نقش پژوهش‌محوری در دانشگاه‌ها به خوبی ایفا نشده است

برگزیده هفتمین جشنواره فرهیختگان در حوزه کتاب معتقد است: در نسل دوم دانشگاه‌ها یعنی پژوهش‌محور نتوانستیم نقش خوبی ایفا کنیم.

فرهاد حسین زاده لطفی برگزیده هفتمین جشنواره فرهیختگان در حوزه کتاب در خصوص مشکلات پیش روی پژوهشگران گفت: پژوهشگران در ایران از نظر مادی در مضیقه هستند؛ اما تمام آن‌ها این انتظار را دارند که مورد توجه قرار بگیرند و به دنبال این نیستند که کارشان با ارزش مادی معادل سازی شود.

او با اشاره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین شد بر توسعه علم و فناوری و در جمله نخست بیانیه چشم انداز 1404 بر جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه تاکید شده است. همه این‌ها نشان می‌دهد توسعه پایدار هر کشور مدیون پژوهش و توسعه علم و فناوری است.

حسین زاده با تاکید بر این که در نسل دوم دانشگاه‌ها یعنی پژوهش محور نتوانستیم نقش خوبی ایفا کنیم ادامه داد: معتقدم تا نسل دوم دانشگاه به صورت واقعی شکل نگیرد، نسل سوم شکل نخواهد گرفت. به عبارتی تا پژوهش واقعی شکل نگیرد و از پژوهشگران حمایت نشود در ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و تولید ثروت از علم قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

برگزیده هفتمین جشنواره فرهیختگان در باره کتاب خود گفت: در این کتاب تحت عنوان «تحلیل پوششی داده‌ها» با نرم‌افزارR به دو موضوع پرداخته شد. اولین موضوع تکنیک تحقیق پوشش داده‌ها است؛ این تکنیک برای ارزیابی عملکرد، یعنی کارایی اثربخشی، رتبه بندی، پسرفت و پیشرفت مجموعه‌ای از واحدهای تصمیم گیرنده متجانس با شاخص‌های چندگانه به وجود آمده است. این تکنیک کاربردهای بسیار زیادی در حوزه‌ها و سازمان‌ها دارد.

حسین زاده لطفی با بیان این که این تکنیک در تمام حوزه‌ها مثل صنعت هواپیمایی، بیمارستان‌ها ، وزارتخانه‌ها و... کاربرد دارد اظهار کرد: کاربردهای متفاوتی برای ارزیابی عملکرد دیده شده است. این تکنیک از سال 1371 وارد کشور و باعث شد ایران در تولید علم در دنیا در پایگاه اسکوپوس رتبه سوم را کسب کند.

او با تاکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم این تکنیک در دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: از بین ده دانشگاه برتر دنیا در تولید علم، بیش از 5 دانشگاه متعلق به ایران هستند. در رشته‌های مختلف مثل ریاضی کاربردی، مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی، محیط زیست و حتی کشاورزی نیز از این تکنیک کاربردهای زیادی دیده شده است. در بخش اول این کتاب به معرفی این تکنیک پرداخته شده است.

برگزیده هفتمین جشنواره فرهیختگان تصریح کرد: در بخش دوم این کتاب تمام کدهای کامپیوتری برنامه‌های این تکنیک به زبان R نوشته شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم. این مجموعه توسط گروه نویسندگان برای اولین بار در ایران تدوین شد؛ از سال 96 با ناشر اشپرینگر رایزنی‌هایی انجام شد و خوشبختانه از طرف داوران مورد قبول قرار گرفت؛ تدوین آن یک سال و نیم طول کشید و مجددا توسط ناشر اشپرینگر و با تلاشی که گروه نویسندگان داشتند این کتاب به چاپ رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056747

وب گردی

وب گردی