نمایشنامه عاشورایی نویسنده مصری به ایران رسید

ترجمه فارسی نمایشنامه «سفر خروج» اثر عبدالرحمان شرقاوی که غلامرضا امامی آن را به فارسی برگردانده از سوی نشر امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایسکانیوز، نمایشنامه «سفر خروج» اثر نویسنده مصری عبدالرحمان شرقاوی با ترجمه غلامرضا امامی از سوی نشر امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شد.

شرقاوی از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر عرب است که در نوامبر 1920 میلادی در شمال قاهره به دنیا آمد و در سال 1987 در مصر درگذشت. او سابقه مدیری تحریریه مجله «الیوسف» و همکاری با روزنامه «اهرام» را در کارنامه‌اش دارد. زندگی روستایی الهام‌بخش بسیاری از داستان‌های کوتاه و بلند این شاعر، ادیب، روزنامه‌نگار، نویسنده و اندیشمند اسلامی معاصر مصر است.

«محمد پیامبر آزادی» و «علی پیشوای پرهیزکاران» از جمله آثار مشهور وی در زمینه زندگی‌نامه‌نویسی است. نمایشنامه «سفر خروج» میراث هنری و شاهکار ادبی شرقاوی است که با نگرشی نو به واقعه کربلا پرادخته است. او در این نمایشنامه هر حرکت و سکونی را به دقت در جای خود قرار داده و در لباس نظم‌دهنده‌ای خلاق ظاهر شده است.

نویسنده در پایان که از بیان مصیبت‌ها بر امام حسین(ع) و خاندان عصمت فارغ می‌شود در شکل‌گیری این نتیجه و پیام در ذهن خواننده ابتکار به خرج می‌دهد و به زیبایی نشان می‌دهد قومی که با امام حسین(ع) جنگیدند، جنایت آن‌ها فراتر از هر مصیبت و فاجعه‌ای است که بر این امت فرود آمده و هر بلا و مصیبتی که بر سر این امت پدید آید، ریشه در جنایت کربلا دارد.

منتقدان بر این باورند که شرقاوی شاهکاری ادبی خلق کرده و به زیبایی و شیوایی با زبانی رسا و روان قیام امام شهیدان را بیان کرده است. با خواندن این نمایشنامه پرهیجان حماسه حسینی رویاروی دل و دیده جان می‌گیرد.

امامی، مترجم این نمایشنامه، در مقدمه کتاب اشاره کرده که این اثر را در سفری به مصر یافته و به توصیه علامه محمدرضا حکیمی آن را به فارسی برگردانده است.

«سعید: ستمگر متکبر نابود شد.

بُشر: دروغگوی بزرگ از میان رفت.

سعید: فرعون زورگو هلاک شد. ای مردم معاویه مُرد. امروز روز آزادی است. مژده بده ای بشر، مژده بده.

اسد: مردی که از یاران پیامبر بود و پیامبر او را به بهشت بشارت داده دشنام می‌گویی و به آتش جهنم بشارت می‌دهی؟

سعید: همان مردی که حکومت و زمام امور را به تنهایی به دست گرفت و صاحب آن شد و اصل مهمی را در اسلام نابود ساخت و اساس شورا را جعل کرد و با نص قرآن دشمنی ورزید و احکام سنت را فنا کرد. هنگامی که پدربزرگم به نظرش اعتراض کرد، او را در حالی که نماز می‌خواند، کشت.»

نمایشنامه «سفر خروج» دارای 31 شخصیت است که بالا بخشی از پرده اول را خواندید. این اثر در 310 صفحه با قیمت 47 هزار تومان از سوی نشر امیرکبیر راهی کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044153

وب گردی

وب گردی