ثبت 2 اثر فرهنگی شوشتر در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر از ثبت دو اثر فرهنگی – تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی‎محمد چهارمحالی گفت: آثار تاریخی "بقعه شاه‎زید " و "بقعه شاه‎نجف" از شوشتر به ترتیب با شماره‎های 31190 و 32187 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

او با اشاره به اینکه مراحل و تشریفات ثبت این آثار با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان انجام شد گفت: تأییدیه این آثار از سوی سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر تصریح کرد: با ثبت ملی این دو اثر، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود، برابر ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازاتهای اسلامی، تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، جرم محسوب میشود و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به ویژگی‎های این دو اثر تاریخی گفت: قدمت بقعه شاهزید به دوره صفوی برمی‎گردد و شباهت بسیاری به بناهای این دوره در شوشتر دارد؛ این در حالی است که نوع گنبدسازی و معماری این بقعه نیز از نوع پیازی است.

چهارمحالی با بیان این‎که شاه‎زید فرزند یکی از امامان معصوم است (ع) است افزود: نام یکی از محلههای قدیمی شوشتر نیز برگرفته از نام همین بقعه است.

او درخصوص بقعه شاهنجف نیز توضیح داد: این بقعه، مشرف بر پل شادروان و مربوط به دوره قاجار است. شاه‎نجف همچنین بنایی است که نوع گنبدسازی آن از نوع اورچینهای روستایی و بسیار ساده و فاقد تزئینات است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر گفت: پرونده بقعه شاهنجف را به لحاظ معماری و موقعیت مکانی آن نسبت به پل شادروان و اینکه مدفن یکی از بزرگان است، به تهران فرستادیم که در نهایت این اثر تاریخی نیز واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او گفت: پرونده چند بنا، خانه و محوطه تاریخی دیگر در شوشتر نیز تهیه و به تهران فرستاده شدهاند تا پس از بررسیهای لازم و در صورت واجد ارزش شناخته شدن در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025978

وب گردی

وب گردی