راه‌آهن سراسری شمال به جنوب ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: راه‌آهن سراسری شمال به جنوب که دریای خزر و خلیج فارس را به یکدیگر متصل می‌کند، ثبت‌جهانی می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: طرح راه‌آهن سراسری شمال به جنوب پیشنهاد شده است که جزو میراث جهانی ثبت شود.

وی ادامه داد: از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ثبت جهانی این راه‌آهن سراسری پیشنهاد شده است. این راه‌آهن از شمال کشور و استان مازندران آغاز و به سمت تهران می‌آید و با عبور از استان‌های سمنان، قم، اراک و لرستان نهایتاً به ایستگاه آخر که خوزستان است می‌رسد.

این راه‌آهن در دوره پهلوی اول ساخته شده است و طول آن 1400 کیلومتر است و در نوع خودش بی‌نظیر است و درنهایت دو دریای خزر و خلیچ فارس را به یکدیگر متصل می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ادامه داد: برای ثبت جهانی این راه‌آهن، سازمان یونسکو به ایران می‌آید که با پیشنهاد وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، این راه‌آهن سراسری را ثبت جهانی کند.

وی یادآور شد: هر کشور می‌تواند سالی یک اثر را برای داوری و ثبت جهانی به یونسکو ارسال کند و ممکن است مورد تصویب نیز قرار نگیرد. ارزیابان یونسکو 25 شهریور برای بازدید از این راه‌آهن سراسری کشور وارد ایران می‌شوند و از کل مسیر راه‌آهن بازدید می‌کنند.

وی گفت: این راه‌آهن در دوره پهلوی اول ساخته شده است و طول آن 1400 کیلومتر است و در نوع خودش بی‌نظیر است و درنهایت دو دریای خزر و خلیچ فارس را به یکدیگر متصل می‌کند.

جانفشان گفت: این راه‌آهن سراسری با تکنیک‌های خاصی ساخته و راه‌اندازی شده است که در سطح جهان بی‌نظیر است.

برای ثبت جهانی این راه‌آهن، سازمان یونسکو به ایران می‌آید که با پیشنهاد وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، این راه‌آهن سراسری را ثبت جهانی کند

وی ادامه داد: با استانداران و فرمانداران مناطق شهرستان‌های جنوب استان تهران در این خصوص جلسه‌ای اخیراً داشتیم، چرا که در بعضی از خطوط،‌ نازیبایی‌های بصری‌ای وجود داشت که قرار شد با حضور شهرداران و فرمانداران و با همکاری اداره‌کل راه‌آهن تهران در این فرصت باقی‌مانده بتوانیم این نازیبایی‌ها را پاک کنیم و یک منظره زیباتر و پرنشاط‌تر را ببینیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1026320

وب گردی

وب گردی