ابرنواختری 9 بار بزرگتر از غول منظومه شمسی

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اخترشناسان سیاره جدیدی را در نزدیکی سیاره زمین کشف کرده اند که 9 برابر بزرگتر از ژوپیتر بوده و بیش از 2800 برابر بزرگتر از حجم کره زمین است. این دومین سیاره غول پیکری است که در مدار β Pictoris کشف می شود.

ستاره ای که به شدت جوان است ( سنی در حدود 23 میلیون سال ) و به وسیله صفحاتی از گرد و غبار ستاره پوشیده شده است. سیستم β Pictoris طی سی سال گذشته بسیار توجه ستاره شناسان را به خود جلب کرده چرا که امکان مشاهده مراحل و چگونگی شکل گیری یک سیستم سیاره ای را برای آنها فراهم می آورد.

دانشمندان در این سیستم سیاره ای توانسته اند ستاره های دنباله دار را کشف کنند، همچنین یک غول گازی به نام β Pictoris b که تصویربرداری مستقیم و شناسایی آن توسط « ماری لاگرانژ» محقق مؤسسات نجوم Planétologie و d’Astrophysique de Grenoble ، در سال 2009 انجام گرفت.

حداقل دو سیاره غول پیکر، یکی حداکثر با 20 میلیون سال سن، دور ستاره (که پنهان است) دور می زند و β Pictoris c ، نزدیکترین سیاره ای که اخیراً کشف شده است ، و از آن دورتر است. دیسک گرد و غبار و گاز را می توان در پس زمینه مشاهده کرد. (منبع: P. Rubini / AM لاگرانژ)

در آن زمان تیم لاگرانژمجبور به تجزیه و تحلیل بیش از 10 سال آرشیوعکس های با وضوح بالا که توسط سازه HARPS در رصدخانه لا سیلای ESO در شیلی گرفته شده بود، شدند تا در نهایت بتوانند به صورت غیرمستقیم متوجه حضور β Pictoris c شوند.

این سیاره غول پیکر دوم، مدار خود را در حدود 1200 روز کامل می کند و تقریباً به ستاره اش نزدیک است. این در حالیست که فاصله تقریبی بین خورشید ما و کمربند سیارک (یعنی جایی که β Pictoris b واقع شده) 3.3 برابر بیشتر است.

محققان امیدوارند اطلاعات بیشتری را در مورد این سیاره از داده های فضاپیمای GAIA و تلسکوپ بسیار بزرگ آینده که اکنون در شیلی در دست ساخت است ، کسب کنند.

«پاول. ای. ویلسون» از بخش فیزیک در دانشگاه «وارویک» می گوید: سیاره تازه کشف شده Beta Pictoris c بخشی از سیستم سیاره ای است که در آن سیارات برای اولین بار، هم از طریق تصویربرداری مستقیم و هم از طریق تکنیک های غیرمستقیم کشف شده اند.

این سیاره یک کشف مهم را نشان می دهد زیرا گزینه ای عالی را برای پیگیری مشاهدات در اختیار ما قرار می دهد و همچنین می تواند قدرت درک ما در مورد چگونگی شکل گیری سیارات، به ویژه نحوه چگونگی جمع شدن مواد بر روی جنین سیاره را به صورت عینی بالا ببرد.

محققان دیگری نیز که در این مطالعه مشارکت داشتند از آزمایشگاه لاگرانژ ، Laboratoire d'études spatiales et d'instrumentation en astrophysique ، Institut d'astrofysique de Paris ، موسسه نجوم «ماکس پلانک »، رصدخانه نجوم آفریقای جنوبی ، دانشگاه وارویک ، رصدخانه جنوبی اروپا ، Universidad de شیلی Universidad de Valparaiso و رصدخانه «لیدن »بوده اند.