مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 28 دی

«سند تزئینی دانشگاه‌ها،  برگزاری 2 آزمون استخدامی و تغییر روند برگزاری آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 28 دی به شرح زیر است:

بیشتر مقالات ISI نگاه حل مساله ندارند

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان با عضو هیئت‌علمی واحد نجف‌آباد و جزء یک درصد دانشمندان ایرانی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، مصاحبه کرده است. به اعتقاد من ارائه مقالات ISI کار دشواری نیست و با یک راهنمایی ساده به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. یک‌سری از شغل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فضا و تعداد دانشجویی که داریم، حذف شده‌اند. یکی از اهداف دکتری این است که دانشجوی آن بتواند مقاله‌ای قابل‌دفاع ارائه دهد. ما حتی می‌توانیم از کارمندان و استادان در ساعت‌های غیرموظفی‌شان استفاده کنیم تا به دانشجویان مشاوره دهند. در دانشگاه‌ها، مشاوره‌های روانی و ازدواج داریم و لازم است این‌گونه مشاوره هم داشته باشیم تا دانشجو وقت و عمرش را از دست ندهد. در دانشگاه‌های خارجی، مراکزی دارند که مقاله را برای دانشجو ویرایش می‌کند که هم‌پوشانی به‌وجود نیاید. در سیستم دانشگاه‌های داخلی معمولا این‌گونه است که لزوم بررسی هم‌پوشانی مقالات برعهده دانشجو قرار داده شده، در صورتی که بخشی باید مسئول بررسی این مساله باشد. این مراکز که در دنیا وجود دارند مانع بروز مشکلات اعتباری برای دانشگاه و استادان می‌شوند و باید چنین مرکزی با عنوان اداره ساماندهی پژوهشی وجود داشته باشد. از طرف دیگر، طلب کردن مقاله ISI از دانشجویان هم به امری عادی در دانشگاه‌ها تبدیل شده و دیگر کسی دلیل آن را جویا نمی‌شود و دانشجو خود را موظف می‌داند وقتی به مرحله‌ای رسید، تعداد مشخص‌شده‌ای مقاله ISI ارائه دهد.

قرار نیست کسی که وارد دانشگاه می‌شود تا کار علمی انجام دهد، تولید را کنار بگذارد. ما متاسفانه تصور می‌کنیم این دو بخش از هم متمایز هستند که اصلا این‌طور نیست. یک دانشجو باید تمام‌وقت درس بخواند اما نوشتن به‌عنوان مثال یک مقاله ISI آنقدر زمان از محقق نمی‌گیرد که دیگر زمانی برای تولید فناوری در اختیار نداشته باشد و این به شرطی حاصل می‌شود که مسیر حرکت درست انتخاب شده باشد.

سند تزئینی دانشگاه‌ها!

فرهیختگان در این عنوان از بی‌توجهی به محورهای مهم سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها گزارش می‌دهد. اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها؛ مقوله‌ای که هرچند از همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر مسئولان مربوطه بوده، اما حقیقت آن است که طی نزدیک به دو دهه اخیر جزء مباحث مهم در سیاست‌های کلان دانشگاهی کشور به شمار می‌رود تا جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان تنها نهاد بالادستی در آموزش عالی را نیز پای کار آورد و بالاخره در سال 1392 «سند دانشگاه اسلامی» را به تصویب رساند. البته تصویب همین سند پیشینه 20ساله دارد، چراکه در ابتدای دهه 70 ستاد اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در وزارت علوم ایجاد شد و تنها چند سال بعد این ستاد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تغییر کرد و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز براساس مصوبه همین شورای اسلامی‌شدن دانشگاه، دست به تصویب «سند دانشگاه اسلامی» زده‌اند.

