به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حجتالاسلام علی ذوعلم در نشست تدوین برنامههای سال 99 با اشاره به فرارسیدن بهمن، ماه شکوفایی انقلاب اسلامی در سال 1357 بیان کرد: وظیفه ما است که در این ایام یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام راحل(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای8 سال دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.
وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یک سازمان گفتمان محور است یادآور شد: سیاستهای سازمان پژوهش برآمده از مبانی نظری تحول، سندتحول بنیادین آموزشوپرورش، برنامه درسی ملی، مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش و تأکیدات مقام عالی وزارت برای اجرای کامل برنامه درسی ملی در زیرنظام برنامهدرسی در پیشبرد امر تحول دنبال میکند.
ذوعلم افزود: با در دست داشتن این اسناد هیچ ابهامی در جهتگیریها، در مبانی و در ارزشهایمان نداریم بهخصوص چرخشهای اساسی که در زیر نظام برنامه درسی مشخص شده و وظایفی مشخص کرده و همچنین چرخشهای 10 گانه در مبانی نظری تحول آمده برای ما یک اصل است.
وی اشتراک در مسئولیت و پاسخگویی را اصلی بسیار مهم دانست و گفت: بر اساس روایت کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ همه ما بهاندازه سعه وجودی خودمان مسئول هستیم. هیچ فردی هم نمیتواند مسئولیت خودش را به خاطر اینکه دیگری مسئولیتش را انجام نداده، پاسخگو نباشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه اجرای کامل برنامه درس ملی تنها محدود به استقرار 11 حوزه تربیت ویادگیری در قالب اداری نیست، گفت: اجرای کامل برنامه درس ملی مجموعه مرتبط و منسجم فعالیتهایی است که بهگونهای فرایندی زمینه را برای انطباق خروجی این سازمان با آن اهداف تحولی فراهم کند.
خروجی سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی از انحصار کتاب درسی خارج میشود
ذوعلم ادامه داد: علیرغم اینکه کتاب درسی بسیار مهم است و هیچ مسامحهای در دقت کتابهای درسی نباید داشته باشیم درعینحال این سازمان قرار است از انحصار به کتاب خارج شود و به بستههای یادگیری رسیده و البته در کنار این بستههای یادگیری به همسوسازی، توانمندسازی مجریان برنامه هم پرداخته شود و در این راه همه همراه باشیم تا آن بسته یادگیری به نتیجه لازم برسد.
وی با طرح این پرسش که چه سازمانی میتواند این بسته یادگیری را تولید کند؟ گفت: سازمانی که مشارکت پذیر؛ نقدپذیر و با اندیشه ورزی و پویا باشد. در درون آن سازمان گفتگوهای جدی و عمیق مرتبط با آموزشوپرورش و تعلیم و تربیت شکل بگیرد و مطرح شود و مجموعه کارشناسان و افراد سازمان صاحبنظر شده باشند و برای خودشان استدلال داشته باشند.
هشت کلان پروژه مدنظر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شامل استقرار یازده حوزه تربیت و یادگیری مصرّح در برنامة درس ملی بهعنوان مرجع تخصصی برای پژوهش و برنامهریزی درسی و استانداردهای محتوایی بستههای یادگیری در هر حوزه، تدوین، تصویب، اعتباربخشی و عملیاتی سازی فرایند طراحی و تولید بستههای یادگیری و استقرار این فرایند در معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری برای مدیریت، نظارت و هدایت تولید بستههای یادگیری، تدوین و تصویب شاخصهای موردنیاز زیر نظام برنامه درسی، ناظر به ویژگیها و صلاحیتهای خروجی نظام آموزشی (دانشآموز)، بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سهساله اول ابتدایی، بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامة درسی و تربیتی دورة سهساله دوم ابتدایی، دوره سهساله متوسطه اول و دوره سهساله متوسطه دوم است. همچنین تدوین و تصویب برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری و استانداردهای آن، نیز باید بهگونهای پیش رود که واگذاری امر تألیف کتاب و تولید بسته یادگیری بر اساس آن امکانپذیر باشد.
انتهای پیام/