باید «بلبشوی اقتصادی» را سامان دهیم

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برای سامان بخشی به «بلبشوی اقتصادی» که به دلیل بی تدبیری‌های دولت اتفاق افتاده است، تصمیم گرفتم وارد صحنه شوم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، الیاس نادران نماینده مردم تهران در دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد.

وی در جمع خبرنگاران روز ۱۶ آذر را گرامی داشت و گفت: یاد و خاطره شهدای دانشجو و شهدای راه آزادی را گرامی می‌دارم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار داشت: برای سامان بخشی به «بلبشوی اقتصادی» که به دلیل بی تدبیری‌های ممتد و مکرر دولت اتفاق افتاده است، تصمیم گرفتم تا از ظرفیت خود برای خدمت به مردم استفاده کرده و در صحنه حضور یابم و با توکل به حضرت حق و با رای مردم ان شا الله در مجلس حضور پیدا خواهم کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر مجلس جایگاه واقعی خود را در نظام حاکمیتی کشور از دست داده است. مجلس در سال‌های اخیر نه تنها در راس امور نیست بلکه در جریان بسیاری از امور نیز نمی‌باشد.

نادران افزود: مجلس در سال‌های اخیر به بازی گرفته نمی‌شود و مقصر اصلی این مسئله قبل از همه، ریاست مجلس و بعد از آن عدم وجود ظرفیتی در مجلس برای دفاع از حقوق مردم و دفاع از حقوق نمایندگان مردم است.

نماینده مجلس نهم گفت: چنین ظرفیتی در مجلس دهم برای دفاع از جایگاه مجلس در مقام قانونگذاری و در مقام نظارت بر رفتار کارگزاران حکومت وجود نداشت.

نادران گفت: در ماجرای فاجعه بنزینی، مجلس بیش از دولت و ریاست مجلس و پیش از رئیس‌جمهور مقصر بود و باید پاسخگو باشد. اگر مجلس ریل گذاری درست انجام می‌داد و مراقبت می‌کرد که دولت در مسیر ریلی که نمایندگان مردم گذاشته‌اند حرکت کند شاهد این اتفاقات نبودیم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: وقتی عذر خواهی‌های رئیس‌جمهور را در اجلاس بیمه شنیدم، فقط خدا خدا کردم که رئیس جمهور نگوید «خانواده‌های افرادی که کشته شده اند نگران نباشند همه آنها بیمه بوده اند».

نادران اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد بودیم که مدیران دولتی اظهاراتی از این دست دارند.

نماینده نماینده مردم تهران در مجلس هفتم، هشتم و نهم شورای اسلامی اظهار داشت: با جمع دوستان مشورت کردم و تصمیم گرفتم در این عرصه وارد شوم.

وی افزود: سابقه مجلس هفتم نشان می‌دهد که تناوب و تقارن مجالس و دولت‌ها موجب می‌شود ظرفیت ها بهتر به کار گرفته شود. مجلس هفتم حدود یک سال با دولت هشتم مشترک بود و از همه ظرفیت خود برای کمک به دولت در راستای خدمت گذاری به مردم استفاده کرد.

نادران اظهار داشت: مجلس هفتم از همه ظرفیت خود برای کمک به دولت و جلوگیری از انحرافات از برنامه چهارم استفاده کرد. امروز سربلند هستیم که در مجلس هفتم، در آن فرصت کوتاه، همکاری‌های خوبی با دولت انجام دادیم.

وی تصریح کرد: امروز هم دولت بسیار ضعیف عمل می‌کند و تدبیر دور زدن تحریم‌ها را هم ندارد و در قبال مشکلات جامعه بسیار منفعل است. مجبور هستیم به آنها کمک کنیم تا حداقل خدمات را به مردم بدهند. باید از حقوق و آزادی‌های مردم دفاع کنیم.

نماینده ادوار مجلس افزود: سابقه مجلس هفتم به ما نشان داد که اگر وزرای دولت همراهی لازم را برای تامین حقوق مردم نداشته باشند، ابایی از استیضاح وزرا نداریم. سابقه مجلس هفتم هم این موضوع را نشان می‌دهد اما امیدواریم تعامل من با دولت به آن جاها کشیده نشود.

نماینده اصولگرای مجلس نهم اظهار داشت: از مجریان انتخابات می‌خواهیم که رای مردم را به عنوان حق الناس بدانند و نسبت به رای مردم، امانتداری کنند. گذشته ها گذشته، ما نمی‌خواهیم پرونده ای را باز کنیم. اما امیدواریم این نوبت به صورت جدی هم قانون را رعایت کنند تا مردم اطمینان پیدا کنند که رای و نظرشان مورد اهتمام مسئولان اجرایی کشور قرار دارد.

نادران در خصوص شفافیت هزینه‌های انتخاباتی اظهار داشت: در مجلس گذشته هزینه های انتخاباتی‌ام را به مردم اعلام کردم، الان هم اعلام می‌کنم . اگر ریالی کسی کمکی بکند و یا تامین هزینه داشته باشد به مردم اعلام خواهم کرد.

وی افزود: اما مسئله فراتر از یک فرد است، امروز مبارزه با فساد در داخل حاکمیت و به ویژه در حوزه هایی که فساد شکل سازماندهی شده پیدا کرده است، باید با تدوین قوانین لازم، نظارت و گماردن افراد پاکدست انجام شود.

