شستا تا پایان مهرماه به طور کامل به بورس می‌رود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان مهرماه شستا به طور کامل در بورس قرار می‌گیرد و حرکت این وزارتخانه در این خصوص از بنگاه داری به سمت سهام داری خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، محمد شریعتمداری وزیر تعاون در نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از تصویب قانون برنامه ششم توسعه، آمار دقیق از وضعیت زنان سرپرست خانوار وجود نداشت، ضمن اینکه اقدامات صورت گرفته در این بخش زمانی تکمیل می شود که برای جامعیت بخشیدن به آن بتوان سازمانی را به منظور حمایت از این قشر ایجاد کرد، در غیر این صورت این روند ابتر باقی خواهد ماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون تنها یک شورا به ریاست خانم ابتکار که دارای 6 کمیته بوده در حوزه زنان سرپرست خانوار فعالیت می کند، اما این میزان پاسخگوی نیاز جامعه 3 میلیون و 200 هزار خانواری این قشر نیست، بنابراین باید راهکاری ارائه شود تا بدون ایجاد بار مالی برای دولت سازمانی ایجاد شود که تحت پوشش این وزارتخانه در این خصوص فعالیت کند.

وی یادآور شد: ایجاد سازمانی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار نمی تواند اقدامی در جهت گسترش بدنه دولت باشد، چرا که این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که می توان تامین اعتبارات لازم برای آن را از طریق کوچک کردن سایر بخش ها محقق ساخته و از انجام اقدامات جزیره ای در این حوزه که توسط سازمان های حمایتی صورت می گیرد، جلوگیری کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه تامین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق با تلاش نمایندگان از 7 هزار میلیارد به 8 هزار و 400 میلیارد افزایش یافته است، یادآور شد که با وجود افزایش تورم گاه تا 70 درصد تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از معلولان مترقی ترین قانونی است که در این حوزه تصویب و ابلاغ شده است، اظهار کرد: در برآوردهای اولیه 12 هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون پیش بینی شده بود اما کمتر از یک هزار میلیارد تومان در بودجه برای آن تعیین شد، بنابراین نمی توان اقدام مناسبی در این زمینه انجام داد.

وی عنوان کرد: هم اکنون 245 هزار خانوار نیازمند تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارند، رشد 15 درصدی این جمعیت در 3 ماه اول سال 97 را نشان می دهد، ضمن اینکه این وزارتخانه ماهانه بین مبلغ 108 تا 516 هزار تومان به خانوارهای نیازمند تا 5 نفری را پرداخت می کند.

شریعتمداری افزود: این وزارتخانه برای حمایت از زنان سرپرست خانوار گروه های همیار سرپرست خانوار را در کشور ایجاد کرد، کما اینکه 1300 گروه در سطح کشور در این زمینه فعالیت دارند و 7 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار عضو این گروه ها هستند، از سوی دیگر 770 هزار نفر از این زنان تنها در این وزارتخانه شناسایی شده اند و همین میزان را نیز کمیته امداد امام خمینی (ره) شناسایی کرده، ضمن اینکه این عدد واقعی نیست و باید گام هایی در جهت تکمیل این بانک اطلاعاتی برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از راه اندازی وب سایت دیجی همیار برای عرضه محصولات تولیدشده توسط این قشر توسط شبکه های اینترنتی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل تضامین جهت دریافت تسهیلات بانکی و اجرای برنامه تامین مالی خود با رویکرد بانکداری پیوندی را در بهزیستی آغاز کردیم و برای رفع این مشکل از دو صندوق ضمانت از سرمایه گذار کوچک و ضمانت از فعالیت های مربوط به تعاونی های کشور استفاده کردیم و سایت مربوط به آن نیز 10 روز قبل رونمایی و نتایج آن در هفته تعاون اعلام خواهد شد.

شریعتمداری افزود: هم اکنون 3 هزار و 642 گروه خودیار با میانگین 16 نفر در سطح کشور در 1508 روستا، 12 شهرستان و 21 استان کشور مشغول فعالیت بوده و 59 هزار و 500 نفر از جوانان عضو این گروه ها هستند که 93 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و 22 میلیارد و 100 میلیون تومان از طریق مالی خود از منابع مردمی جهت تامین اعتبارات اجرای طرح توانمندسازی در این بخش تامین شده است. همچنین 79 هزار فقره وام داخلی توسط این گروه ها پرداخت شده است و 3535 وام از طریق بانک های عامل با ارزش 103 میلیارد تومان به این گروه ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایری نتوانسته اند به دلیل پرداخت سهم کارفرما و دولت از محل صندوق هدفمندی یارانه ها به حد واقعی برسند، از پوشش 25 درصدی کشور در این زمینه خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه تامین مسکن معلولان تاکید کرد: تاکنون 6520 خانه معلولان تحویل داده شده، ضمن اینکه بعد از تجلیل از خیرین سراسر کشور در مشهد آنها متعهد شدند که تامین هزینه های ساخت 6800 خانه دیگر برای معلولان را متقبل شوند کما اینکه 17 میلیارد تومان در این خصوص ثبت و قرار شد همین میزان مبلغ را نیز این وزارتخانه پرداخت کند، از سوی دیگر برای ساخت 7 هزار واحد مسکن با قرارگاه خاتم نیز قرارداد بستیم.

وی در مورد بیمه اجتماعی زنان و دختران افزود: 51 هزار و 500 نفر از زنان و دختران روستایی تا پایان سال گذشته تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و حدود 1900 نفر نیز در سال 98 در حوزه تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند، همچنین در مورد اجرای بند (ب) ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها 51 هزار نفر از زنان جامعه شهری بین 18 تا 50 سال تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

شریعتمداری در ادامه از ایجاد 9 هزار کارگاه آموزشی در سال 97 برای اطلاع رسانی از مزایای تامین اجتماعی در حوزه مهارت های کارآفرینی توسط سازمان بهزیستی خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت منابع بر اشکالات عدیده موجود در قانون تعاون اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه اعتبارات لازم برای پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن 2004 نفر از مددجویان را از خانوار مددجویان را تامین کرد، همچنین از 124 نفر از فعالان اورژانس اجتماعی که حین خدمت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، قدردانی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حمایت از 56 هزار خانوار دارای فرزندان چندقلو، معافیت سربازی برای سرپرستان خانوار با همکاری دفتر حفاظت فرماندهی کل قوا، تامین بسته های غذایی برای سرپرست خانوارهای دارای بیش از 3 فرزند، انجام غربالگری سلامت جسمی برای 7 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار در سال 97 و یک هزار نفر از آنها در سال 98، ایجاد اشتغال برای 15 هزار و 930 نفر از کارآفرینان سرپرست خانوار، شفاف سازی در نحوه اعطای وام های با سود 4 درصد و به کارگیری 1800 ناظر برای نظارت بر این بخش و تخصیص 201 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی و جوانگرایی در سیستم مدیریتی از دیگر اقدامات این وزارتخانه یاد کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص نحوه فعالیت شستا یادآور شد: قرار بر این شده که تا پایان مهرماه شستا به طور کامل در بورس قرار گیرد و حرکت این وزارتخانه در این خصوص از بنگاه داری به سمت سهام داری خواهد بود.

شریعتمداری در پایان با اشاره به آمار مدیران زن در این وزارتخانه عنوان کرد: تعداد مدیران زن در سطح عالی در دولت دوازدهم از 2 نفر به 7 نفر ، در سطح مدیریت میانی از 211 به 275 و در سطح پایه از 689 نفر به 924 نفر افزایش یافته است.

کد خبر: 1025139

وب گردی

وب گردی