شناسایی طوفان‌های مریخی با پرواز پهپادی در گردباد

گردبادهای "دیو گرد و خاک"(Dust devils) ممکن است برخی مواقع در بیابان‌های روی کره زمین رخ دهند اما این گردبادهای قوی همیشه در سراسر مریخ وجود دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، "تنوره دیو" یا "دیو گردوخاک" نوعی گردباد است و به یک ستون هوای متلاطم ضعیف گویند که حرکت دورانی دارد. اکنون پژوهشگران تصمیم گرفته‌اند تا این گردبادهایی که در زمین رخ می‌دهند را بررسی کنند تا اطلاعات بیشتری درباره آب و هوای روی مریخ به دست آورند.

دانشمندان اکنون در حال بررسی مشکلات موجود در زمین با استفاده از پهپاد مجهز به دوربین و سایر ابزارهای سبک برای اندازه گیری میزان موادی که این گردبادها حمل می‌کنند، هستند.

محققان بر این باورند با ثبت دما و فشار این گردبادها می‌توانند درک بهتری از گردباد دیو گرد و خاک موجود در سیاره سرخ و چگونگی تأثیر آنها بر آب و هوای آنجا به دست آورند. میزان پیشروی گردباد دیو گرد و خاک در مریخ می‌تواند به اندازه گردبادهای زمینی باشد و ممکن است ارتفاع آنها بیش از ۳۳۰ پا(۱۰۰ متر) باشد و تا ۱۲ مایل (۱۹ کیلومتری) پیشروی کنند.

گردبادهایی که در زمین رخ می‌دهند سبب ایجاد یک لایه از هوای گرم در سطح بالای جو می‌شوند. اکنون "برایان جکسون"(Brian Jackson) استادیار دانشکده فیزیک "دانشگاه ایالتی بویزی"(Boise State University) طی این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته است و در این باره گفته است توانایی گردباد دیو گرد و خاک در جا به جا کردن گرد و خاک به اتمسفر همچنان مبهم است.

پژوهشگران طی این مطالعه به گونه‌ای دیگر این پدیده را مورد بررسی قرار داده‌اند و بنابراین طی این مطالعه از یک پهپاد برای کسب اطلاعات استفاده نمودند.

آنها طی این مطالعه یک پهپاد را بر فراز "بیابان آلوِرد"(Alvord Desert) غرب آمریکا به پرواز درآوردند. این پهپاد مجهز به چند دوربین و سایر ابزارهای سبک مانند فشارسنج و دماسنج بود که ساختار گردباد دیو گرد و خاک را هنگام نمونه برداری از ذرات اندازه گیری می‌کرد تا مشخص شود هر گردباد دیو گرد و خاک حامل چه موادی است. گردباد دیو گرد و خاک در آب و هوای بیابانی روی زمین رایج است ، اما در سراسر سیاره سرخ پدیده‌ای عادی است. البته پژوهشگران در حال حاضر اطلاعات کمی درباره این پدیده ندارند چرا که تاکون سطح نشین‌ها موفق به ثبت تصاویر بسیاری از گردباد دیو گرد و خاک هم در زمین و هم در مریخ شده‌اند.

ناسا در حال حاضر سه سطح‌نورد فعال در مریخ دارد که دو مورد از آنها توسط پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌شود و بنابراین گرد و غبار مریخ تهدیدی برای عملکرد این سطح‌نوردها به حساب می‌آید. اما اکنون، کارشناسان گفتند که پهپاد یک بستر جدید و قدرتمند را فراهم می‌کند که از آن می‌توان برای بررسی بهتر گردباد گرد و خاک در ارتفاعات مختلف استفاده کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1028632

وب گردی

وب گردی