فارغ التحصیلان علوم پزشکی نباید بیکار باشند

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نباید کشور را به جایی برسانیم که فارغ التحصیلان علوم پزشکی بیکار باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بامقایسه ورودی‌های سال 97 و 98 دانشگاه‌های علوم پزشکی از افزایش این ورودی‌ها در سال 98 گفت: کسانی که متقاضی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی هستند باید این موضوع را در نظر بگیرند که علاوه بر بار مالی بسیار زیاد این افزایش، عده‌ای دانش آموخته بدون رسالت مشخص در آینده روی دست جامعه خواهد ماند.

لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه حوزه آموزش علوم پزشکی در کنار برنامه‌های تحولی و امور جاری، با چالش‌هایی نیز مواجه است گفت: بحثی چندی پیش درخصوص افزایش ظرفیت‌های کنکور سراسری مطرح شد. لازم است دقت شود آموزش علوم پزشکی با سایر حوزه‌های کشور متفاوت است و افزایش نسنجیده ظرفیت‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه محاسبات نیروی انسانی نظام سلامت به شکلی دقیق صورت گرفته گفت: این محاسبات با در نظر گرفتن نیازهای کشور، منابع و اعتبارات و همچنین استانداردهای آموزشی و تجهیزات صورت گرفته و اگر کسی نظری داشت در بازه‌های یک ساله اصلاح می‌شود.

وی گفت: این محاسبات محاسبات دقیقی است و طبق برآوردها نباید کشور را به جایی برسانیم که فارغ التحصیلان علوم پزشکی بیکار باشند در عین حال هم باید به نحوی باشد که نیازهای جامعه پاسخ داده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه علیرغم خواست و تلاش وزارت بهداشت افزیش چشمگیری در ورودی‌های رشته‌های علوم پزشکی صورت گرفت، گفت: در سال 97 ، حدود 27 هزار نفر ظرفیت اعلام شده است و در سال 98 هم همین ظرفیت را اعلام کردیم. اما آنچه توسط سازمان سنجش کشور به دانشگاه‌ها معرفی شده است، در نهایت سال 97 با 10 درصد افزایش ورودی دانشگاه‌ها و در سال 98 با 32 درصد افزایش روبرو بوده‌ایم.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: مشکل ما این است که در برخی دانشگاه‌ها 40 درصد افزایش ورودی در رشته پزشکی، 30 درصد افزایش در دندانپزشکی، 29 درصد در داروسازی و در رشته فیزوتراپی 42 درصد و ... ورودی‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: خیلی تلاش شد تا ظرفیت‌های رشته‌های علوم پزشکی افزایش بی‌رویه نیابد چرا که این امر به صلاح کشور نیست. از طرفی هزینه تربیت نیروی علوم پزشکی بسیار بالا است و نیاز به تجهیزات و فیلد بالینی دارد. اینگونه نیست که دانشجوی پزشکی فقط کلاس درس بخواهد بلکه نیاز به آزمایشگاه، بیمارستان، کلینیک و ... دارد که زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت فراهم نیست.

لاریجانی ادامه داد: چنانچه ظرفیت ها بدون محاسبه افزایش یابد کیفیت آموزش در رشته‌های علوم پزشکی بسیار افت می‌کند و از سوی دیگر ظرفیت کار برای این تعداد فارغ التحصیل در رشته‌های علوم پزشکی وجود ندارد و اگر اجازه بدهیم بدون محاسبه ظرفیت‌ها زیاد شود تا چند سال آینده تعداد فارغ التحصیلان بیکار رشته‌های علوم پزشکی بسیار زیاد می‌شود که بار اقتصادی و اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به بحث سهمیه‌ها گفت: ایثارگران و خانواده‌های شهدا مورد احترام تمام جامعه هستند و اگر این عزیزان نبودند مرزهای کشور از دست می‌رفت اما باید دقت شود که سهمیه‌ها به نحوی اعمال نشود که اختلاف فاحشی بین پذیرفته شدگان سهمیه و آزاد در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

لاریجانی به شایعاتی که درخصوص صندلی فروشی در رسانه‌ها عنوان شده اشاره کرد و گفت: سازمان سنجش اسامی را به دانشگاه‌ها می‌دهد و دانشگاه‌ها براساس معرفی سازمان سنجش کشور ثبت نام می‌کنند یعنی وزارت بهداشت بعد از ثبت نام در این چرخه قرار می‌گیرد.

وی افزود: باتوجه به الکترونیکی بودن اطلاعات، تمام معرفی‌ها و ثبت نام‌ها در چند سال گذشته مجدد کنترل می شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به مسؤولان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: لازم است مسئولان دانشگاه‌ها نسبت به این امر هوشیار باشند و افراد معرفی شده سازمان سنجش را با ثبت نامی های دانشگاه چک کنند. ضمن اینکه تیمی هم در وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید شده تا مواردی که توسط سازمان سنجش و خصوصا با مکاتبات معرفی می شوند نیز بررسی می شود و چنانچه با مورد مشکوکی روبرو شدند از طریق وزارت بهداشت پیگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043493

وب گردی

وب گردی