چرخه اشتغال در کشور ناقص است

مدیرطرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیادبرکت گفت: مشکلی که در کشور ما برای مشاغل خرد و خانگی وجود دارداین است که این چرخه ناقص است در حالی که این شغل ها برای ما مزیت محسوب می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مرتضی نیازی مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت درباره وضعیت اشتغال موجود کشور و دلیل آمار بالای بیکاران به ویژه در مناطق روستایی گفت: در دنیا سه نوع شغل داریم که به تولید ختم می شود و باید با یکدیگر تفکیک شوند و به هر سه توجه شود.

وی افزود: دسته اول صنایع سنگین مثل کارخانه های فولاد هستند که ضریب پیشین و پسین آنها خیلی بالا است به این صورت که به ازای هر شغلی که در صنعت فولاد شروع می شود قبل از آن یک شغل و بعد از آن سه شغل ایجاد می شود. این صنایع 5 شغل را با خود به همراه می آورند. جایگاه این نوع اشتغال مهم و لازم است ولی همه اقتصاد صنایع نیست.

نیازی گفت: دسته دوم صنایع کوچک مقیاس هستند که لازم هستند و نقش واسطه دارند نهاده صنعت و فولاد را می گیرد و تبدیل به محصول می کند و سپس تحویل می دهند و دارای ظریب پیشینی و پسینی هستند و باعث ایجاد اشتغال می شوند.

در دنیا سه نوع شغل داریم که به تولید ختم می شود و باید با یکدیگر تفکیک شوند و به هر سه توجه شود

مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت گفت: دسته سوم مشاغل خرد هستند. این مشاغل خرد نهاده تولیدات بنگاه های متوسط و کوچک را تولید می کند تا آنها اقدام به تولید کنند به این قسمت نیز باید توجه کرد و نیابد از آن غافل شد چون این هم یک شغل است. این سه دسته تنیده در هم هستند و در یک اکوسیستم با هم فعالیت می کنند.

نیازی افزود: به عنوان مثال برخی اظهار می کنند مشاغلی که با تامین مالی 40 میلیون ایجاد می شوند شغل محسوب نمی شود و برخی دیگر بیان کند پرداخت 600 میلیون برای ایجاد شغل زیاد است در حالی که باید به هر دو توجه شود. در جایی باید 200 میلیون و در جایی دیگر باید 40 میلیون بدهیم. به این شیوه است که می توانیم ساختار تولید نهاده ها و تولید محصول نهایی را مدیریت کنیم ودر نهایت توزیع و بازریابی را مدیریت کنیم.

کارشناس طرح های اشتغالزایی افزود: متاسفانه در کشور ما به این چرخه سه ضلعی توجه نشده است. اگر این امر نهادینه بشود ومنابع تقسیم شود مشاغل خرد هم رشد می کنند. مشکلی که در کشور ما برای مشاغل خرد و خانگی وجود دارداین است که این چرخه ناقص است در حالی که این شغل ها برای ما مزیت محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در بررسی کشور های موفق در زمینه اشتغال به کشور تایلند برخورد کردیم که در آنجا زن و مرد کار می کنند و از فروشگاه ها شام و نهار خود را خریداری می کنند به این صورت زن و مرد مشغولند و هم کسی که در رستوران ها و مراکز فروش مواد خوراکی آماده کار می کند.

اگر می خواهیم توسعه یافته شویم اگر به اندازه تولید یک نفر هم عقب بیفتیم عقب افتاده هستیم. هر یک نفر که کار کند 10 واحد به تولید کشور اضافه می کند به این وسیله به چرخه تولید کشور کمک می کند

وی در ادامه افزود: در روستاهای ما برخی از زنان در خانه کار می کنند و بقیه به کاری نمی پردازند. مردها زمستان ها کشاورزی ندارند و ظرفیت خالی است باید از این ظرفیت استفاده کرد تا بار تکفل در کشور پایین بیاید. ولی مشکل اصلی این است که در روستاها خانم ها نمی توانند از خانه خود بیرون بیایند چرا که شرایط فرهنگی و تربیتی اجازه نمی دهد که خانم بیرون بیاید حتی اگر بهترین کارخانه صنعتی هم در محل زندگی آنها تاسیس شود باز هم آنها در بیرون از خانه مشغول به کار نمی شوند.

نباید به اندازه تولید یک نفر هم عقب بیفتیم

اگر می خواهیم توسعه یافته شویم اگر به اندازه تولید یک نفر هم عقب بیفتیم عقب افتاده هستیم. هر یک نفر که کار کند 10 واحد به تولید کشور اضافه می کند به این وسیله به چرخه تولید کشور کمک می کند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1021884

وب گردی

وب گردی