نادران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا مجلس یازدهم تکرار مجلس هفتم خواهد بود گفت: انشاالله مجلس یازدهم در دفاع از حقوق مردم کارشناسی‌تر، شجاعانه‌تر و بهتر از مجلس هفتم خواهد بود. دوستان ما تجاربی را در مجلس یازدهم پیدا خواهند کرد که در مجلس هفتم وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مجلس هفتم سیاست تثبیت قیمت ها را تصویب کرد و موجب شد که امروز قیمت بنزین اینگونه افزایش یابد گفت: متاسفانه برخی افراد اطلاعات غلط می دهند، در ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه، دولت هشتم پیشنهاد کرده بود که قیمت همه حامل‌های انرژی و آب و تلفن به قیمت فوب خلیج فارس برسد.

وی اظهار داشت: طبق این مصوبه، بنزین در آن زمان ۸۰ تومان بود و باید به قیمت ۳۲۰ تومان افزایش می یافت بنابراین طبق پیشنهاد دولت، قیمت بنزین نه به صورت پلکانی بلکه به صورت آسمانخراشی افزایش می‌یافت.علاوه بر این دولت برای سیاست های جبرانی در تامین اجتماعی و به خصوص برای طبقات پایین دست جامعه هیچ پیش بینی نکرده بود.

نماینده اصولگرای مجلس گفت: سال ۸۴ سال تغییر دولت بود و ما نگران بودیم که از ابتدای فروردین ۸۴، دولت هشتم انتحار کند و قیمت بنزین را اینگونه افزایش دهد و فاجعه‌ای مثل امروز اتفاق بیفتد و التهابات اجتماعی با تغییر دولت شرایط نامناسبی را از نظر سیاسی و اجتماعی برای کشور ایجاد کند لذا مصوب کردیم که دولت در سال ۸۴ قیمت ها را تغییر ندهد و سال ۸۵ متناسب با شرایط اقتصادی کشور طرح جامع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بسته جبرانی را ارائه دهد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل در بودجه سال ۸۵ در تبصره ۱۳ به دولت کمک کردیم تا سیاست های غیر قیمتی در حامل‌های انرژی، خودروسازی و حمل و نقل پیش بینی کند و در عین حال برای افزایش قیمت هم مجلس هفتم پیشقدم شد و بنزین ۸۰ تومانی را به ۱۰۰ تومان افزایش داد.

نادران ادامه داد: به دولت فشار آوردیم که از طریق سهمیه بندی و یکپارچه سازی شبکه اطلاعات مصرف بنزین، مصارف انرژی را مدیریت کند، دولت در ابتدا تمکین نمی‌کرد. سال اول اختیار دادیم و سال دوم دولت را مجبور کردیم و بالاخره سهمیه‌بندی بنزین در کشور بدون تنش جدیدی اتفاق افتاد و بعد از آن قانون هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: قانون برنامه چهارم توسعه در مجلس ششم به تصویب رسیده بود، ما تلاش داریم تا مجلس ششمی تشکیل نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر اصولگرایان به مجلس بیایند امکان دارد دولت از اعتبار بیفتد و آقای روحانی مجبور شود برای کابینه رای اعتماد از مجلس بگیرد گفت: در عالم سیاست نمی‌توان درباره احتمالات اینقدر جزمی صحبت کرد، تلاش داریم تا با تعامل با دولت، وزرا وظایف خود را به صورت حداقلی انجام دهند ولی اگر وزرا وظایف خود را به صورت حداقلی انجام ندادند و منافع ملی و منافع مردم ایجاب کرد که دولت مجددا رای اعتماد بگیرد کار شاق و غیرممکنی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در مجلس یازدهم دولت را مکلف خواهید کرد از برجام خارج شود و به دولت اجازه نخواهید داد با سایر دولت‌ها و آمریکا رابطه و گفتگویی داشته باشد اظهار داشت: به یاد دارم بعد از امضاء برجام آقای رئیس‌جمهور فرمودند عده‌ای به ما گفتند که سرتان کلاه رفت، آقای رئیس‌جمهور دفاع می‌کرد که سر ما کلاه نرفته است. در همایش بیمه بنده خودم در سالن نشسته بودم، ایشان وقتی داشت تاریخچه توافقات هسته‌ای را بیان می‌کرد جمله‌ای گفت و اقراری داشت که بعد از ۴ سال برای من دردناک بود. اما حکایت از واقعیتی داشت. آقای روحانی گفت؛ ما دیگر نمی گذاریم سرمان کلاه برود.

نادران اظهار داشت: در مجلس نهم تلاش داشتیم که کلاه سر دولت نرود بعد از این تلاش داریم که در مذاکرات هسته‌ای و چه در مذاکرات غیر هسته‌ای و چه در تعاملات با بیرون، منافع ملی کشور حفظ شود و دولت به ظرفیت ها و منافع داخلی اتکا کند.

وی تصریح کرد: هیچ منعی برای مذاکره و تعامل با سایر کشورها وجود ندارد ولی مذاکره نیازمند به مبنا، اصول و افراد توانمند و متکی به ظرفیت های داخلی است.

مهر

کد خبر: 1045113

وب گردی

وب گردی