اصلاح و بازنگری متون آموزشی با رویکرد تحول و ارتقای رشته‌های گوناگون با اولویت علوم انسانی؛ مساله‌ای که ذیل راهبرد اول فصل ششم که همان نظام آموزشی این سند ملی در حوزه دانشگاه به شمار می‌رود، آمده است اماعملا شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اقدام درخوری را در راستای تحقق وظایفش انجام نداده است. هرچند شورا تا به امروز سرفصل‌هایی را در رشته‌های مختلف تدوین کرده و نمی‌توان از این مهم چشم‌پوشی کرد، اما اگر نگاهی کلی به وضعیت متون آموزشی در علوم انسانی و دیگر رشته‌های دانشگاهی داشته باشیم، باید بگوییم که اکثر آنها به گفته اساتید دانشگاهی، نشأت گرفته از منابع غربی هستند. به عبارت دیگر از حجم بالای کتاب‌های ترجمه‌ای را در رشته‌های مختلف دانشگاهی نادیده بگیریم، باید بگوییم که در آثار تالیفی نیز نویسندگان باز منابع غربی را الگوی خود برای نگارش آثار در نظر می‌گیرند و به همین دلیل است که شاید به‌ندرت بتوان یک کتاب تالیفی به معنای واقعی کلمه را در رشته‌های مختلف دانشگاهی داشته باشیم که همین میزان اندک نیز شامل حال رشته‌های علوم انسانی نمی‌شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 28 دی به شرح زیر است:

برگزاری 2 آزمون استخدامی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت ویژه پزشکان متخصص و فراخوان «طرح شناسایی مدیران آینده» سازمان تامین اجتماعی جمعه 27 دی برگزار می‌شود.حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفت:آزمون پزشکان متخصص در قالب هفتمین دوره آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی با حضور 293 داوطلب در 22 مرکز استان در جمعه 27 دی برگزارمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین آزمون فراخوان «طرح شناسایی مدیران آینده» سازمان تامین اجتماعی سال 1398 نیز با رقابت 7 هزار و 107 نفر شامل یک هزار و 778 نفر زن و 5 هزار و 329 نفر مرد جمعه 27 دی ماه 98 برگزار خواهد شد. کارت شرکت در آزمون کلیه داوطلبان برای مشاهده و پرینت روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون‌، برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای و یا اطلاعات ثبت‌نامی از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه کنند و براساس آدرس و زمان تعیین شده روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

توکلی تاکید کرد: برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است.فرآیند برگزاری آزمون صبح از ساعت 8 صبح است و در ورودی ِحوزه های امتحانی برای آزمون رأس ساعت 7:30 صبح بسته خواهد شد، به‌همین منظور داوطلبان لازم است قبل از بسته شدن درهای ورود به جلسه آزمون در حوزه امتحانی حاضر باشند.

روند برگزاری آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی تغییر کرد

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در این عنوان روزنامه آفرینش از کشوری شدن برگزاری آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی دانشجویان خبر داد و گفت: این آزمون ها روزهای هشتم و نهم اسفند ماه در نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد. آبتین حیدرزاده ضمن اعلام این خبر اظهار کرد:‌ بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش وزارت بهداشت مقرر شد آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی اعم از پزشکی و غیرپزشکی در سطح کشور با استفاده از بانک سئوال برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته بانک سئوالات آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی اعم از پزشکی و غیرپزشکی با کمک اساتید بالینی و پایه علوم پزشکی کل کشور در مرکز سنجش و آموزش پزشکی تا حدودی ایجاد شده است و این بانک باید به زودی تکمیل شود. اساتیدی که توسط دبیرخانه‌های مربوط به این آزمون‌ها از سطح کل کشور به مرکز سنجش آموزش پزشکی معرفی می‌شوند در مورد سئوال دفترچه‌های آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی اعم از پزشکی و غیرپزشکی تصمیم می‌گیرند و در نهایت یک آزمون ملی و با رعایت اصول استاندارد خواهیم داشت.

حیدرزاده در پایان افزود: آزمون آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی روزهای هشتم و نهم اسفند ماه امسال در نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد. تلاش ما این است که بخش عمده‌ای آزمون با استفاده از رایانه برگزار شود و داوطلبان می‌توانند جزئیات بیشتر را از طریق دانشگاه‌های خود پیگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058529

وب گردی

وب گردی