فروش رویای ارشد/ 12 میلیون تومان بدهید، فوق لیسانس بگیرید!

مؤسسه غیرمجازی که با وعده پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، مبالغ هنگفتی از متقاضیان دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مؤسسات کنکور برای داوطلبان ورود به دانشگاه و حتی عامه مردم در دو نام معروف خلاصه می‌شود که هر ساله با تبلیغات گسترده برای کلاس‌ها، آزمون‌ها و کتاب‌های کمک‌آموزشی خود، سعی در جلب نظر پشت کنکوری‌ها و خانواده‌های آنها دارند. اگر کسب تکلیف سید محمد بطحائی، وزیر وقت آموزش و پرورش از مقام معظم رهبری نبود، شاید این مؤسسات هنوز هم تبلیغات پر زرق‌و‌برق‌شان را یک در میان به خورد مخاطبان تلویزیونی می‌دادند.

افزایش جمعیت فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و طولانی‌تر شدن صف جویندگان کار، باعث شد بسیاری برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خیز بردارند و طبیعتاً مؤسسات زیادی برای پاسخگویی به نیاز این طیف برآمدند؛ اما همیشه فرصت‌طلبانی هستند که وقتی تلاش جمعیت قابل توجهی از متقاضیان برای کسب موفقیت در یک حوزه را مشاهده می‌کنند، به فکر کلاهبرداری و پر کردن جیب‌های خود می‌افتند.

10 میلیون تومان بدهید، فوق لیسانس بگیرید!

طبیعتاً حوزه آموزش عالی از دید سودجویان دور نمانده و سال‌هاست افراد و حتی مؤسساتی به شکل غیر‌قانونی با وعده پذیرش در دانشگاه‌های مختلف، مبالغ هنگفتی از جوانان دریافت کرده و در نهایت آنها را با سرابی از رویاها تنها می‌گذارند. در جدیدترین اتفاق، یک مؤسسه مدعی شده افراد را بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور پذیرش می‌کند.

10 میلیون تومان هزینه مؤسسه است که باید زمان عقد قرارداد پرداخت شود. هزینه هر ترم را هم مانند دانشجویانی که از طریق کنکور پذیرفته شده‌اند، ترم به ترم به دانشگاه می‌دهید.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا در قامت یک متقاضی با مؤسسه مذکور تماس گرفت و خواهان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری شد. جواب مسئول مؤسسه شنیدنی بود؛ وی اصرار داشت در اکثر رشته‌ها، ظرفیت خالی باقی نمانده و اگر تا چند ساعت دیگر برای پذیرش اقدام نکنیم، دیگر شانسی برای پذیرش نخواهیم داشت! این مسئول درباره شرایط پذیرش گفت: زمان ورود شما به دانشگاه، مهرماه 98 و بدون آزمون خواهد بود. نیازی به مراجعه به سایت سازمان سنجش ندارید و ما مراحل ثبت نام را برای شما انجام می‌دهیم. همچنین بسته‌های امتحان دریافت می‌کنید. کلاس‌ها نیز مشمول طرح ویژه شاغلان بوده و کاملاً غیرحضوری برگزار می‌شود. البته همراهی و پشتیبانی ما را تا پایان فارغ‌التحصیلی دارید.

جالب این‌که بسیاری از این دست مؤسسه‌ها نه‌تنها در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند؛ بلکه گاهی نام آنها را در رسانه‌های رسمی نیز می‌بینیم. البته فهرست هزینه‌ها هم حیرت‌انگیز است: 10 میلیون تومان هزینه مؤسسه است که باید زمان عقد قرارداد پرداخت شود. هزینه هر ترم را هم مانند دانشجویانی که از طریق کنکور پذیرفته شده‌اند، ترم به ترم به دانشگاه می‌دهید.

مدرک معتبر بدون کلاس و کتاب!

یکی دیگر از خبرنگاران گروه دانشگاه ایسکانیوز، در فرصتی دیگر با مؤسسه مذکور تماس گرفت و مدعی شد مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مدیریت اجرایی اخذ کرده و قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را دارد. یکی از کارشناسان مربوطه پاسخ داد ظرفیت کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک تکمیل شده؛ اما می‌تواند برای رشته‌های دیگر گروه مدیریت، فنی و مهندسی و علوم انسانی مانند مدیریت بازرگانی، دولتی و کسب کار و مهندسی عمران، معماری، طراحی شهری، کامپیوتر و صنایع، یک صندلی کارشناسی‌ارشد رزرو کند.

خبرنگار ایسکانیوز، درباره قیمت و هزینه‌ها پرسید با درخواست رقم 10 میلیون تومانی مواجه شد و البته کارشناس مؤسسه قول تخفیف دو میلیون تومانی داد! کارشناس مؤسسه مذکور مدعی بود برای دریافت مدرک معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، نیازی به شرکت در کلاس و مطالعه کتاب نیست و بدون آزمون و مردودی احتمالی واحدهای درسی می‌توان به راحتی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد شد. از طرفی نمونه سؤالات احتمالی و جزوه خلاصه شده هم در اختیار دانشجو می‌گذارند تا به آسان‌ترین شکل ممکن، مدرک فوق لیسانس دریافت کند.

