ماجرای بخشنامه‌ای که نظام‌وظیفه از اجرای آن سر باز می‌‌زند

دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال بخشنامه‌ای در زمینه صدور یک بار معافیت تحصیلی در هر مقطع اقدام کرده است؛ اما سازمان نظام‌وظیفه با قانون خواندن این بخشنامه از اجرای آن سر باز می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان نظام وظیفه عمومی سال 95 بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن مشمولان پیش از پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل مجدداً در مقطعی که قبلاً از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، نیستند. این موضوع موجب شد برخی دانشجویان به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای در راستای ابطال این بخشنامه ارسال کنند.

رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری 30 بهمن‌ماه سال 97 بخشنامه‌ای با موضوع درخواست معافیت تحصیلی تنظیم و به رئیس سازمان امور دانشجویان ارسال و بر ابطال این بخشنامه تأکید کرد؛‌ اما متاسفانه ابطال این بخشنامه در دفترچه راهنمای کنکور سال جاری توسط نظام وظیفه عمومی نادیده گرفته شد.

سازمان نظام وظیفه قبول دارد که دیوان عدالت اداری آیین‌نامه را ابطال کرده است؛ اما معتقد است این آیین‌نامه مربوط به قانون نظام وظیفه بوده و قانون قابل ابطال نیست؛ مگر این که اصلاح شود یا تغییر پیدا کند.

مجتبی حیدری استاد حقوق دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه دیوان عدالت اداری می‌تواند نسبت به ابطال آیین‌نامه‌ها و مصوبات ورود کند، اظهار کرد: ابطال قانون در فرآیند دیوان عدالت تعریف نشده است. قانون صرفاً به واسطه قانون مصوب بعدی ابطال می‌شود.

وی ادامه داد:‌ دیوان عدالت اداری صرفاً در حوزه دستگاه‌های عمومی در زمینه آیین‌نامه‌ها و مصوبات و غیره به فعالیت می‌پردازد. حال اگر بخشنامه‌ای خارج از چارچوب تصویب شده باشد، دیوان عدالت اداری می‌تواند بر آن نظارت کرده و نسبت به ابطال آن اقدام کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قانون از فیلتر مجلس می‌گذرد، اظهار کرد: مجلس یا مرجعی که خودش قانون را تصویب کرده می‌تواند قانون را ابطال کند، در نهایت قانون باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کند که بحث تصویب در آنجا مطرح نمی‌شود.

به گفته حیدری، دیوان عدالت اداری نمی‌تواند قانون را ابطال کند، این اقدام از اختیارات این نهاد خارج است.

وی در پایان گفت: هر قانونی که از هر مرجع تصویب می‌شود، بنا بر قاعده باید از سوی همان مرجع ابطال شود. اگر قانونی از فیلتر مجلس عبور کرده و به تصویب رسیده باشد، دیوان عدالت اداری نمی‌تواند آن را ابطال کند. دیوان صرفاً می‌‌تواند بخشنامه،‌ آیین‌نامه، مصوبات و بخشنامه خارج از چارچوب وزارتخانه، اداره یا سازمان را ابطال کند.

اینطور به نظر می‌رسد که سازمان نظام وظیفه با قانون‌خواندن بخشنامه‌ای که خود به سازمان امور دانشجویان در زمینه صدور معافیت تحصیلی در یک مقطع می‌خواهد از ابطال این بخش‌نامه سر باز زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059285

وب گردی

وب گردی