افزایش 47درصدی اعتبارات جهاد دانشگاهی نسبت به سال گذشته/ هزینه فساد در کشور کم است

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: نرخ رشد اعتبارات پژوهشی‌ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمیدرضا طیبی در نشست خبری سی‌ونهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: از اهداف مهم تاسیس جهاد دانشگاهی می‌توان به انجام فعالیت‌های علمی، فرهنگی و فناورانه اشاره کرد که در‌ راستای ارتقای هویت ایرانی و اسلامی برای جوانان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در گذشته نیازهای کشور را تشخیص و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رفع آن انجام می‌داد.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در آذرماه سال گذشته، از ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی ریاست جمهوری رونمایی شد. طرح بازنمایی فلزات گران‌بها از وسایل الکترونیکی و وسایل مستعمل یکی از طرح‌هایی است که در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. ابزارهای نمونه‌گیری از بافت‌های سرطانی یکی از دیگر طرح‌های جهاددانشگاهی است که در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی خواهد شد.

وی‌ افزود: جهاد دانشگاهی در سال گذشته دو پروژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی داشت که از جمله آن می‌توان به پیمایش خانواده اشاره کرد که در آن وضعیت خانواده‌های ایرانی در خصوص طلاق، ازدواج و اختلاف بین فرزندان و خانواده مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای آن ارائه شده است. پیمایش ملی گردشگری‌ نیز‌ بر اساس نگرش رفتار گردشگری‌ مردم ایران نیز توسط جهاد دانشگاهی پیگیری شد که نتایج آن در تنظیم سند گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طیبی بیان کرد: تاسیس مرکز دیابت، چاقی و متابولیسم در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته ۵۴۵ قرارداد در حوزه پژوهش و فناوری در جهاد دانشگاهی منعقد شده است. یک هزار و ۱۰۸ پروژه فناورانه در جهاد دانشگاهی پیش می‌رود. نرخ رشد اعتبارات پژوهشی‌ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه مقالات ۶۰۳ مقاله در ژورنال‌های خارجی را به چاپ رسانده‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد داشته است. حدود ۱۳ مقاله حاصل پروژه با ضریب تاثیر بالا داشتیم که در حوزه پزشکی انجام شده بود. ما تلاش‌ کرده‌ایم ماموریت‌های خود را از نظام دریافت کنیم در سال‌ ۹۲، ۷ ماموریت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جهاد دانشگاهی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: ما نیازمند توسعه مترو هستیم، انعقاد قرارداد توسعه واگن‌ها در دستور کار ما قرار دارد. کسب دانش فنی و هوشمندسازی گلخانه‌ها در دستور کار ما قرار دارد که قراردادهای آن در هفته آینده منعقد خواهد شد.

طیبی بیان کرد: باید اعتمادسازی به توان داخل در راستای انجام کارهای بزرگ فناورانه صورت گیرد؛ اما واگذاری ماموریت در زمان خود بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در گذشته نیز در جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم در حوزه فناورانه، ریلی، شیرین‌سازی آب دریا و غیره ‌ ورود کنیم. برخورد با فساد باید جدی‌تر شود هزینه فساد در کشور کم است و افراد جرأت می‌کنند این اقدام را انجام دهند. زمانی که توان داخل وجود دارد و می‌تواند برای‌ جوانان داخل کشور شغل ایجاد کند، در چنین شرایطی بسیاری از سودجویان برای استفاده از توان خارجی استفاده می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی‌ را در ۹ استان کشور با موفقیت انجام داده و پیش برده‌ایم در ابتدا مشاغل هر استان شناسایی و زمینه علاقمندی آن مشخص خواهد شد. بحث تولید بدون کارخانه در کشور صورت گرفته و پیش می‌رود. در همین راستا باید ارتباط با تولیدکنندگان برقرار و حقوق‌آن‌ها نیز حفظ شود. قرار است در سالگرد جهاد دانشگاهی‌ قراردادی در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کنیم. جهاد دانشگاهی حضور خوبی‌ در‌ بحث اجرای‌ سرباز ماهر داشته است؛ همچنین با همکاری‌ وزارت ورزش و جوانان در‌ راستای آموزش‌۱۶ هزار سرباز انجام شده است.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در سال گذشته مدیریت و برگزاری‌ ۱۳ رویداد استارآپی‌ را انجام داده است، همچنین تلاش کرده‌ایم در حوزه آموزش به سوی آموزش‌های مهارت محور حرکت کنیم. محققان ما که به خوبی فیزیک علم را دریافته‌اند باید این علم را به بدنه دانشجویی و جامعه منتقل کنند.

حوزه فرهنگی تحریم شدنی نیست

عیسی علیزاده در ادامه این نشست اظهار کرد: ما متکی به بدنه دانشجویی هستیم؛ اما با محدودیت‌های مالی مواجه‌ایم. بحث مناظرات دانشجویی را از ۸ سال گذشته پیگیری کرده‌ و سال گذشته نیز اولین دوره مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در حوزه فرهنگی می‌توانیم محصولات خوبی تولید کنیم، نمی‌توانیم از آسیب‌های جامعه غافل شویم و براساس برنامه مورد نظر خود پیش رویم.

وی افزود: ما در‌جهاد دانشگاهی به این مطالعات اهمیت می‌دهیم. با توجه به اینکه بودجه فرهنگی ما محدود است تحریم ممکن است در سیاست تاثیرگذار باشد؛ اما حوزه فرهنگی تحریم شدنی‌ نیست.

علیزاده بیان کرد: باید ظرفیت انتشار بسیاری از نظرسنجی‌ها در جامعه وجود داشته باشد که بتوان نتایج تحقیقات افکار سنجی را منتشر کرد. به‌علاوه این نتایج براساس میل کارفرمایی که با آن قرارداد منعقد کرده‌ایم، منتشر خواهد شد. مراکز افکار سنجی نبض جامعه را در دست دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023743

وب گردی

وب گردی