امروز شهرداری صاحب شهر نیست/ تهران جزو ۵۰ شهر خلاق دنیا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شهر هوشمند را نرم‌افزاری برای پیاده‌شدن بر روی سخت‌افزارهای شهرها معرفی کرد و گفت: امروز شهرداری صاحب شهر نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری امروز در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت: از نظر ما شهر هوشمند یک سیستم عامل جدیدی است که روی سخت افزار تهران باید قرار بگیرد و ماهیت و کاربری این شهر را تغییر دهد.

وی افزود: یک نرم‌افزار و سیستم عامل جدید بر اساس زیست بوم و کاری که جوانان ما انجام می‌دهند، قابلیت اجرا دارد. صنعت از بوم خودمان بیرون می‌آید، طراحی و در نهایت پیاده‌سازی می‌شود و نه این که از خارج بیاید.

ستاری در ادامه تاکید کرد: این نرم افزار به شهرداری این قدرت را می‌دهد که صاحب شهر شوند، در حالی که امروز شهرداری صاحب شهر نیست. هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد، اما صاحب اتفاقاتی که در شهر می‌افتد، نیست.

وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش در مورد تاکسی‌های اینترنتی بحث‌های زیادی شد و آن موقع شهرداری می‌توانست با ورود موثر و به موقع از این محل درآمد خوبی کسب کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که اصولا شهرها در آینده دنیا نقش فوق‌العاده‌ای دارند، افزود: در آینده آموزش تا لحظه مرگ ادامه دارد و پلتفورم‌های این آموزش‌ها شهرها هستند. به این ترتیب در آینده شهرها پلتفورم‌های آموزشی هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بدانند که با این فرمان نمی‌توانند پیش بروند، این که افراد صبح به صبح بروند به محیطی بسته و بخواهند چیزهای که ربطی به جامعه آنها ندارد را به عنوان آموزش دریافت کنند، دانشگاه‌های ما را با مشکل مواجهه می‌کند. ما امروز در مورد شهر و نواحی نوآور شهری صحبت می‌کنیم، اینها می‌تواند تحول ایجاد کند.

ستاری تاکید کرد: ما امروز از این صحبت‌ می‌کنیم که شهرداری‌ها می‌توانند به جای کسب درآمد از فروش املاک و تراکم، از محل شهر هوشمند که درآمد بی‌نهایتی است، استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حرکت نوآورانه برای ایجاد نواحی نوآوری شهری در راستای تفاهم شهرداری و معاونت علمی، فناوری رئیس جمهور گفت: این نواحی را تعیین کردیم تا شتاب‌دهنده‌ها و استارت آپ‌ها بتوانند فعالیت خود را از این طریق گسترش دهند.

وی با بیان اینکه سیستم شهر هوشمند نیازمند زیست بوم است و باید این فضا را برای جوانان ایجاد کرد، افزود: در شرایط فعلی دیگر منابع هر کشوری به آنچه که در زیر زمین قرار دارد مربوط نمی‌شود و دانش به عنوان منابع کشورها در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس توسعه کشورها را بر مبنای هوشمندسازی در نظر می‌گیرند.

ستاری با اشاره به لزوم هوشمندسازی شهرها تصریح کرد: شاهد بهبود رتبه تهران در میان شهرهای نوآور دنیا هستیم و این شهر با رتبه ۴۱ جز ۵۰ شهر نوآور دنیا قرار دارد.

وی افزود: پتانسیل تهران در میان شهرهای پیشرو در هوشمند سازی قابل توجه است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صورتی که لازم باشد در دولت و شورای شهر برای کمک به هوشمند سازی این شهر اقدام می‌کند. در عین حال می‌توان از امکانات مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری برای ایجاد اکوسیستم مناسب شهر هوشمند استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045334

وب گردی

وب گردی