همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی واحد اراک با دانشگاه‌‌‌های کانادا

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی واحد اراک گفت: یک طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاهی در کانادا شروع کردیم و یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه اتاوای کانادا که در واحد اراک تحصیل کرده است، طرح‌‌‌‌‌های تحقیقاتی خود را قرار است در این مرکز انجام دهد.

حمیدرضا مهاجرانی عضو هیئت علمی واحد اراک در گفت‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌‌‌های مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی این واحد دانشگاهی گفت: مرکز تحقیقات علوم‌‌‌‌‌‌ اعصاب از 4 آذرماه امسال با تایید معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد آغاز به کار کرد. فعالیت‌‌‌های رویکردی این مرکز شامل بخش رویکرد رفتاری، الکتروفیزیولوژی، ملکولی و بخش دیگر هم بافتی بوده و هرکدام هم تجهیزات ویژه خود را دارد. الکتروفیزیولوژی مربوط به ثبت الکتریکی از مغز است و به دو بخش حیوانی و انسانی تقسیم می‌‌‌شود که تجهیزات لازم برای هر دو نوع در مرکز تحقیقات ما وجود دارد.

وی افزود: طی این مدت کوتاه از زمان افتتاح این مرکز، هم روی نمونه انسانی هم نمونه حیوانی کار می‌‌شود و تا به امروز، فعالیت‌‌‌‌‌هایی در این زمینه داشتیم. یکی از توانمندی‌‌‌‌‌هایی که در این مرکز تحقیقات داریم ایجاد مدل‌‌‌ بیماری‌‌‌های عصبی و غیرعصبی است. اول باید بتوانیم یک بیماری را شبیه‌‌‌سازی کنیم و بعد به درمانش بپردازیم.

عضو هیئت علمی واحد اراک خاطرنشان کرد: نیروهای متخصص لازم در این مرکز فعالیت دارند؛ از جمله یک نورولوژیست داریم که از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بوده همچنین متخصصانی در زمینه علم روان‌‌شناسی فیزیولوژی داریم که مجموعا 6 نفر اعضای هیئت موسس بوده و تعدادی از همکاران اعضای هیئت علمی واحد اراک هستند.

مهاجرانی در ادامه درباره مهم‌‌ترین هدف از ایجاد مرکز تحقیقاتی در زمینه علوم اعصاب کاربردی اظهار کرد: مهم‌‌‌ترین هدف ما از ایجاد مرکز تحقیقاتی در زمینه علوم اعصاب کاربردی تحقق یافتن دانشگاه های نسل سوم و چهارم و موفقیت در به فروش رساندن دانش فنی و به فروش رساندن آن است. بر همین مبنا، می‌‌تواند دانش فنی ایجاد شده را بفروشد یا محصولی را که از این طریق تولید شده به فروش برساند.

وی تاکید کرد: یکی از تجهیزات مورد نظر ما که درصددیم در مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی تولید شود شامل تجهیزاتی برای بیماران صرعی در هنگام ورزش می‌‌‌شود که ولتاژ لازم باید توسط دستگاه به مغز وارد شود و قبل از ایجاد حمله قلبی به این بیماران اطلاع داده خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی واحد اراک درباره تبادلات علمی با دیگر مراکز فعال در این حوزه متذکر شد: در همین مدت کوتاه از زمان راه‌‌‌اندازی این مرکز با دانشگاه علوم پزشکی اراک، رایزنی‌‌‌هایی در خصوص برگزاری کارگاه‌‌‌‌های تخصصی داشتیم. هیئت مدیره انجمن دیابت استان مرکزی هم اعلام همکاری با این مرکز داشته و در آینده این تبادلات و همکاری شکل گسترده‌‌‌‌‌‌تری خواهد یافت. یک طرح تحقیقاتی مشترک هم با دانشگاهی در کانادا شروع کردیم و یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه اتاوای کانادا که در واحد اراک تحصیل کرده، طرح‌‌‌‌‌های تحقیقاتی خود را قرار است در این مرکز انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057955

وب گردی

وب گردی