ارتباط بین اندازه دور کمر و زوال عقل

اولین مطالعه مقیاس بزرگ توسط دانشمندان به کشف ارتباط بین دور کمر و خطر ابتلا به زوال عقل در بزرگسالان مسن آسیا پرداخته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، متخصصان مراقبت های بهداشتی و محققان پزشکی از شاخص توده بدنی (BMI) برای تصمیم گیری در مورد چاقی یا لاغری فرد استفاده می‌کنند. BMI با وجود استفاده گسترده دارای نقایص است. یک نقص تفاوت قائل نشدن بین چربی (بافت چربی) و محتوای ماهیچه ها (بافت بدون چربی) است.

به همین دلیل، برخی دانشمندان اظهار داشته‌اند که اندازه گیری نسبت کمر به قد یا اندازه گیری دور کمر ممکن است شاخص های دقیق تری در مورد وزن سالم فرد باشد.

با این حال وقتی فردمسن تر می شود آیا ارتباطی بین دور کمر و سلامت شناختی وجود دارد؟ به عنوان مثال در مطالعه سال 2019 که«Medical News Today» در گزارشی به آن اشاره کرد ارتباط بین وزن اضافی در اطراف معده و تجربه آتروفی مغز یا کوچک شدن آن وجود دارد.

مطالعه ای دیگر در سال 2018، ارتباط بین چربی شکم و عملکرد ضعیف‌تر شناختی را نشان داد. با این حال برخی از این مطالعات روی BMI یا نسبت دور کمر به لگن تمرکز داشتند.

حقیقت کجاست؟ آیا در سنین بالاتر ارتباطی بین چربی و سلامت مغز وجود دارد؟ اگر چنین است، بهترین راه تصمیم گیری در مورد وزن که خطر ابتلا به شرایط عصبی مانند زوال عقل را نشان می دهد چیست؟

«هی جین یو« استادیار دانشگاه کره در سئول، تحقیقات جدیدتری در این زمینه انجام داده است. این یافته ها اکنون در مجله «Obesity» منتشر شده است.

بررسی خطر زوال عقل و وزن


یو و همکاران 872082 شرکت کننده 65 ساله و بالاتر را که در سال 2009 در غربالگری سلامت ملی کره شرکت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه شرکت کنندگان را از سال 2009 تا 2015 یا تا زمانی که دچار زوال عقل شدند را تحت نظارت قرار داد. در طول مطالعه، شرکت کنندگان به سؤالاتی در مورد وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل و میزان فعالیت بدنی پاسخ دادند.

محققان درآمد شرکت کنندگان، سابقه دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و همچنین BMI و دور کمر را در نظر گرفتند.

ارتباط اندازه کمر و خطر زوال عقل


این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که دور کمر آنها برای مردان مساوی یا بالاتر از 90 سانتی متر و برای زنان 85 سانتی متر بود خطر بالای ابتلا به زوال عقل را داشتند.

«دن بسن» از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در مورد اهمیت این تحقیق اظهار کرد این مطالعه به نقش های مختلف چربی زیر جلدی و چربی احشایی در ایجاد زوال عقل اشاره می‌کند زیرا چربی زیر جلدی محافظ و چربی احشایی دارای اثرات مضر است.

چربی احشایی آن چیزی است که اندام های داخلی را احاطه کرده و با شرایط مختلف پیوند دارد. چربی زیر جلدی در زیر پوست قابل مشاهده است.

این مطالعه به یک جمعیت آسیایی محدود شده است ، بنابراین مطالعات بیشتری برای تکثیر یافته ها در جمعیت های بزرگتر لازم خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042248

وب گردی

وب گردی