ارتباط دوپامین با ساعت بیولوژیکی مغز

مطالعات نشان می‌دهد میزان دوپامین و ساعت بیولوژیکی مغز با یکدیگر ارتباط دارند که این امر مستقیما بر چاقی افراد تاثیرگذار است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مرکز شادی و ساعت بیولوژیکی مغز با هم مرتبط هستند و غذاهای پرکالری که لذت به همراه دارند؛ برنامه های تغذیه طبیعی را مختل و باعث مصرف بیش از حد می‌شوند.

طی سال های 1976 تا 1980، 15درصد از بزرگسالان ایالات متحده چاق بودند. امروزه حدود 40 درصد از بزرگسالان چاقند و 33 درصد دیگر اضافه وزن دارند.

همزمان با این افزایش وزن، میزان بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و عوارض سلامتی ناشی از چاقی مانند فشار خون نیز بالا خواهد رفت. حتی بیماری آلزایمر ممکن است تا حدودی به چاقی و عدم تحرک جسمی منتسب شود.

«علی گولر» استاد زیست شناسی در دانشگاه ویرجینیا در این رابطه گفت: «رژیم غذایی در ایالات متحده و سایر کشورها طی 50 سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده؛ غذاهای بسیار فرآوری شده به راحتی و ارزان در هر ساعت از شبانه روز در دسترس است. بسیاری از این مواد غذایی سرشار از قند، کربوهیدرات و کالری هستند که در صورت مصرف منظم مضرند.»

طی مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله «Current Biology» منتشر شد، گولر و همکارانش نشان دادند که مرکز لذت مغز که مسئول تولید دوپامین است و ساعت بیولوژیکی جداگانه مغز که ریتم‌های فیزیولوژیکی روزانه را تنظیم می‌کند با هم مرتبط هستند. محققان با استفاده از موش‌ها به عنوان مدل‌های مطالعه، 24/7 رژیم غذایی پرچرب را تقلید کردند.

دانشمندان نشان دادند که سیگنالینگ دوپامین در مغز ساعت زیستی را کنترل و منجر به مصرف غذاهای پرانرژی بین وعده های غذایی و در ساعات فرد می شود.

گولر اظهار کرد، مطالعات دیگر نشان داد وقتی موش ها از وعده های غذایی پرچرب بین وعده های غذایی یا در طی ساعات استراحت عادی تغذیه می کنند، کالری اضافی راحت تر از تعداد کالری مصرفی در دوره‌های تغذیه طبیعی مصرف می شود که این امر در نهایت منجر به چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت می شود.

گولر با اشاره به رژیم غذایی مدرن بشر گفت: «اکنون کالری های یک وعده غذایی کامل می تواند در یک حجم کوچک مانند نوشابه بسته بندی شود و مصرف بیش از حد کالری و دستیابی به آنها بسیار آسان است. وزن بیش از حد، اغلب منجر به چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن می شود.»

چاقی نیمی از بیماری‌هایی که بر انسان تأثیر می گذارند را وخیم‌تر می‌کند که این منجر به نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتر و هزینه های مراقبت های بهداشتی بالاتر برای افراد و جامعه می شود.

ساعت زیستی یا ساعت زیست‌شناختی یا ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی یک چرخهٔ تقریباً ۲۴ ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.

تنوع دوره‌های فعالیت‌های زیستی در موجودات زنده برای فرایندهای بسیار ضروری انجام می‌گیرد. فرایندهایی که در جانوران شامل خوردن، خوابیدن، جفتگیری کردن، مهاجرت، خواب زمستانی و تقسیم یا باززایی سلول‌ها می شود و در گیاهان شامل جنبش‌های جوانه‌زنی، واکنش‌های فوتوسنتزی است.

در میان دوره‌های گوناگون مهم‌ترین دوره، دوره‌های شبانه‌روزی است که با نام ریتم شبانه‌روزی هم معروف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057715

وب گردی

وب گردی