لیگ ورزشی فرهیختگان با هدف توسعه عدالت اجتماعی افتتاح می‌شود

رئیس اداره‌کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد، افتتاح لیگ فرهیختگان را گامی جهت تمرکززدایی از ورزش در مرکز کشور و همچنین توسعه عدالت اجتماعی نامید.

کمال جوانمرد رئیس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، افتتاح لیگ فرهیختگان را گامی جهت تمرکززدایی از ورزش در مرکز کشور و همچنین توسعه عدالت اجتماعی نامید و گفت: تمام تلاش و نیت ما این است که از ورزش تمرکززدایی کنیم. براین باوریم که ورزش کشور نباید در تهران خلاصه شود و استان های دیگر مخصوصا استان های محروم باید با میزبانی در مسابقات کشوری، به مرور سهم خود در اطلس جغرافیایی ورزش کشور را به دست بیاورند. به همین خاطر است که لیگ فرهیختگان لیگی غیرمتمرکز خواهد بود. شاید در شروع این اتفاق رخ ندهد؛ اما به تدریج این لیگ غیر یا نیمه متمرکز خواهد شد.

وی در ادامه افزود: لیگ دانشجویی، پویا‌تر، جوان‌تر و از همه مهم‌تر اقتصادی‌تر است. از همه مهم تر اینکه لیگ فرهیختگان تمرکززداست. لیگ فرهیختگان قرار است اتفاق جدیدی در ورزش دانشگاهی و حتی ورزش کشور رقم بزند. یکی از وجوه این لیگ این است که می توان در رشته هایی لیگ تاسیس کرد که اصلا در کشور فعالیت جدی ندارند. به عنوان مثال بسکتبال سه نفره در دو سال اخیر در دانشگاه آزاد جدی گرفته شد و بی‌اندازه هم در سطح بین المللی و جهانی افتخارآفرینی کرد. در کشور هیچ لیگی برای این رشته وجود ندارد و ما نخستین لیگ فرهیختگان را به بسکتبال سه نفره اختصاص دادیم. نخستین لیگ برای بسکتبال سه نفره آقایان است و کمی بعد مسابقات بسکتبال سه نفره خانم ها هم آغاز می شود. دومین لیگ فرهیختگان نیز لیگ کشتی آزاد و فرنگی است که این دو رشته را فقط برای آقایان ارائه می دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: برای سال آینده هم با نظر شورای عالی ورزش، لیگ‌های بعدی را انتخاب می کنیم. ما در لیگ فرهیختگان به دنبال پر کردن خلائی هستیم که در ورزش کشور به چشم می خورد. رشته های خوب دیگری هم هستند که اصلا لیگ ندارند و ما می توانیم لیگی جوان، دانشجویی و کم‌هزینه برگزار کنیم. در ابتدا این لیگ مختص دانشگاه آزاد است؛ اما دیگر مراکز دانشگاهی کشور هم در صورت تمایل منعی برای حضور در این مسابقات ندارند. ایده ما برگزاری لیگی دانشجویی است؛ اما این لیگ قابلیت گسترش و توسعه هم دارد.

رئیس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد در پایان گفت: هدف اصلی و غایی برگزاری لیگ فرهیختگان این است که عدالت اجتماعی در ورزش برقرار شود. سیستان و بلوچستان یا کهگیلویه و بویراحمد هم باید میزبانی در لیگ را تجربه کنند یا به عنوان مثال چه ایرادی دارد که ایلام میزبان این مسابقات باشد؟ قطعا وظیفه ما این است که از امکانات دانشگاه آزاد استفاده کنیم تا به رفع بی عدالتی اجتماعی کمک کنیم. تأکید دارم که در بسیاری از رشته ها مسابقات برای خانم ها هم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1045260

وب گردی

وب گردی