البته مدیران مؤسسه تمام جوانب را در نظر گرفته‌اند تا به هیچ عنوان ضرر نکنند؛ کارشناس مؤسسه برای جلب نظر متقاضی، امکان تقسیط هزینه 20 تا 22 میلیون تومانی تمام دوران تحصیل را مطرح کرد اما به شرطی که 50 درصد در ابتدا پرداخت شود؛ یعنی هزینه مؤسسه را باز هم کامل دریافت کرده و از تقسیط پول ترم‌های دانشگاه صحبت می‌کنند!

بنا بر ادعای کارشناس، مسیر معرفی شده توسط این مؤسسه با آزمون‌های فراگیر پیام نور متفاوت است و افراد را در واحد بین‌الملل این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. سرآخر هم مدرکی مورد تأیید وزارت علوم و ترجمه شده به فارغ‌التحصیل ارائه می‌دهند! اصرار هم دارند فقط تا روز چهارشنبه 26 تیرماه 98 برای ثبت نام فرصت باقی است.

دانشگاه پیام‌نور به هیچ مؤسسه‌ای مجوز نداده است

امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور تأکید کرد این دانشگاه به هیچ مؤسسه‌ای مجوز نداده و داوطلبان نباید فریب تبلیغات کلاهبرداران را بخورند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: متأسفانه هر سال در آستانه انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد، برخی از مؤسسات که هیچ‌گونه مجوز فعالیت از دانشگاه پیام نور ندارند، ادعا می‌کنند بدون آزمون می‌توانند داوطلبان را چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی دانشگاه پیام نور کنند. اساساً دانشگاه پیام نور به هیچ مؤسسه‌ای مجوز فعالیت نداده است.

داوطلبان فقط به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند

مؤسسات غیرمجاز در حالی از ناآگاهی متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سوءاستفاده می‌کنند که داوطلبان با پرداخت هزینه‌ای بسیار اندک در مقابل مبالغ نجومی درخواستی از سوی کلاهبرداران، می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه پیام نور اقدام کنند.

بهروز در ادامه تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد، ثبت‌نام و پذیرش دانشجو صرفاً از طریق سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد. در مقطع کارشناسی که هم‌اکنون در بازه ثبت نام بدون آزمون آن مانند سایر دانشگاه‌ها قرار داریم، افراد متقاضی می‌توانند به سایت سازمان سنجش یا به مراکز واحدهای دانشگاه پیام نور مراجعه کنند.

در بحث کارشناسی ارشد هم اصولاً در 2 مقطع زمانی، جذب و پذیرش دانشجو داریم؛ یک مورد همزمان با کنکور سراسری است که آزمون آن برگزار شده و کسانی که از طریق سازمان سنجش پذیرفته شده‌اند، امکان انتخاب رشته دارند و می‌توانند دانشگاه پیام نور را هم انتخاب کنند.

قیمت مدرک؛ از یک تا 12 میلیون

برخی مؤسسات در کوران جذب و پذیرش دانشجو، شروع به تبلیغات کرده و اعلام می‌کنند ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام‌نور بدون آزمون انجام می‌شود و هزینه‌های هنگفتی از یک تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند و سرآخر به متقاضی می‌گویند: «خودت قبول نشدی!» بنا بر گفته مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور، اخیراً یک مؤسسه در تهران برای پذیرش غیر‌قانونی اقدام کرده که نام و آدرس آن نزد مسئولان دانشگاه پیام‌نور محفوظ است. مجموعه‌ای نیز در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده و ارقام 12 میلیون تومانی می‌گیرد؛ اما هیچ‌کدام از این مؤسسات، مجوزی برای فعالیت ندارند. اصلاً دانشگاه پیام نور بدون آزمون دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد جذب نمی‌کند.

امیرحسین بهروز به متقاضیان هشدار داد درگیر ترفندهای تبلیغاتی مؤسسات غیر مجاز نشوند و برای کسب اطلاعات صحیح به سایت رسمی سازمان سنجش مراجعه کنند.

خبری از برخورد نیست؟

مؤسسه غیر مجاز مذکور نخستین مؤسسه‌ای نیست که از داوطلبان تحصیلات تکمیلی سوءاستفاده می‌کند و آخرین آنها نیز نخواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد قوانین سفت و سختی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد و سودجویان ترسی از ادامه فعالیت‌های مجرمانه خود ندارند. باید دید واکنش متولیان آموزش عالی کشور به درخواست‌های میلیونی مؤسسات بی‌مجوز چه خواهد بود و آیا مالباختگان امیدی برای بازپس‌گیری سرمایه از دست رفته خود دارند یا خیر.

تنها کمتر از 50 درصد داوطلبان تا روز گذشته نسبت به انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد اقدام کرده‌ بودند،‌ با وجود چنین مراکزی طبیعی است که دانشجویان تمایل کمتری برای شرکت در کنکور داشته باشند؛ پول می‌دهند، سر کلاس‌ هم نمی‌روند و به راحتی مدرک کارشناسی ارشد می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021058

وب گردی

وب گردی