گره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشایی دانشگاه آزاد در صنعت نساجی کشور/ لباس دانش‌آموزان مدارس سما توسط واحد یزد تأمین می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های مجهز در صنعت نساجی و هدایت دانشجویان این رشته به کارخانجات فعال در تولید پارچه برای آموزش مهارت‌‌های لازم، نقش تعیین کننده‌‌‌ای در توسعه نساجی کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ندافراهانی- صنعت نساجی در ایران قدمتی دیرینه دارد. در واقع نساجی دومین صنعت استراتژیک کشور به شمار می‌‌‌‌رود که می‌‌تواند ضمن تامین نیاز بازارهای داخلی با پوشش‌‌‌دهی صادرات منسوجات مختلف به کشورهای منطقه به افزایش ذخایر ارزی و نیز درآمد ملی منجر شود. نخستین کارخانه‌‌های نساجی در دوران قاجار دایر شد. این کارخانه ها به تدریج و در گذر زمان و با ظهور تکنولوژی های مختلف ارتقا یافته و مکانیزه شده تا به شکل امروزی درآمده‌‌‌اند. یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان در صنعت نساجی دستیابی به مواد اولیه نساجی مرغوب همچنین انواع الیاف نساجی باکیفیت بوده است.

نقش تعیین‌‌‌کننده دانشگاه‌‌‌ها در رونق تولید داخلی

با توجه به شرایط تحریم و تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی و رونق تولید، نقش دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی کشور در توسعه این صنعت غیرقابل‌‌انکار است. امروز دانشگاه‌‌های ما علاوه بر ارائه رشته‌‌‌های مختلف در حوزه پوشاک و نساجی در زمینه امور پژوهشی و آزمایش‌‌‌های عملی برای توسعه صنعت نساجی و تولید پارچه نقش پررنگی دارند که منجر به استفاده از متخصصان داخلی و پیشرفت در تولید پارچه و پوشاک می‌‌‌‌‌شود.

ایجاد آزمایشگاه‌‌های مجهز نساجی در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی کشور با استفاده از آزمایشگاه‌‌ها و تجهیزات خاصی که در برخی از واحدهای دانشگاهی دارد، به صنعت نساجی ورود پیدا کرده تا جایی که امروز، آزمایشگاه مرجع استانداری در زمینه صنعت نساجی در واحد یادگار امام تاسیس شده که بهره‌‌‌‌‌‌مندی از تجهیزات و دستگاه‌‌های پیشرفته در این آزمایشگاه با توسعه تحقیق و پژوهش در تولید پارچه‌‌های مختلف امکان همکاری با صنایع مختلف نساجی و پوشاک را در کشور فراهم کرده است. برای بررسی فعالیت در حوزه صنعت نساجی به سراغ برخی از واحدهای فعال در این حوزه رفتیم، مشروح آن در زیر آمده است:

استان یزد از جمله استان‌‌‌هایی است که صنعت نساجی در این شهر قدمت دیرینه دارد بر همین مبنا و با توجه به قابلیتی که در آن وجود دارد رشته نساجی هم تقریبا از همان ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد واحد یزد وجود داشته است.

تعامل گسترده واحد یزد با صنایع نساجی فعال در استان

به گفته معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، نساجی از قدیمی‌‌ترین رشته‌‌های این واحد دانشگاهی در حوزه صنعت پوشاک است که از مقطع کارشناسی تا دکتری در این واحد دانشگاهی ارائه می‌‌‌‌‌‌شود، بر همین مبنا در طرح پایش دانشگاه آزاد که مبنای آن حل مسائل کشور با تعیین 40 چالش اصلی به عنوان پایان‌‌نامه دانشجویان قرار گرفته، فعالیت در حوزه صنعت نساجی به عنوان نظام موضوعات برای این واحد دانشگاهی تعیین شده است.

وی درباره ارتباط این واحد دانشگاهی با صنایع نساجی گفت: با انجمن نساجی استان و کارخانجات مختلف در یزد رایزنی‌‌هایی داشتیم که دانشجویان ما با حضور در این صنایع به طور عملی با مهارت‌‌‌‌‌‌های مرتبط با این صنعت آشنا می‌‌‌شوند.

به گفته وی، با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یزد در رشته نساجی و پوشاک، ظرفیت گسترده‌ای دارد، در دو سال اخیر کارگاه‌های دانشکده نساجی شامل کارگاه بافت و کارگاه دوخت به منظور جذب و پرورش دانشجویان با مهارت بالا در راستای تولید منسوجات راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اقدام به همکاری با افراد ماهر در صنعت نساجی کرده است، گفت: طراحی و دوخت لباس تیم حفاظت فیزیکی واحد یزد، لباس پرسنل بیمارستان و لباس دانش‌آموزان مدارس سمای واحد یزد در همه مقاطع پسرانه و دخترانه، ملحفه شرکت یزدباف و لباس سمای تفت با مشارکت حداکثری دانشجویان در قالب کار دانشجویی از جمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در حوزه نساجی است.

ایجاد کارگاه طراحی و دوخت در واحد اراک

واحد اراک هم از دیگر واحدهای دانشگاهی فعال در حوزه صنعت نساجی است که مجوز کارگاه طراحی و دوخت را از هیات امنای استان دریافت کرده تا این کارگاه تحقیقاتی تولید لباس فرم در سطح کشور را به عهده گیرد.

با توجه به وجود مدارس سما در دانشگاه آزاد، ایجاد یک بازار داخلی برای خرید محصولات واحدها از یکدیگر که بارها مورد تاکید مسئولان دانشگاه قرار گرفته است، زمینه‌‌‌سازی مناسب برای تولید لباس فرم این مدارس در سطح گسترده خواهد بود. در واقع دانشگاه می‌‌‌‌‌تواند نیاز خود را با استفاده از توانمندی دیگر واحدها تامین کند.

در حقیقت، با توجه به پتانسیلی که در مجموعه دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه حل مسئله وجود دارد و با توسعه امور پژوهشی و آزمایشگاه‌‌‌‌هایی که در زمینه صنعت نساجی فعالیت دارند، این دانشگاه می‌‌تواند به عنوان یک بازوی پرتوان در تولید پارچه و پوشاک کشور و کمک به تولید داخلی و خودکفایی در این زمینه نقش‌‌ تعیین‌‌کننده‌‌ای داشته باشد.

آنچه مسلم است، برای رسیدن به خودکفایی و رونق تولید در کشور باید به دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی توجه ویژه‌‌‌‌‌ای داشته باشیم. توسعه صنایع مختلف در کشور و خودکفایی در تولید، علاوه بر توقف واردات می‌‌‌تواند به صادرات محصولات مختلف و ارزآوری برای کشور منجر شود که با توجه به شرایط تحریم، فعالیت در این حوزه دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در عرصه ملی محسوب می‌‌شود که به عنوان دانشگاه حل مسئله قدم در عرصه تولید و فعال شدن چرخ اقتصاد کشور گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030955

وب گردی

وب گردی