پیاده روی اربعین به عنوان یک ابررسانه، طیف انتقال پیام گسترده‌ای دارد

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی گفت: اربعین یک ابررسانه است و تمام خصوصیات کلاسیک یک رسانه را دارد و می تواند تواناترین و رساترین رسانه ها لقب بگیرد. اربعین یک رسانه فراملی، فراجناحی و فرا دینی است که آن را باید رنگین کمان همه ادیان و ملل خواند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ششمین نشست کرسی آزاداندیشی با عنوان اربعین و رسانه در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد. در این همایش سخنرانان به بررسی ابعاد رسانه ای و فرهنگی این رخداد عظیم پرداختند.

در ادامه این همایش، دکتر حسینی سفیر اسبق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، با تبیین ابعاد عظیم حماسه پیاده روی کربلا به ارائه آماری در این مورد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این آمار مستند و دقیق است تاکید کرد: امسال ۲۱ میلیون نفر از هفتاد کشور در این مراسم شرکت کردند. ۱۷ میلیون نفر از عراق، سه میلیون نفر از ایران، ۵۰۰ هزار نفر از پاکستان زائرانی بودند که در مراسم اربعین سالار شهیدان شرکت کردند.

حسینی تاکید کرد: مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و حتی ایزدی ها در این مراسم حضور داشتند، طول مسیر دو هزارکیلومتر است و در این مسیر یکصد هزار موکب قرار دارد که قدم به قدم از زوار پذیرایی می کنند. بیش از دو هزار و پانصد موکب ایرانی در این مسیر قرار دارند. در شهر نجف روزانه از یک و نیم میلیون زائر پذیرایی شد. طول مسیر دو هزار کیلومتر است و در این مسیر یکصد هزار موکب قرار دارد که قدم به قدم از زوار پذیرایی می کنند.

وی در پایان آمار رسمی از حرم امام حسین(ع) در روز اربعین را پانزده و نیم میلیون نفر خواند و با تاکید بر صحت داشتن این آمار افزود: اینها اعداد ریاضی است و باید در دل ماجرا باشید تا درک کنید آنجا چه شکوهی حکمفرماست.

در ادامه صفار هرندی، وزیر اسبق ارشاد با اشاره به ادبیات نظامی گفت: واژه ای به نام اردوکشی وجود دارد که به معنای انتقال بخش عظیم ارتش از نقطه ای به نقطه ای است. بیشترین تعداد سربازانی که باید جا به جا شوند چند ده هزار نفر است. مجسم کنید بیست و یک میلیون نفر را اردوکشی می کنند و آب از آب تکان نمی خورد. این امر برعهده دولت ها نیست و کار خود مردم است و اگر غیر از این بود امکان نداشت این کار صورت می گرفت. اگر نظام عشیره ای در عراق نبود و آن نظم و حساب عشیره ای و خانوادگی عراقی ها نبود کار سامان نمی گرفت. این را از روی مشاهده می گویم.

در ادامه مراسم اکبرنصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به صحبت های دو سخنران قبلی گفت: اربعین یک ابررسانه است و تمام خصوصیات کلاسیک یک رسانه را دارد و می تواند تواناترین و رساترین رسانه ها لقب بگیرد. اربعین یک رسانه فراملی، فراجناحی و فرا دینی است که آن را باید رنگین کمان همه ادیان و ملل خواند.

وی با اشاره به نظریه های کلاسیک روزنامه نگاری گفت: اربعین شاخصه های ارتباطی کلاسیک چون فرستنده، گیرنده و پیام را دارد. فرستندگان پیام مردم هستند، گیرندگان پیام هم دوست هستند و هم دشمن یعنی طیف انتقال پیام بسیار گسترده است. پیام اربعین هم که رسانه را متمایزمی کند یک پیام الهی، انسانی و فطری است.

وی در پایان این بخش از سخنان خود با بازشماری ارزش های کلاسیک خبری پرداخت و گفت: اربعین همه ارزش های خبری چون شگفتی، شهرت، بزرگی، تازگی، دربرگیری و ... را دارد.

در ادامه بحث، سخنرانان مراسم به بیان نظرات خود پیرامون ابعاد مختلف اربعین از منطر رسانه پرداختند.

دکتر حسینی با اشاره به تجربیات خود در مراسم حج گفت: ما در مراسم حج و با درنظر گرفتن تمام روابط منفی و خصمانه خود با عربستان موفق شدیم در طول مدت مراسم حج امسال بیش از بیست و هشت مراسم و همایش در مکه و مدینه برگزار کنیم و در عراق هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و به نظر می رسد با در نظر گرفتن ابعاد بین المللی این ماجرا، باید برای کار رسانه ای بین المللی در طول اربعین برنامه ریزی کرد. امسال واقعا مشخص بود که اربعین از منظر بین المللی گسترده تر شده است و دیگر نمی توان نسبت به انتشار اخبار بین المللی آن بی توجهی کرد.

در بخش دیگری از مراسم دکتر صفارهرندی وزیر اسبق ارشاد، با گلایه از کم توجهی دولت به اربعین گفت: خوشبختانه دولت به تازگی با اربعین رفیق شده و دوستی می کند.

وی افزود: پیش از این نگاهی برای رسیدگی به این موضوع نبود اما به آرامی دوستان به اربعین نزدیک شدند و قطعا هم برکات آن را می بینند. اگر قرار بر تمدن سازی و فرهنگ سازی است باید بیشتر بر منظم تر کردن مراسم و سازو کار آن همت بست.

نصرالهی نیز در بخش دوم سخنان خود به به ایرادات رسانه ای اربعین پرداخت و با اشاره به گرانی اینترنت گفت: دولت اینجا باید وارد می شد تا میلیون ها زائر فضای مجازی را با عکس ها و پست های مربوط به این مراسم به تسخیر در بیاورند اما کار به جایی رسید که انگار دولت ها می خواهند با گران فروشی اینترنت، اخبار اربعین منتشر نشود!

وی تلاش دشمنان برای دوگانه سازی های غلط چون (ایرانی و عرب)، (شیعه و سنی) یا (حج و اربعین) را نیز مورد اشاره قرار داد و از رسانه ها خواست تا به این موضوع بپردازند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1030995

وب گردی

وب گردی