شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان حوزه برقی‌سازی خودرو باید شناسایی شوند

دبیر همایش ملی خودروهای آینده با اشاره به اینکه طبق آمار‌های به‌دست‌آمده خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها عامل اصلی آلایندگی در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند را در حوزه ساخت خودروی برقی شناسایی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «سیدشهریار زینی»، دبیر همایش ملی خودروهای آینده در جلسه سیاستگذاری این همایش با اشاره به این که رویکردی که در تمام دنیا در این عرصه مورد توجه قرار گرفته، توسعه حمل و نقل یکپارچه براساس هوشمندسازی است، اظهار کرد: از سال گذشته راهبرد ستاد توسعه فناوری حمل و نقل پیشرفته با اتخاذ رویکرد ملی و فرادستگاهی و توجه به مزیت‌ها و مقتضیات بومی سازی در این ستاد شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: ماموریت ما در این حوزه در ۶ بخش فرهنگ‌سازی، تسهیل تبادل اطلاعات و ارتقای فناوری پیشرفته و توسعه بازار خلاصه شده است.
زینی ادامه داد: طبق آمار سال ۹۶ بیشترین میزان آلایندگی از خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها بوده است. براساس راهکار جهانی کاهش میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها، باید به سمت توسعه وسایل نقلیه برقی و هیبریدی حرکت کنیم. حدود ۷۸۳ هزار خودرو برقی در سال ۲۰۱۸ به تولید رسید که رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.
وی افزود: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ میلیون خودرو برقی در دنیا تجاری‌سازی و عرضه می شود که این امر رشد ۴۰۰ درصدی را نشان خواهد داد.
زینی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱۴ هزار جایگاه شارژ برقی خودرو در چین، ۴۷ هزار در امریکا، ۳۳ هزار در هلند و ۲۵ هزار در آلمان وجود دارد.

نکته اصلی در این عرصه، موضوع باتری است که به عنوان یکی از گلوگاه‌ها شناسایی شده که با قیمت بالا در بازار به فروش می‌رسد. زینی، عدم دسترسی به زیرساخت شارژ، نبود آگاهی و اطلاعات در این حوزه، هزینه بالای تولید و فشار شرکت‌ها و پالایشگاه‌های نفتی را از جمله چالش‌ها دانست و گفت: باید در این زمینه تمام ارگان ها کمک کنند از این تکنولوژی استفاده کنیم.

وی همچنین بهینه‌سازی مصرف سوخت، توسعه ایستگاه شارژ برقی، تدوین استاندارد مناسب خودرو، رفع موانع قانونی و بومی سازی قطعات و ماژول‌های های‌تک برقی را از عمده محورهای همایش ملی خودروهای آینده مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی و شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در حوزه برقی سازی خودرو و ارائه نیازها و گلوگاه‌های صنایع خودروسازی بزرگ کشور و ارائه توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در بومی سازی فناوری کلیدی و برگزاری استارتاپ ویکند برقی شو با حضور تیم‌هایی از دانشجویان نخبه کشور از دیگر محورهای این همایش است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1058794

وب گردی

وب گردی