نیز بیشتر شده و این دستگاه دقت خود را بیش از پیش به اثبات می رساند.

"رادا میهالکیا"، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه «میشیگان» که رهبری تیم تحقیقاتی این پروژه را بر عهده دارد، می گوید: «یک راه حل کامپیوتری و مدرن مانند این الگوریتم، می تواند ابزاری مهم جهت مقابله با خبرهای جعلی باشد که روزانه در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می گردند؛ اخبار یا داستان هایی که افراد برای کلیک یا بازدید بیشتر و منحرف نمودن افکار عمومی از آن استفاده می کنند.

شناسایی اخبار جعلی پیش از این که عواقبی به همراه داشته و ضربه خود را وارد کنند، می تواند دشوار باشد؛ زیرا امروزه اکثر وبسایت ها و شبکه‌های اجتماعی روز و پرطرفدار جهان به نیروی انسانی وابسته اند و از الگوریتم های ویراستاری به دلیل عدم توسعه کافی آن ها برای تشخیص و حذف اخبار استفاده نمی شود. با توجه به حجم مطالب و اخبار انتشار یافته در وبسایت ها و شبکه های مجازی، ویراستارهای انسانی به طور کل نمی توانند حجم بالای اخبار جعلی را مدیریت کنند و حالا با توسعه این فناوری و طراحی این الگوریتم مربوط به اخبار دروغین، دنیای مجازی امن تر از قبل خواهد شد. علاوه بر این، تکنیک های ساخت و انتشار اخبار فیک و جعلی، پیشرفته تر شده و این موضوع، دیگر دلیل عدم تشخیص به موقع و رسیدگی درست به آن ها به وسیله نیروی انسانی است.

تجزیه و تحلیل زبانی این الگوریتم، شامل بخش های تحلیلی ویژگی های قابل اندازه گیری مختلفی نظیر انتخاب کلمات، نحوه جمله بندی ها و محل استفاده از علائم نگارشی است. از آن جایی که این سیستم به طور کامل کامپیوتری است و با علم برنامه نویسی توسعه یافته، سریع‌تر از انسان عمل می کند و خود را با انواع مختلف اخبار وفق می‌دهد.

میهالکیا دراین باره می گوید: «این الگوریتم هیچ گونه محدودیتی ندارد و شما می توانید هر چند عدد مطلب که می خواهید را در کم‌ترین زمان ممکن بررسی کنید.»

« این موضوع می تواند روی اعتماد کاربران نسبت به یک شبکه اجتماعی و یا وبسایت تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. همچنین این الگوریتم یک سیستم دفاعی بسیار قوی در برابر ناامنی های خبری و جعلی موجود در اینترنت است. میزان موفقیت 76 درصدی این الگوریتم، احتمال بروز هر گونه خطایی در راستای این اقدام را بسیار پایین می آورد؛ با این حال این سیستم به تنهایی کافی نیست و اگر با نیروی انسانی همراه شود، اثرات خارق العاده ای را روی امنیت فضای مجازی خواهد گذشت."

خبرهای جعلی در یک محیط مجازی به سرعت ظاهر می شوند و به سرعت نیز از بین می روند. این موضوع جمع آوری همه این اخبار را دشوار می کند. همچنین با توجه به ژانربندی موضوعات جعلی، جمع‌آوری آن ها کار ساده ای نیست. از این رو بهترین کار استفاده از این الگوریتم طراحی شده است.

محققان به کمک سیستم جمع سپاری اینترنتی آمازون، افرادی را گرد هم آورده و از آن ها خواستند تا مطالبی را به دروغ یا راست بنویسند و نتیجه آن، چیزی حدود 500 مطلب جعلی و یا حقیقی شد.

پس از این کار، آن ها به کمک الگوریتم طراحی شده، متون را از نظر زبان شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. الگوریتم با ایجاد تمایزهایی بین داستان های دروغین و حقیقی، تا 76 درصد داستان های جعلی و حقیقی را از یکدیگر جدا و به کمک این آزمایش تفاوت بین نیروهای انسانی و کامپیوتری در راستای تشخیص اخبار را نمایان کرد.

میهالکیا معتقد است سایت های خبری و اپلیکیشن ها با استفاده از این سیستم، ایمنی خود را تا حد زیادی بالا می برند و باید از الگوریتم طراحی شده برای شناسایی اطلاعات جعلی موجود در فضای مجازی خود استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009815

وب گردی

وب گردی