هیولایی خفته در زیر خاک های یخ زده شمالی

تحقیقات جدید نشان می دهد که بالا رفتن درجه حرارت «تندراها» در مناطق شمالی کره زمین می تواند تاثیرات بسیاری را بر روی کلونی های میکروبی داشته باشد. اجتماعاتی که با افزایش تولید گازهای گلخانه ای متان و دی اکسیدکربن می توانند روند آلودگی آب و هوایی در سیاره آبی را سرعت بخشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می دهد که بالا رفتن درجه حرارت «تندراها» در مناطق شمالی کره زمین می تواند تاثیرات بسیاری را بر روی کلونی های میکروبی داشته باشد. اجتماعاتی که با افزایش تولید گازهای گلخانه ای متان و دی اکسیدکربن می توانند روند آلودگی آب و هوایی در سیاره آبی را سرعت بخشند.

تندرا (به انگلیسی: tundra) در جغرافیا، به ناحیه‌هایی گفته می‌شود که در آنها میانگین دمای گرمترین ماه میان صفر و ده درجه بالای صفر بوده و زمستان در آن خیلی طولانی و سرد و تابستان خیلی کوتاه است.

در حدود نیمی از کربن موجود در زمین در زیر خاک های یخ زده مناطق شمالی ذخیره و مدفون شده اند. مقداری تقریبا دو برابر میزان کربنی که در اتمسفر اندازه گیری شده که تقریبا تاکنون در زیر این خاک های سرد گرفتار مانده اند.

مطالعه جدید که بر پایه «متاژنومیکس» انجام گرفته به بررسی تغییرات در اجتماعات میکروبی پرداخته است.

متاژنومیکس (به انگلیسی: metagenomics ) مطالعه مواد ژنتیکی است که به صورت مستقیم از نمونه‌های محیطی به دست آمده باشد. این رشته گسترده ممکن است ژنومیکس محیطی، اکونومیست یا ژنومیکس اجتماع نیز نامیده شود.

میکروبیولوژی سنتی و توالی یابی ژنوم میکروبی بر اساس کشت کلونی‌ها است. در این روش، ژن‌های خاصی را کلون می‌کنند تا نمای تنوع را در گونه های طبیعی مشخص کنند.

مطالعات مشخص کرده که معمولا اکثریت عظیمی از تنوع زیستی گونه های میکروبی به وسیلهٔ روش‌هایی که بر پایه کشت انجام می شود، از دست می‌روند.

متاژنومیکس، به دلیل تواناییش در آشکارکردن تنوع پنهان زندگی در دنیای میکروسکوپی، ابزاری قدرتمندی برای مشاهده دنیای میکروبی به شمار می‌ رود زیرا اجازه مطالعه اکولوژی میکروبی در سطح بسیار بالاتر و جزئی تر از قبل را به دانشمندان می‌دهد.

این تحقیق که توسط محققان در دانشگاه جورجیا انجام گرفته ، نشان داد که اگر گرمای زمین به همین منوال ادامه دار شود، آزاد شدن این میزان از ذخایر کربن چه تاثیرات وحشتناکی می تواند بر روی زمین و تغییرات آب و هوایی آن داشته باشد.

«کوستاس ت. کنستانتینیدیس»، استاد دانشکده مهندسی عمران ، محیط زیست و دانشکده علوم زیست شناسی در موسسه فناوری جورجیا در این رابطه می گوید: « ما در مطالعات خود دریافتیم که اجتماعات میکروبی به سرعت و حتی در مدت زمان کوتاه 4 تا 5 ساله به تغییرات گرمایی آب و هوا حتی در سطوح متوسط واکنش نشان می دهند. نمونه های میکروبیایی و ژن های آنها که دی اکسید کربن و متان آزاد می کنند، فراوانی خود را در عکس العمل به گرمایش زمین افزایش دادند. آنها حتی به گرم شدن هوا در سطوح پایین نیز واکنش نشان داده و ما را شگفت زده کردند.»

این مطالعه اطلاعات کمی در مورد این که جوامع میکروبی چگونه به سرعت به گرمایش زمین در مواقع بحرانی پاسخ خواهند داد را فراهم کرده و البته متابولیسم جوامع غالب میکروبی و گروه هایی از موجودات زنده که به گرم شدن در تاندرا عکس العمل نشان می دهند را نیز مورد توجه قرار داده است. این تحقیق همچنین بر اهمیت نمایش دقیق نقش میکروب های خاکی در مدل های آب و هوایی تاکید می کند.

در این تحقیق که از سال 2008 میلادی تاکنون در حال انجام است، مارکر-گونه ها و ژن هایی فراهم شده که می توانند در جهت معرفی و جایگذاری در مدل های آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021171

وب گردی

وب گردی